Praktisch: hoe verlijm ik een Z-trap met groeven?

buco

Actieve deelnemer
13 feb 2021
45
1
Hoi,

Ik heb deze trap gemaakt en ben nu bezig met de stoten/treden te verzagen. Na 2 treden en 1stoot is het al een hele klus om alles zonder lijm in elkaar te krijgen. Ik durf me al niet af te vragen hoe het na 10 treden gaat zijn. Heeft iemand hier een gouden tip voor hoe je dat voor elkaar krijgt?

Deze trap moet bovenop een bestaande oude (scheve) trap komen. De breedte van de nieuwe trap is een paar millimeter minder dan de oude, dus monteren op zijn plek is niet mogelijk door de groeven.
 

Bijlagen

  • IMG_3173.JPG
    IMG_3173.JPG
    172,3 KB · Weergaven: 79

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.866
1.063
Omgeving Eindhoven
Ik heb geen ervaring met een trap, maar mijn eerste gedachte was om eerst alle delen in de ene boom te zetten en daarna de andere er pas tegenaan te maken.
Dus zoals die nu ligt, zie het als een kast. Bodem (= boom 1) wegleggen, opstaande delen (treden/stootborden) erop zetten in de groeven en dan de bovenkant (boom 2) erop.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.980
2.210
Klein-Brabant, Vlaanderen
schitterend werkje !
de treden dien je opeenvolgend te plaatsen
of ze eerst in de onderste wang te plaatsen & pas nadien de bovenste zetten (cfr @klusrob)
ik veronderstel dat het linkse stootbord er tussen staat om de bovenste wang op zijn plaats te houden
de treden moeten in de nesten spannen
de kanten van de koppen zou ik breken + er vaste zeep op schuren (geen vloeibare handzeep, want die verdwijnt in het hout)
lijmen zou ik niet doen, omdat er geen horizontale krachten op komen
wel schroeven
in de rand: hoe dik is die mpx ? hoe ga je de treden afwerken ?
 
  • Leuk
Waarderingen: buco en RHK

buco

Actieve deelnemer
13 feb 2021
45
1
schitterend werkje !
Bedankt voor't complimentje. Eerlijkheidshalve is het wel veel te hoog gegrepen met mijn ervaring als houtberwerker (nul) 🥴 maar uiteleindelijk haal ik er echt wel voldoening uit.
de treden dien je opeenvolgend te plaatsen
of ze eerst in de onderste wang te plaatsen & pas nadien de bovenste zetten (cfr @klusrob)
ik veronderstel dat het linkse stootbord er tussen staat om de bovenste wang op zijn plaats te houden
Het linkse stootbord staat er inderdaad tijdelijk tussen om de bovenste wang te ondersteunen.
de treden moeten in de nesten spannen
de kanten van de koppen zou ik breken + er vaste zeep op schuren (geen vloeibare handzeep, want die verdwijnt in het hout)
lijmen zou ik niet doen, omdat er geen horizontale krachten op komen
wel schroeven
in de rand: hoe dik is die mpx ? hoe ga je de treden afwerken ?
Dit snap ik niet goed:
* de treden moeten in de nesten spannen
* de kanten van de koppen zou ik breken: jij komt er bij mij alvast niet in, ik begrijp je hoogstwaarschijnlijk verkeerd 😅. Maar serieus: wat bedoel je met "de koppen te breken"?

Ik zou alles met zowel lijm als schroeven in elkaar zetten. Schroeven alleen vertrouw ik precies niet helemaal met Spruce MPX. Ik heb ook ergens gehoord dat een trap die deftig verlijmd is, niet kraakt. Ik vermoed ook dat het geheel solider gaat aanvoelen als het goed is verlijmd.

