Probleem schijfschuurmachine

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ai...zat ik ff op een dwaalspoor :)
Ik dacht dat je een normale schuurmachine bedoelde :)
Nu ja....er zijn al vele tips gegeven
Gezien het feit de machine vlak lijkt zal het liggen aan het aandrukken denk ik
 

Cappe23

Actieve deelnemer
9 dec 2015
29
0
Geen probleem hoor. En er zijn inderdaad al veel tips gegeven maar ik sukkel nog altijd...

En het is al een oude winkelhaak hoor, ze bestaat al langer dan mij dus ik ben niet verantwoordelijk voor de roest ;)
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
934
Leeuwarden
Als je eens een nieuw vel schuurpapier er opzet en vooraf de kale schijf checkt op afwijkingen qua vlakte en tijdens het ronddraaien met de hand op afwijkingen controleert, misschien wordt je daar wat wijze van?

Fons
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Ik heb twee schijfschuurmachines gehad van HBM bij beide machines waren de schijven niet vlak. dit zorgde echter voor een ander probleem dan dit. De schuurschijf werd maar op 2 punten echt gebruikt. de rest van de schuurschijf deed steeds mee voor spek en bonen.
Ik vermoed dat hier misschien iets anders aan de hand is. De schijf is op de as gemonteerd met een aantal verzonken schroeven. Als deze schroeven los zitten zou het zomaar de klachten kunnen veroorzaken die je beschrijft namelijk: Bol schuren en speling op de schijf.
Ik zou zeggen haal de schuurschijf eens los en kijk wat erachter zit.

Overigens zou je machine natuurlijk ook gewoon onder garantie kunnen terugbrengen.

succes!

Ja misschien wel, ik zal dat straks eens proberen.
 
  • Leuk
Waarderingen: conectra

Cappe23

Actieve deelnemer
9 dec 2015
29
0
Ja ik heb deze ochtend geprobeerd om de schijf los te maken maar ik vind niet hoe dit moet.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Ik zou beginnen met het schuurpapier van de schijf te halen. Dat werkt het beste met een föhn of hetelucht pistool. De lijm laat dan makkelijker los.
Dan eerst de schijf goed schoonmaken (aceton bijv) en kun je kijken of de schijf vlak is. Niet op 1 punt kijken, maar op meerdere punten meten. Als de schijf zelf vlak is dan kijken als je rond draait (met de hand) of de as met schijf ook goed haaks en parallel draait.

Zo kom je vanzelf tegen waar het probleem zit. Mocht dit allemaal goed zijn, dan zit het probleem bij jezelf...:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.