Potloodstrepen in kops beukenhout

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
301
119
Zuid Holland
Hoihoi


Ik heb een snijplankje gemaakt in kops beukenhout. Rothout want het blijft maar werken, maar goed.


Nu heb ik voor het afwerken in het midden wat potloodstrepen gezet met een picadry, om te zien of ik alle oneffenheden mee zou pakken met de schuurmachine. Lekker korrel 60 geschuurd , en zodra alles redelijk vlak was en de potloodstrepen weg waren ben ik naar de 120 en verder gegaan.

Prima, kantjes gebroken en daarna de plank afgewerkt met paraffineolie van baptist. Zodra de olie erop kwam waren de potloodstrepen weer keihard zichtbaar, en dat bleven ze onder de olie. Kennelijk is het grafiet (ja ik heb de potloodvulling in de picadry gebruikt, niet die vetkrijtachtige dingen) in de vezels gaan zitten en komt het door de olie omhoog.

Soit, plankje geschraapt en daarna met korrel 60 op de rotex 20 mins geschuurd. Echt niets te zien. Olie erop, en huppa... mijn strepen zijn er weer.

Kan ik hier nog wat mee behalve serieus hout wegnemen? Ik heb een freesslede en kan wel 1mm wegnemen maar het is al niet de meest dikke plank, en ik wilde hem graag morgen de deur uit doen.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Jawel hoor. Probeer maar eens met aceton. Werkt als een zonnetje. Ik doe dat al jaren heel regelmatig en ook veel liever dan met een gum te knoeien. Wel zorgen dat je de lucht niet teveel inademt. Geen idee eigenlijk of het daadwerkelijk schadelijk is, maar het is vast beter om voorzichtig te zijn.

Maar als er eenmaal olie overheen is aangebracht, dan weet ik niet of dat nog goed werkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
301
119
Zuid Holland
Jawel hoor. Probeer maar eens met aceton. Werkt als een zonnetje. Ik doe dat al jaren heel regelmatig en ook veel liever dan met een gum te knoeien. Wel zorgen dat je de lucht niet teveel inademt. Geen idee eigenlijk of het daadwerkelijk schadelijk is, maar het is vast beter om voorzichtig te zijn.

Maar als er eenmaal olie overheen is aangebracht, dan weet ik niet of dat nog goed werkt.
De olie heb ik al verwijderd met schraapschaaf en schuurmachine. Lastige is dat je de gevolgen pas z iet als je opnieuw oliet, en weer lekker kunt schrapen, wat ik echt een knakewerkje vind. Schuurpapier loopt vrij snel dicht met geolied hout.

Ik ga morgen even wat aceton proberen :)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Jawel hoor. Probeer maar eens met aceton. Werkt als een zonnetje. Ik doe dat al jaren heel regelmatig en ook veel liever dan met een gum te knoeien. Wel zorgen dat je de lucht niet teveel inademt. Geen idee eigenlijk of het daadwerkelijk schadelijk is, maar het is vast beter om voorzichtig te zijn.

Maar als er eenmaal olie overheen is aangebracht, dan weet ik niet of dat nog goed werkt.
Das geen oplossen, dat is dispergeren. Werkt alleen als de hechting van de grafietschilfers aan de ondergrond niet te hard is - je geen druk hebt uitgeoefend met het potlood. Ik denk ook dat dat hier het probleem is - je ziet niet zozeer de grafietstrepen op het houtwerk na olien, maar de 'moeten' in het hout (verdichtingen) als gevolg van druk uitoefenen met het potlood (heb je niet veel druk voor nodig in deze omstandigheden) - de dichtheidsverschillen worden zichtbaar gemaakt doordat het verdichte hout de olie anders opneemt dan het niet verdichte hout?

(DOn't ask...)
 
  • Leuk
Waarderingen: hdv

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Dat klinkt als een heel aannemelijke en heldere uitleg Henk! Ik gebruik inderdaad bewust een zacht potlood en druk nooit hard op de punt, dus dat strookt heel goed met wat jij aangeeft.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Is dit dan een verschijnsel wat specifiek speelt bij kops hout.
Heb deze vraag bij langshout nog nooit voorbij zien komen terwijl daar toch ook vaak met potloodstrepen gewerkt wordt.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Heb je gestoomd of 'natuurlijk' beuken gebruikt? Gestoomd werkt veel minder en is dus geschikter.

Die pica-dingen zijn een soort superpotlood, dwz dat ze een ander soort stift gebruiken in plaats van grafiet dat gebruikelijk is. Het levert een meer vettige lijn op. Meer iets voor timmerlieden die constructies maken die afgedekt worden.
Dus beter een gewoon timmermanspotlood gebruiken of een ouderwets schoolkrijtje.
 

munckf

Actieve deelnemer
Heb je gestoomd of 'natuurlijk' beuken gebruikt? Gestoomd werkt veel minder en is dus geschikter.

