Probleem met push cut techniek: beitel hobbelt

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
126
59
Bilzen
Ik heb een tijdje geleden een tweedehands draaibank (record power dml24xmk2) gekocht waar ik al een probleem had met de poelie die speling had op de as. Dit is ondertussen opgelost en ik heb toen meteen de lagers vervangen: zachtjes ingetikt met een houten hamer.
Ik ben bezig met het draaien van een kom en heb me daarbij gebaseerd op dit filmpje
. Ik heb dit filmpje nauwlettend gevolgd en nadat ik de onder-zijkant in vorm gebracht had door te schrapen met een schalenguts, wou ik de zijkant fijner afwerken door de push cut techniek (vanaf 4’00” in bovenstaand filmpje). Al vrij vlug begint de beitel te trillen en te hobbelen waardoor verder snijden erg moeilijk tot onmogelijk wordt. De kom is duidelijk uit balans. Ik heb dit verschillende keren opnieuw geprobeerd (eerst opnieuw schrapen in vorm), zonder en met tegencenter, klauwplaat (nova G3) nagekeken, speling op de as nagekeken, de hele draaibank nagekeken, … Aan de tafel waar de draaibank op staat kan het niet liggen, deze krijg ik alleen nauwelijks verplaatst. Beitels zijn goed scherp, HSS van het merk record power.
Momenteel is mijn kom van oorspronkelijk 18 cm nu nog 12 cm.
Kan het zijn dat de nieuw geplaatste lagers beschadigd zijn bij het plaatsen? Is er een andere mogelijke oorzaak?
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Welk hout gebruik je voor deze kom? Grof- of fijnporig? Groffe of fijne jaarringen? Hoever steekt je guts over de leunspaan heen? Welke hoek is je guts geslepen? Met hoeveel toeren draai je?
M.a.w. er zijn heel veel factoren die je draairesultaat beïnvloeden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek

t.timmermans

Actieve deelnemer
14 jun 2023
49
55
Schoonhoven
Misschien ligt het niet aan je lagers. Als je bij een push cut teveel druk zet op het hout met je beitel gaat hij ook trillen. Dit komt doordat je eers met de nerf mee snijd, en daarna tegen de nerf in. Je laat de vouw van de beitel rusten op het hout, je duwt niet tegen het hout, maar de beitel naar voren. Dit is vrij moeilijk om uit je zelf te leren, ik heb dit ook op cursus geleerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek en bert007

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
126
59
Bilzen
Misschien ligt het niet aan je lagers. Als je bij een push cut teveel druk zet op het hout met je beitel gaat hij ook trillen. Dit komt doordat je eers met de nerf mee snijd, en daarna tegen de nerf in. Je laat de vouw van de beitel rusten op het hout, je duwt niet tegen het hout, maar de beitel naar voren. Dit is vrij moeilijk om uit je zelf te leren, ik heb dit ook op cursus geleerd.
Dit lijkt me een logische verklaring. Ik ga hier wat op oefenen, als het niet lukt toch maar een cursus volgen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Zeker bij een beperkte wanddikte kan de schaal gaan vervormen. Ze wordt een beetje ovaal in de lengterichting van het hout. Dan krijg je ook vibraties.
Maar vooral eerst heel veel oefenen. Het kan niet van de eerste keer goed gaan (en misschien ook niet van de 10 keer). Maar vooral blijven oefenen.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Ik begrijp dat het gaat om een draaibank als hieronder, met twee relatief lange pijpen als bed op twee smalle voeten. Dat maakt dit soort bankjes snel gevoelig voor trillingen.
1706957590542.png
Zijn de eindklemmen goed aangedraaid? Zijn de pijpen recht en niet vervormd? Staan de blokken goed vast op een stevige tafel?
Hoe hoog is de schaal en welke soort hout? Zit de kern er nog in of zijn er knoesten?
Zijn de beitels scherp?
Welk toerental gebruik je? De oplossing is soms een hoger toerental te kiezen waardoor het kopse hout 'al voorbij de beitel' is voordat de massa van het hout in beweging komt. Bij dit soort lichte elastische bankjes is er weinig demping en daarom kan de amplitude van de beweging snel groot worden, zeker als het werkstuk zwaar en lang(schaal: hoog) is. Kies een zo hoog mogelijke snelheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: bert007

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
126
59
Bilzen
Zijn de eindklemmen goed aangedraaid? Zijn de pijpen recht en niet vervormd? Staan de blokken goed vast op een stevige tafel?
Hoe hoog is de schaal en welke soort hout? Zit de kern er nog in of zijn er knoesten?
Zijn de beitels scherp?
Welk toerental gebruik je? De oplossing is soms een hoger toerental te kiezen waardoor het kopse hout 'al voorbij de beitel' is voordat de massa van het hout in beweging komt. Bij dit soort lichte elastische bankjes is er weinig demping en daarom kan de amplitude van de beweging snel groot worden, zeker als het werkstuk zwaar en lang(schaal: hoog) is. Kies een zo hoog mogelijke snelheid.
Eindklemmen zitten muurvast. Ik heb de hele bank nog eens nagegaan. De tafel weegt zeker 50 kg, zonder de draaibank. De pijpen zijn nog mooi recht.
Beitels zijn scherp.
De schaal is van beukenhout, zonder kern, zonder knoesten, met lichte slaap. De schaal is nu nog ongeveer 7 cm hoog en 12 cm diameter. Als ik zo voortdoe ga ik eindigen met een eierdopje, denk ik.
Ik heb verschillende toerentallen geprobeerd: 450 - 950 - 1500. 2000 kan ook met deze draaibank, maar durf ik (nog) niet goed. Misschien toch eens proberen.
Ik heb ondertussen toch wel een redelijk resultaat (vanmorgen nog even gedraaid) en heb - om toch wat resultaat te krijgen - een schuurmachientje bijgehaald ...
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Met 1500 rpm. zou je er toch moeten zijn. 2000 zou ik niet doen. Beitel P80 is soms onmisbaar. ;) Maak je geen zorgen. Dat wordt minder.
 

