Plan om deur in kader te plaatsen - kritiek?

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
47
10
Antwerpen
Ik heb net een deurkader gemaakt, en ben nu klaar om er een deur in te plaatsen.
Graag wat feedback vooraleer ik daaraan begin.

Deur:

Deur.jpg

Kader:

Kader.jpg

Het scharnier is 3 mm dik, en men raadt aan: 1.5 mm speling aan de hangzijde en 3.5 mm aan de sluitzijde. Het deurkader is zo’n 836 mm breed en de deur is 830 mm breed, dus ik heb zo’n 5 à 6 mm als vereiste speling over de volledige breedte. Ik dien de scharnieren dus 3 – 1.5 mm = 1.5 mm (dus 1 mm, want nauwkeuriger lukt niet) in te frezen in het MDF deurkader.

Ik heb een Bosch POF 1400 ACE (EXPERT) bovenfrees geleend. Het lastige aan dat apparaat is dat ik de frees niet kan zien terwijl ik werk. Mijn beperkte ervaring leert dat werken met zoiets vakwerk is, en enkel een jig/geleider soelaas kan brengen. Een kantenfrees, die wat makkelijker in de hand ligt en waarmee ‘op het oog’ kan worden gewerkt, is niet geschikt, aangezien het scharnier weg van de rand wordt ingefrezen (van bovenaf dus).

Ik heb het deurkader nog niet vastgemaakt. Het scharnier zit wel al in de deur. Als ik de deur op zijn plaats zet (met een stelkussen) en de boven- en onderkant van de scharnieren op de MDF-plaat afteken (voor de correcte marges boven en onder), kan ik de deur met andere woorden plat leggen en de plaat perpendiculair ernaast, en kan ik de scharnieren gewoon aftekenen. Daarna kan ik de MDF plaat platleggen en wat geleiders/jigs vastzetten op die plaat zodat ik kan gaan frezen.

Resterende vragen:
  • Hoeveel mm moeten de slaglatten komen van de deur? Ik dacht aan 2 mm zodat ik er nog een tochtstrip in krijg.
  • Hoe kan ik een bijpassende sluitplaat vinden voor mijn bestaande deur met bestaande slot? Ik zal de ‘gaten’ ook aftekenen en op dezelfde manier infrezen.
  • Ik wil de deur opentrekken, en ik zie dat de deur aan de sluitkant rechts met een aantal graden is afgekort (om niet te slepen), waarbij de afkorting is gebeurd aan de achterzijde van de deur, zeg maar (zo: \, niet zo: /), en dat lijkt juist?
 

jorisvh

Post veel
Ik wil de deur opentrekken, en ik zie dat de deur aan de sluitkant rechts met een aantal graden is afgekort (om niet te slepen), waarbij de afkorting is gebeurd aan de achterzijde van de deur, zeg maar (zo: \, niet zo: /), en dat lijkt juist?
De deur moet arm geschaafd zijn aan de kant waar ze tegen de slaglatten komt.
1705432860212.jpeg
Dus, als ik je uitleg juist begrijp, is dat inderdaad juist.
Zie
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Ik dien de scharnieren dus 3 – 1.5 mm = 1.5 mm (dus 1 mm, want nauwkeuriger lukt niet) in te frezen in het MDF deurkader.
Ik zou de scharnieren de volle diepte van het blad infrezen. Ziet er anders ook zo knullig uit als die nog uitsteken. Die extra millimeter speling valt niet op.

Hoeveel mm moeten de slaglatten komen van de deur? Ik dacht aan 2 mm zodat ik er nog een tochtstrip in krijg.
Dat hangt af van het tochtprofiel. De profielen die ik ken hebben 6 mm inbouwdiepte. Maar ik zou de tip van ZotVanHout volgen en de sponninglatten als laatste plaatsen zodat je het tochtprofiel gelijk erin kan passen.

Rest nog de vraag hoe ik een bijpassende sluitplaat kan vinden voor mijn deur met bestaand slot?
De betere ijzerwaren handel? Van tevoren het slot opmeten of zelfs meenemen.
 

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
47
10
Antwerpen
Het frezen gaat erg goed, maar het is een rechthoekig scharnier en mijn frees maakt ronde hoeken. Ik neem aan dat er een vingerfrees bestaat dat rechte hoeken maakt, maar kan dat gelijk niet vinden. Of heeft het wat met de instelling van de machine te maken?

20240118_124943.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.