Het is 18MM MPX. Het geheel past perfect (nu ja perfect, goed genoeg om op elke trede contact te maken en de stevigheid van onderliggende trede te benutten) op de bestaande oude trap. Die staat scheef en was eigenlijk aan vervanging toe.
63613989962__5288D594-140E-4779-8958-FA6CDE27C039.JPG

De afwerking van de treden heb ik nog geen beslissing over gemaakt.

Ondertussen was ik gisteren 's avonds nog zo ver geraakt. Mijn idee zou zijn om
1. de onderste wang te vullen
2. bovenste wang erop
3. Dan de treden /stoten links en rechts (boven en onder op de onderstaande foto) aan elkaar te lijmen met driehoekjes die perfect in de onderste hoek van de treden/stoten (70°) passen.
4. bovenste wang eraf en lijmen en dicht schroeven
5. omdraaien, en dan de nog niet verlijmde wang eraf, verlijmen en er terug op en ook die wang dicht schroeven.
63621026308__E1E2210A-4C2D-4B99-9F0D-C4DDD4646182.JPG

Alleen zit ik nog met wat moeilijkheden:
* met de driehoekjes aan de treden/stoten lijmen moet ik er natuurlijk wel voor zorgen dat die niet in de weg komen te zitten van de onderliggende treden (zie links op de foto)
* de trap is maar een paar millimeter minder breed dan de onderliggende trap. Het zou wel erg vervelend zijn als ik alles in mekaar lijm en dan tot de constatatie kom dat de nieuwe trap net iets te breed is om op de oude trap te passen.
* de oude trap staat scheef, daarmee is rekening gehouden in de 2 wangen. Het moeilijke is nu wel dat ik de trap niet op de oude trap in elkaar kan lijmen ... Gaat alles ook effectief passen eenmaal het in elkaar gelijmd is. Ik zou 'm eigenlijk zoals hij nu ligt op de trap moeten kunnen leggen, maar alles zit nu los in elkaar dus vrij moeilijk.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.980
2.210
Klein-Brabant, Vlaanderen
Eerlijkheidshalve is het wel veel te hoog gegrepen met mijn ervaring als houtberwerker (nul) 🥴 maar uiteleindelijk haal ik er echt wel voldoening uit.
wie zijn grenzen niet verlegt, raakt nooit verder dan de grens van zijn comfortzone
de treden moeten in de nesten spannen
is vooral van toepassing bij massieve trap/treden die niet meer behandeld of afgedekt worden
treden die knellen vullen de nesten beter + geven de trap meer stevigheid
wat bedoel je met "de koppen te breken"?
als de treden iets dikker dan de nesten zijn, dan gaan ze er moeilijk in
met 'breken' bedoelt men 'de scherpe kanten afronden'
op die manier gaat elk hout beter in de uitsparing
zeker bij mpx van belang, want dat splintert af als het het nauw is
Het geheel past perfect (nu ja perfect, goed genoeg om op elke trede contact te maken en de stevigheid van onderliggende trede te benutten) op de bestaande oude trap. Die staat scheef en was eigenlijk aan vervanging toe.
mooie pasklus aan gehad !
bestaande oude trap. Die staat scheef en was eigenlijk aan vervanging toe.
je had de oude trap helemaal kunnen vervangen
De afwerking van de treden heb ik nog geen beslissing over gemaakt.
ik doelde op de esthetische kant
de oude trap staat scheef, daarmee is rekening gehouden in de 2 wangen. Het moeilijke is nu wel dat ik de trap niet op de oude trap in elkaar kan lijmen ... Gaat alles ook effectief passen eenmaal het in elkaar gelijmd is. Ik zou 'm eigenlijk zoals hij nu ligt op de trap moeten kunnen leggen, maar alles zit nu los in elkaar dus vrij moeilijk.
als de nieuwe trap op zich 'perfekt' is, dan zou ik die 'op de begane grond' in mekaar zetten, lijmen + schroeven inbegrepen
vermits beide wangen op de oude trap uitgepast zijn, moet de nieuwe trap bij plaatsing bijna goed staan
onder de nieuwe wangen zou ik schuim spuiten dat weinig uitzet
je kan hetzelfde doen tussen oude & nieuwe treden, want daar maak je een holle ruimte die veel galm gaat geven
de nieuwe rechtse wang in de muur verankeren
afwijkingen (niet horizontaal liggen van de treden) links opvangen door de wang hoger te plaatsen
(lager zal niet gaan, dus eerst de hele nieuwe trap op de oude leggen zonder te bevestigen of op te spuiten)
voor de esthetica: linkerkant met een vertikale plaat afwerken + een brede band bovenop de afwerking en nieuwe wang leggen
(eigenlijk dient de oude trap nog enkel als draagstruktuur, maar goed je bent deze weg opgegaan & er is licht aan het einde van de trap)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: buco