Chris499

Nieuw lid
14 mei 2017
1
0
weet je zeker dat je snijpunt op de onderste vleugel van de beitel zit? Als je het handvat een fractie te hoog hebt snij je met de bovenste vleugel en dan gaat je beitel geheid trillen.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
395
173
Groene Hart
Hier geen ervaring met houtdraaien, maar wel nieuwsgierigheid naar waar de onderste en bovenste vleugels van een draaibeitel zitten.
#durftevragen
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Het zijn houtdraaigutsen. Dus een soort c vorm (europees) of een u vorm (engels of uitholguts). Als je de guts nu zo legt dat de open kant op kwart voor negen zit dan heb je een bovenvleugel en een ondervleugel. Normaal gebruik je het midden van de guts of het onderste deel.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink en bert007

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Eindklemmen zitten muurvast. Ik heb de hele bank nog eens nagegaan. De tafel weegt zeker 50 kg, zonder de draaibank. De pijpen zijn nog mooi recht.
Beitels zijn scherp.
De schaal is van beukenhout, zonder kern, zonder knoesten, met lichte slaap. De schaal is nu nog ongeveer 7 cm hoog en 12 cm diameter. Als ik zo voortdoe ga ik eindigen met een eierdopje, denk ik.
Ik heb verschillende toerentallen geprobeerd: 450 - 950 - 1500. 2000 kan ook met deze draaibank, maar durf ik (nog) niet goed. Misschien toch eens proberen.
Ik heb ondertussen toch wel een redelijk resultaat (vanmorgen nog even gedraaid) en heb - om toch wat resultaat te krijgen - een schuurmachientje bijgehaald ...
Ik draai Max 1200 bij zoiets. Slijp de hiel van je guts zodat je een kortere vouw overhoudt en makkelijker de ronding volgt. Slijp de voorkant van de guts niet (te) puntig maar een beetje rond. Snij langzaam naar het midden toe. Lastige techniek voor gevorderden: vouw op het hout zonder te snijden en draai de guts open (dus naar links) zodat je met de open linkerkant snijdt, heel voorzichtig oefenen.
 
  • Leuk
Waarderingen: bert007

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
126
59
Bilzen
weet je zeker dat je snijpunt op de onderste vleugel van de beitel zit? Als je het handvat een fractie te hoog hebt snij je met de bovenste vleugel en dan gaat je beitel geheid trillen.
Hier heb ik niet op gelet, ga ik bij de volgende schaal zeker in het oog houden. Bedankt voor de tip.
Ik draai Max 1200 bij zoiets. Slijp de hiel van je guts zodat je een kortere vouw overhoudt en makkelijker de ronding volgt. Slijp de voorkant van de guts niet (te) puntig maar een beetje rond. Snij langzaam naar het midden toe. Lastige techniek voor gevorderden: vouw op het hout zonder te snijden en draai de guts open (dus naar links) zodat je met de open linkerkant snijdt, heel voorzichtig oefenen.
Ook bedankt voor de tips. Neem ik mee bij de volgende schaal.
Kijk hier maar eens naar en andere instructie filmpjes.
Maar een cursus volgen is de beste manier om het te leren en fouten af te leren.
Ook bedankt. Een cursus heb ik al overwogen (bij de Vlaamse houtdraaiersgilde) maar de data passen me niet. Misschien toch eens verder zoeken naar een betaalbare cursus.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Hier heb ik niet op gelet, ga ik bij de volgende schaal zeker in het oog houden. Bedankt voor de tip.

Ook bedankt voor de tips. Neem ik mee bij de volgende schaal.

Ook bedankt. Een cursus heb ik al overwogen (bij de Vlaamse houtdraaiersgilde) maar de data passen me niet. Misschien toch eens verder zoeken naar een betaalbare cursus.
Jean Marie Eeckeloo (heeft) (had) een plaatsje over, zie Facebook Houtdraaier
 
  • Leuk
Waarderingen: bert007

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
126
59
Bilzen
Aan iedereen: bedankt voor jullie tips hier. Als jullie nog even doorgaan hoef ik geen cursus meer te gaan volgen.;)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Bedenk wel dat er vele wegen zijn om tot een goed en mooi resultaat te komen. Alleen al het onderwerp slijpen geeft heel veel verschillende meningen. Kies de methode die bij jouw past, voor mij is dat de meest simpele. Zoals nico al heeft aangegeven doe enkele cursussen. Bevalt die methode houdt je daaraan en ga niet alles door elkaar gebruiken.
Succes
 
  • Leuk
Waarderingen: bert007 en Nico Oosthoek

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.