Die pica-dingen zijn een soort superpotlood, dwz dat ze een ander soort stift gebruiken in plaats van grafiet dat gebruikelijk is. Het levert een meer vettige lijn op. Meer iets voor timmerlieden die constructies maken die afgedekt worden.
Dus beter een gewoon timmermanspotlood gebruiken of een ouderwets schoolkrijtje.
Waarom zouden schoolkrijtjes "ouderwets" zijn?:mad: Dat zou dan net zo ouderwets zijn als "geen schulden hebben";). Iets wat goed is wordt nooit "ouderwets". Ik ben dol op krijt als ik de zangbalk aan de binnenkant van het bovenblad pas moet maken of bij maken van een nieuwe voering voor een "stapelbreuk".

Of ben ik nu teveel de schoolmeester aan het uithangen over mijn geliefde krijtjes? 😅
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
Ik heb gelijkaardige ervaring met kops gestoomd beukenhout en pica dry.
Mijn potloodkrabbels om te kunnen zien dat ik overal genoeg afnam met de bandschuurmachine waren bijna niet weg te krijgen. Niet hard gedrukt, zacht potlood, … en toch serieus moeten schuren (1mm?) om het weg te krijgen.
En op sommige plekken (wat nu dus de onderzijde is 😇) is het alsnog door de olie weer zichtbaar geworden.

Best mogelijk dat er in die pica naast grafiet iets vettig zit.
Ik denk dat het door de warmte van het schuren vloeibaar wordt en in het hout loopt.
Dat kops beuken was dol op vet. Heb 1 liter olie in een snijplank gegoten. Die liep er in het begin min of meer door.
De pica dry wordt en elk geval niet meer gebruikt op kops hout.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
301
119
Zuid Holland
Heb je gestoomd of 'natuurlijk' beuken gebruikt? Gestoomd werkt veel minder en is dus geschikter.

Die pica-dingen zijn een soort superpotlood, dwz dat ze een ander soort stift gebruiken in plaats van grafiet dat gebruikelijk is. Het levert een meer vettige lijn op. Meer iets voor timmerlieden die constructies maken die afgedekt worden.
Dus beter een gewoon timmermanspotlood gebruiken of een ouderwets schoolkrijtje.
Dank voor de tip. het is gewoon ordinair beuken, van ik meen de arnhemse. Of wellicht van Houtex.

Ik heb ondertussen de freesslede maar ingezet, er was niet tegenaan te schuren. De ontvanger kwam vandaag eten dus het moest echt even af, en ik ben niet vies van een pot lekker schaven maar dit ging hem niet worden.
Uiteindelijk is er denk ik 4mm afgehaald voor je het niet meer zag.

WhatsApp Image 2024-03-03 at 21.47.34(1).jpeg


Let aub niet op de zooi op de achtergrond, dit is het exemplaar voor het frezen. Ik heb helaas geen foto van de stavaza na. Niet slecht voor mijn 4e plank al zeg ik het zelf.

Dank voor alle adviezen!


Niets mis met oldskool trouwens. Ik heb net een futselplank gekocht (ging me mn om de gradeninstelling) en een stel scheluwlatjes gekocht. Ook heel ouderwets, zeker icm handschaven. Maar het is zo zen.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Ik heb gelijkaardige ervaring met kops gestoomd beukenhout en pica dry.
Mijn potloodkrabbels om te kunnen zien dat ik overal genoeg afnam met de bandschuurmachine waren bijna niet weg te krijgen. Niet hard gedrukt, zacht potlood, … en toch serieus moeten schuren (1mm?) om het weg te krijgen.
En op sommige plekken (wat nu dus de onderzijde is 😇) is het alsnog door de olie weer zichtbaar geworden.

Best mogelijk dat er in die pica naast grafiet iets vettig zit.
Ik denk dat het door de warmte van het schuren vloeibaar wordt en in het hout loopt.
Dat kops beuken was dol op vet. Heb 1 liter olie in een snijplank gegoten. Die liep er in het begin min of meer door.
De pica dry wordt en elk geval niet meer gebruikt op kops hout.
Precies zoals jij stelt, het blijkt dat pica een soort van vettige substantie gebruikt in zijn grafietpotloden. Op Youtube wijdt een amerikaan een geheel topic aan het uittesten van dit soort potloden. Pica bleek in zijn district niet hanteerbaar te zijn door de warmte, waardoor de punt van het potlood vervormde en gemakkelijk brak. Andere fabrikanten kwamen beter uit de test. Bedankt voor het delen van je ervaring
 
  • Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.