Plaatmateriaal van Kuiper Holland

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Om mijn bus wat te verbouwen had ik plaatmateriaal nodig. Het, voor mij bekend, lichtste plaatmateriaal van hout is Queenply, in Nederland verkrijgbaar bij Kuiper Holland in Tubbergen. Platen besteld en afgelopen week kon ik ze op komen halen. En daarbij kreeg ik de gelegenheid even kort in de fabriek te kijken. Indrukwekkend!
Kuiper krijgt het plaatmateriaal aangeleverde alsmede ook het fineer, keuze uit zo'n 80 soorten. Dat fineer wordt met de hand gesorteerd, op maat gesneden en dan als pakketje voor 1 plaat aan een lange zijde van een lijmlaag voorzien. Daarna worden ze met de hand uitgelegd, als b.v. bookmatched of in dezelfde richting, waarna ze in een machine die mbv persen en warmte elke keer 2 delen verlijmd totdat je een vel krijgt dat iets groter dan een plaat is. Die vellen worden verlijmd op de platen, waar ze een enorme collectie van hebben. Ik heb geen foto's van het sorteren en verlijmen, alleen van de machine die de vellen op de plaat verlijmd.

De platen die ik gekocht heb zijn niet van een afwerk fineerlaag voorzien, maar gewoon naturel. Dat Queenply is 30% lichter dan populier multiplex. Als ik er mee aan het werk ga post ik wel wat foto's.
Ook erg aardige mensen die je helpen en zeer gastvrij dat ik zo even binnen mocht kijken.

Nederland is (nog?) niet zo'n fineer land, maar het is meestal het mooiste deel van de boom en ook wel de manier om meer mensen van het zeldzamere hout te laten profiteren. En plaatmateriaal werkt niet, wat het voor veel luxe interieurbouwers keuze no 1 maakt.

jaap

kuiper opslag.jpg
kuiper fineren1.jpg


kuiper fineren 2.jpg

kuiper fineren 3].jpg

kuiper fineren 4.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Uit belangstelling, populier is al zo zacht als boter, als dit materiaal nog lichter is, kan ik me zo voorstellen dat je er bij aftimmer diktes zo een gat in hebt. Weet je waar je paneel van gemaakt is?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
nee, dat ga ik nog wel even vragen. Het wordt veel gebruikt in de (super)jachten en camper bouw. Het bestaat uit veel laagjes, watervast verlijmd. Het ligt nog op een pallet in de bus, kom er pas woensdag aan toe.

jaap
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Veel oude meubelen zijn inderdaad opgebouwd uit vuren latjes, met daar op een luxe fineer.
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
137
20
Haarlemmermeer
Altijd interessant. Zo ben ik een aantal weken geleden op reis geweest naar de fabrieken van Decospan (gefineerde platen) en Unilin (spaanplaat, MDF, gemelamineerd en HPL geplakt) waarbij de laatstgenoemde erg veel investeert in het circulair gebruiken / recyclen van materiaal. Dat zijn megafabrieken en erg interessant om te zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Altijd interessant. Zo ben ik een aantal weken geleden op reis geweest naar de fabrieken van Decospan (gefineerde platen) en Unilin (spaanplaat, MDF, gemelamineerd en HPL geplakt) waarbij de laatstgenoemde erg veel investeert in het circulair gebruiken / recyclen van materiaal. Dat zijn megafabrieken en erg interessant om te zien.
Heb je ook wat foto's gemaakt?

jaap
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Albizzia is toch perzische slaapboom? Die staat nog op het wensen lijstje van de vrouw.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Kuiper is niet alleen een mooi bedrijf; ze zijn ook extreem klantgericht. Ik ben maar een eenvoudige particulier, maar kreeg wel een prachtige map met alle soorten fineer die ze hebben, gratis.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ze wil graag zo'n boom in haar tuin. Er staat er ergens een in een tuin, waar we langs lopen met het hondje uitlaten. Die stond in bloei en ze vond hem mooi. Dan dus opzoeken wat het voor boom is. Maar onze tuin is eigenlijk meer een luchtplaats, dus ik zie het er op korte termijn niet van komen. Ik wist ook niet, dat ze zo groot worden, dat je wat met het hout kan.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Jam

jammer van de formaldhyde
Moderne formaldehydelijmen (in dit geval een ureum/melamine combo) bevatten vrijwel geen vrij formaldehyde meer, en zullen ook in 'gebruik' vrijwel geen formaldehyde meer afgeven. Oudere lijmen (20 jaar of meer geleden) hadden een overmaat aan paraformaldehyde of vrij formaldehyde in de bulk, en met name spaanderplaat wasemde dat nog een aantal jaren uit. Overmaat formaldehyde maakte voor een 'goedkope' productiemethode voor lijm, en een niet-kritische verwerking. Huidige lijmen zijn 'ingewikkelder' te maken en te verwerken, maar inmiddels is vrijwel de hele industrie van 'fatsoenlijk' fiberboard en hechthout overgestapt op dit soort lijmen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
137
20
Haarlemmermeer
Heb je ook wat foto's gemaakt?

jaap
Nee, helaas geen foto's gemaakt. Er zijn een paar foto's gemaakt door de bedrijven die ons hadden uitgenodigd, maar dat is meer geweest van onze groep dan daadwerkelijk van de fabrieken waar we waren. Niet de moeite waard om te delen in ieder geval.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
licht plaatmateriaal is toch ook albassi falcata? Is volgens mij nog een derde lichter dan populieren en wordt vaak in caravans gebruikt. Wel behoorlijk zacht en met verwerken PBM adembescherming dragen want je hoest je krom.

Is dit nog beter/anders?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.