Plankdragers bevestigen aan muur

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
Ik zoek wat advies voor het volgende,
Aankomend project is het bevestigen van een massieve beuken werkblad aan mijn keuken muur, blad is 120cm breed, 40cm diep, en 2cm dik, de lange kant word aan de ene muur bevestigd, en aan 1 zijkant komt hij tegen een muur die hier haaks op staat, plan is om 2 zware beugels te gebruiken zonder schoor voor de lange kant, en 1 hoekprofiel voor de korte kant.
De muur geeft altijd wat problemen met boren, muur lijkt zacht maar boor schiet toch snel weg waardoor je gat groter uitvalt, dus veel geduld nodig bij boren, hoe kan ik het beste deze beugels vast zetten aan de muur?
Te denken aan lange schroeven/bouten met plug? Zoja een "gewone" plug of iets speciaals?
Of zelfs met keilbouten/chemische ankers?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.996
821
Omgeving Leiden
Geen antwoord op je vraag, maar misschien ook een idee is om een voorzetwandje van balken 44x69 te maken en daar je blad op te laten rusten. Het wandje vastzetten met slagpluggen. Geen gelazer met verlopende boorgaten en beugels onder het blad.
Het voorzetwandje dichtmaken met plaatmateriaal.
 

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
Geen antwoord op je vraag, maar misschien ook een idee is om een voorzetwandje van balken 44x69 te maken en daar je blad op te laten rusten. Het wandje vastzetten met slagpluggen. Geen gelazer met verlopende boorgaten en beugels onder het blad.
Het voorzetwandje dichtmaken met plaatmateriaal.
Dat vind ik zeer zeker geen optie, maar bedankt voor je suggestie!
 
  • Leuk
Waarderingen: thomasz

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.996
821
Omgeving Leiden
Dat vind ik zeer zeker geen optie, maar bedankt voor je suggestie!
Dat is duidelijk, ha,ha.
Nou ken jij je muurtje het beste, maar je zou de gaten kunnen boren door een balk en dan in de muur, zodat het gat in de balk als geleiding en stabilisatie dient. Net als bij slagpluggen dus. Misschien scheelt dat
Dan zou ik chemische ankers gebruiken omdat het materiaal van de muur blijkbaar nogal los aan elkaar hangt.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Weet je uit wat voor materiaal de muur is gemaakt?
Beton, baksteen, kalkzandsteen, ytong, bims/bia-blokken of nog anders? En wat zit er voor afwerklaag op, modern gips of oud kalkmortel?
En gebruik je een klopboormachine of een boorhamer?
Want het type muur bepaalt wat voor plug oid je het best kan gebruiken en hoe je moet boren.

Zelf heb ik goede ervaringen met de Fischer duoPower pluggen, maar misschien is chemisch anker ook een optie.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
De muur geeft altijd wat problemen met boren, muur lijkt zacht maar boor schiet toch snel weg waardoor je gat groter uitvalt,
Wat bedoel je met nel wegschieten?
Moeilijk te centreren?
Zakt de boor in het luchtledige?
Enz..
 

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
omdat het materiaal van de muur blijkbaar nogal los aan elkaar hangt.
Dat is misschien niet goed verwoord/overdreven, hij kan wel wat hebben, eerder ook altijd een stelling met rails aan vast gezeten die vol stond met pannen etc.


Weet je uit wat voor materiaal de muur is gemaakt?
Beton, baksteen, kalkzandsteen, ytong, bims/bia-blokken of nog anders? En wat zit er voor afwerklaag op, modern gips of oud kalkmortel?
En gebruik je een klopboormachine of een boorhamer?
Want het type muur bepaalt wat voor plug oid je het best kan gebruiken en hoe je moet boren.
Dit durf ik dus echt niet te zeggen, geen beton of baksteen in ieder geval, hij is een aantal maanden geleden nog gestuct.
Ik gebruik de boorhamer zonder hamerstand, en boor geduldig rustig aan, als ik niet verder kom zachtjes hameren, dan lukt het meestal wel, meestal eerst met een kleinere boor voorboren en dan opboren naar uiteindelijke maat.


Wat bedoel je met nel wegschieten?
Moeilijk te centreren?
Zakt de boor in het luchtledige?
Enz..
Alsin, als je boort voel je dat het niet mega hard is en boor je lekker door, tot je pech hebt en ineens op een harder stuk zit waardoor je boor zichzelf opzij duwt, vergelijk het met als je op een kiezel terecht komt en de boor daar langsaf zou schieten.