buco

Actieve deelnemer
13 feb 2021
45
1
als de treden iets dikker dan de nesten zijn, dan gaan ze er moeilijk in
met 'breken' bedoelt men 'de scherpe kanten afronden'
op die manier gaat elk hout beter in de uitsparing
zeker bij mpx van belang, want dat splintert af als het het nauw is


Het splinteren is inderdaad iets wat ik meerdere keren gezien heb. En die pasklus van gister zou ik graag vergeten :) . Het breken is een supergoede tip!

Ik heb een bandschuurmachine staan. Lijkt me dat dat daarmee vrij snel gedaan is of zijn er beter tools om een plank te "breken"?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.980
2.210
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb een bandschuurmachine staan. Lijkt me dat dat daarmee vrij snel gedaan is of zijn er beter tools om een plank te "breken"?
hangt af van de grootte van de honger van je bandschuurmachine
de mijne betrouw ik niet, want die schuurt er direct te veel af
beter met de houtvijl, een schuurpapiertje of een excenterschuurdertje

noot: mijn antwoord van daarstraks heb ik aangevuld
was mij ontglipt vooraleer het volledig was
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.188
443
een zoekertje maak je het beste met een scherpe handschaaf.
maar je bovenfrees met een afrondfreesje kan natuurlijk ook.

de stootborden kan je ook iets korter maken er later tussen tikken je hebt de groef door laten lopen.

Bij een volledig schoon werk trap zou ik eerst de trede en de stootborden verlijmen
de stoorborden iets korter houden zodat je de trede eerst in de boom kunt doen .
de stootborden volgen dan vanzelf als je klemmen op de bomen zet.
 

buco

Actieve deelnemer
13 feb 2021
45
1
als de nieuwe trap op zich 'perfekt' is, dan zou ik die 'op de begane grond' in mekaar zetten, lijmen + schroeven inbegrepen vermits beide wangen op de oude trap uitgepast zijn, moet de nieuwe trap bij plaatsing bijna goed staan
De nieuwe trap is "perfect" in die zin dat ik eerst de oude trap heb afgetekend en uitgezaagd in beide wangen. Dan terwijl de wangen op de oude trap stonden in de positie waar ze ook zouden komen, met een waterpas-laser de hoogte van de treden uitgetekend. In theorie dus zouden de de treden waterpas moeten komen te staan. Waar ik nu wat schrik voor heb is dat ik om welke reden dan ook (onervarenheid in ofwel klemmen, eerder verzagen van de treden/stoten/fout in elkaar steken, you name it) de trap niet helemaal recht in elkaar verlijm. Eens het geheel dan vast is, zou het dan wel eens niet meer kunnen passen zoals de bedoeling was. Het zou zonde zijn als het in 1 van de laatste cruciale stappen alsnog helemaal mis gaat.

onder de nieuwe wangen zou ik schuim spuiten dat weinig uitzet je kan hetzelfde doen tussen oude & nieuwe treden.
Dat lijkt me inderdaad een erg goed idee voor beide "montage" en stevigheid.

