Probleem met push cut techniek: beitel hobbelt

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
126
59
Bilzen
Als je begint met houtdraaier moet je tussen de centers beginnen en als je dat onder de knie hebt overgaan op schalen
Ik ben al een tijdje bezig met het draaien tussen centers. Dit lukt behoorlijk goed, ook snijdend draaien. Vandaar dat ik wil overgaan naar het draaien van schalen.
Neem eens contact op met Paul Smeets in Zonhoven (www.timmerveld.be) niet zo heel ver van Bilzen vandaan. Wat je je nu zelf aanleert, is er strak s moeilijk uit te krijgen.
Goeie tip!
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
126
59
Bilzen
Even een update. Ik heb de afgelopen weken nog een en ander uitgeprobeerd, met matig resultaat:
  • Slijpen van de beitels: dit heeft zeker een invloed, maar zelfs met net geslepen beitels (met zelfgemaakt wolverine hulpstuk) blijven de schaalgutsen (3 formaten) trillen.
  • Momenteel staat de draaibank op een stevige houten tafel met rechte poten. In één van de handleidingen staat dat schuin geplaatste poten de trillingen beter opvangen. Daarom heb ik de draaibank opnieuw op de originele (schuin geplaatste) ijzeren poten gemonteerd. Dit verergerde het probleem.
  • Gewerkt met verschillende soorten droog hout: beuk (zonder knoesten), eik (zonder knoesten) en taxus (met knoesten): geen verschil te merken, behalve dat taxus gemakkelijk barstte vanaf een knoest.
  • Verschillende toerentallen gebruikt: 450 - 950 - 1500 - 2000. 1500 tpm gaf het minst slechte resultaat.
  • Positie van het snijpunt (tip van Chris 499): dit gaf wel heel wat verbetering.
  • Contact opgenomen met Paul Smeets van Timmerveld voor enkele draailessen: de man is behulpzaam, maar heeft het momenteel erg druk, begrijp ik. Ondertussen ook contact opgenomen met Atelier Circuler (Rens): hier kan ik verderop terecht voor een draailes (op maat).
  • Trillingen veroorzaakt door de constructie van de draaibank (buizen) tip van Efvee: dit lijkt me nog het meest plausibele op dit moment. Ik ben van plan om kortere buizen aan te schaffen om de trillingen te beperken of hopelijk volledig te vermijden. Als ik buizen van 80 cm neem, hou ik nog ongeveer 40 cm tussen de centers over, lijkt me zeker voldoende. Mischien zelfs nog korter nemen. Ik hou toch de lange buizen voor als ik langere draaiwerken zou doen.
Mijn techniek van het draaien met push-cut is wel erg verbeterd met het oefenen, maar ik denk dat het toch aan de buizen ligt waardoor het probleem met trillen van de beitels en het werkstuk blijft terugkomen. Ik heb het ook nog moeilijk om bij de push-cut techniek een egaal oppervlak te krijgen: het snijvlak is wel glad maar vertoont toch nog lichte golvingen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Je kan de draaibank toch korter maken met de huidige buizen als je de klemmen opschuift. Dus de buizen een eindje laten uitsteken aan een kant.
Als je toch nieuwe buizen koopt kan je uitkijken voor dikwandige buis. Het is gewoon cv buis van 1".
Ik heb ook zo een draaibankje gehad. Is erg licht spul en naar mijn mening eerder geschikt voor spindeldraaiwerk.
Maar vooral oefenen. Blijven proberen. Dan wordt het vanzelf beter.
 

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
126
59
Bilzen
Je kan de draaibank toch korter maken met de huidige buizen als je de klemmen opschuift. Dus de buizen een eindje laten uitsteken aan een kant.
Als je toch nieuwe buizen koopt kan je uitkijken voor dikwandige buis. Het is gewoon cv buis van 1".
Ik heb ook zo een draaibankje gehad. Is erg licht spul en naar mijn mening eerder geschikt voor spindeldraaiwerk.
Maar vooral oefenen. Blijven proberen. Dan wordt het vanzelf beter.
Buizen laten uitsteken aan 1 kant gaat niet, beide voeten hebben een rand waarbinnen de buizen ingesloten worden. Toch bedankt voor de tip.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik dacht dat de buizen door de klemmen uitstaken.
Ik heb hier nog één originele buis liggen van 120 cm lang. Die kan je doorzagen, maar 55 cm is misschien te kort?
Je mag ook op mijn draaibank proberen. Weet je meteen of het aan je techniek of aan de draaibank ligt.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament en bert007

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
126
59
Bilzen
Ik dacht dat de buizen door de klemmen uitstaken.
Ik heb hier nog één originele buis liggen van 120 cm lang. Die kan je doorzagen, maar 55 cm is misschien te kort?
Je mag ook op mijn draaibank proberen. Weet je meteen of het aan je techniek of aan de draaibank ligt.
Da's een heel genereus aanbod, bedankt! Ik stuur je een PM.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Voordat je gaat zagen kun je ook kijken wat er gebeurt als je net voor de hoofdspindel een extra steun aanbrengt, bijvoorbeeld een houten klos, die stijf om de buizen sluit en is vastgeklemd op de tafel. Je maakt daarmee de ophanging van de spindel al meer stabiel. De gereedschapsteun zit meestal verderop dus de klem hoeft niet in de weg te zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en bert007

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.