Overigens hoeveel zou de plank wegen? Al met al schat ik maximaal een kilo of 15.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
In geval van twijfel over de samenstelling van de muur en gezien het feit dat je er zonder hameren ook in kunt boren zou ik een chemisch anker doen. Ik heb goede ervaringen met fix-o-chem van ecotools.
 

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
105
91
Oss
Een mm kleiner boren dan je plug? Opruimen kan altijd nog. 6mm pluggen in gasbeton (bij mij zelf thuis) boor ik altijd met 5mm.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
welke soort plug/schroef of keilbout/chemisch anker
om slechte ervaringen te vermijden gebruik ik nu nog enkel fisher duopower ongeacht het materiaal waarin de plug komt
moet het echt meer zijn, dan wordt het een chemisch anker
mijn klopboormachine huppelt zelden weg omdat ze bij het klopboren op het lage toerental enkel boort
van zodra de boor voldoende diep zit, verhoog ik het toerental door de trekker verder in te duwen, waarna die ook klopt
bij erg gladde oppervlakken kan je met een kleinere boor voorboren
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
om slechte ervaringen te vermijden gebruik nu nog enkel fisher duopower ongeacht het materiaal waarin de plug komt
moet het echt meer zijn, dan wordt het een chemisch anker
mijn klopboormachine huppelt zelden weg omdat ze bij het klopboren op het lage toerental enkel boort
van zodra de boor voldoende diep zit, verhoog ik het toerental door de trekker verder in te duwen, waarna die ook klopt
bij erg gladde oppervlakken kan je met een kleinere boor voorboren
Fisher duopower ja? Ik lees daar niet hele goede reviews over..

En is een chemisch anker de betere keus dan keilbouten mocht ik dat willen doen ipv pluggen?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Fisher duopower ja? Ik lees daar niet hele goede reviews over..

En is een chemisch anker de betere keus dan keilbouten mocht ik dat willen doen ipv pluggen?
Reviews? Ik gebruik geen andere pluggen meer...chemisch anker kan ook keilbout zoals jij verteld over de muur zou ik zeker niet doen
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.996
821
Omgeving Leiden
Gezien de structuur van de muur, zoals het bij mij overkomt, zou ik geen keilbout gebruiken. Die zet zich vast door te klemmen. Ik weet niet of je bij het aanspannen van de keilbout dan het boorgat uit elkaar drukt.
Met een chemisch anker lijm je de boel 'gewoon' vast.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik lees daar niet hele goede reviews over..
kan je die met ons delen ?

mijn ervaring is dat ik de duopower in bijna alle materialen kan gebruiken, terwijl andere pluggen - die van fisher inbegrepen - het soms af laten weten
het vervelendste vind ik dat een plug waarvoor een overeenkomstig gat geboord is, bij het indraaien van de schroef in het gat verdwijnt, waarna je ze er slechts moeilijk uit krijgt, of je er geen andere meer bij krijgt
de duopower heeft een kraag, waardoor die niet in het gat schuift
ja, ze kosten meer, maar ze besparen mij ergernis en tijdsverlies
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
271
70
Oldenzaal
Bij twijfel over de muur een voorzet muur maken van regels en 18 mm plaatwerk. Regels op iets meer plekken vastzetten dan de normale 60 cm. En toch wel draagbeugels gebruiken. Je weet nooit wat er tzt op komt te staan.
 

JagerGuus

Actieve deelnemer
2 nov 2020
89
48
Utrecht
Zo te lezen klinkt het als een wand van holle en zeer broze steen. In dit geval gaat er op zijn minst een 10mm Fisher DuoPower plug in (ook ik gebruik professioneel niet anders). Als de 10 niet pakt probeer ik een twaalf en als deze niet pakt dat is het chemische anker onvermijdelijk. Pluggen kleiner dan 10 hebben in dit soort poreuze wanden vaak weinig zin. Keilbouten kan je enkel gebruiken in een draagkrachtige ondergrond. Als je een keilbout aandraait in gasbeton oid dan gaat je muur kapot. Keilbouten kunnen eigenlijk altijd alleen maar in beton (met enkele uitzonderingen).
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
Kijk uit wat voor chemisch anker je gebruikt. Die reageerbuisjes zijn alleen voor beton en zeer dichte stenen. Dus niet voor gewone bakstenen. De chemische ankers die je uit een koker spuit zijn wel geschikt. Afhankelijk van de muur heb je een insert nodig (soort huls met gaas). Let op de datum als je dit product gaat kopen. Het is beperkt houdbaar helemaal als het open is geweest.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.