voor de esthetica: linkerkant met een vertikale plaat afwerken + een brede band bovenop de afwerking en nieuwe wang leggen
Yep dat was inderdaad de bedoeling. De traphelling is nu iets minder steil dus moet ik wel iets gaan doen.
(eigenlijk dient de oude trap nog enkel als draagstruktuur, maar goed je bent deze weg opgegaan & er is licht aan het einde van de trap)
Een deel van de reden dat ik het zo gedaan heb, is dat het een trap met een draai in is, en dat zag ik niet zitten om van 0 te beginnen, dus heb ik de onderkant als begin genomen en eerst de bocht beginnen maken bovenop de bestaande trap. Fase 2 (nu dus) is dan het rechte stuk naar boven. Ondertussen kan ik inderdaad niet terug. Maar goed, dat motiveert ook om ervoor te gaan :)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.980
2.210
Klein-Brabant, Vlaanderen
In theorie dus zouden de de treden waterpas moeten komen te staan. Waar ik nu wat schrik voor heb is dat ik om welke reden dan ook (onervarenheid in ofwel klemmen, eerder verzagen van de treden/stoten/fout in elkaar steken, you name it) de trap niet helemaal recht in elkaar verlijm. Eens het geheel dan vast is, zou het dan wel eens niet meer kunnen passen zoals de bedoeling was
je kan hem toch schroeven zonder te verlijmen, dan op de oude trap passen & uiteindelijk lijmen én binnen de open-tijd op de oude trap vastzetten
 

buco

Actieve deelnemer
13 feb 2021
45
1
hangt af van de grootte van de honger van je bandschuurmachine
de mijne betrouw ik niet, want die schuurt er direct te veel af
beter met de houtvijl, een schuurpapiertje of een excenterschuurdertje
Ik ga voor de excenterschuurmachine gaan, die heb ik ook liggen :)
 

buco

Actieve deelnemer
13 feb 2021
45
1
je kan hem toch schroeven zonder te verlijmen, dan op de oude trap passen & uiteindelijk lijmen én binnen de open-tijd op de oude trap vastzetten
Dat is inderdaad misschien de beste methode, met op een viertal punten aan weerszijden schroeven erin en dan zal de vorm wel vrij definitief zijn zoals hij met alle schroeven/lijm erin gaat zijn.
 

buco

Actieve deelnemer
13 feb 2021
45
1
Misschien nog een stomme vraag ivm in elkaar schroeven. Wat is de beste werkwijze om zonder kolomboormachine schroeven in de treden te maken zonder door de treden te komen? Het beste wat ik me nu kan inbeelden is de wangen eraf, een gat van binnen naar buiten voorboren, dan terug omgekeerd en dan een schroef erin.

Maar hoe doe je dat met een simpele boormachine, haaks ? Goed een nieuwe trede is snel gemaakt maar toch.

En kan je buiten voorboren nog iets doen om ervoor te zorgen dat de MPX niet splitst?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.980
2.210
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wat is de beste werkwijze om zonder kolomboormachine schroeven in de treden te maken zonder door de treden te komen? Het beste wat ik me nu kan inbeelden is de wangen eraf, een gat van binnen naar buiten voorboren, dan terug omgekeerd en dan een schroef erin.
1) je kan een blokje maken / laten maken bij een collega waarin een gat haaks voorgeboord is

2) er zijn mobiele 'boorstandaarden' waarin je een (accu-)boormachine met een kraag vast kan zetten
verschillende fabrikanten / winkels bieden dat aan
de variant die ik heb, is van wolfcraft (kostte ook rond de 30 euro) & werkt met een machine met een kraag van 43 mm (op mijn machine op 240 V)

hoe langer je schroef, hoe meer een niet-haakse boring afgestraft wordt

in de rand: ik merk dat je tussen de oude treden + de nieuwe nesten redelijk wat ruimte hebt
aan de binnenzijde van de nieuwe wangen kan je een latje schroeven om het draagvlak te vergroten


1614686812781.png
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.