Pen met een "oude" kunststof

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Deze pen is gemaakt van casein. Een hele oude soort kunststof waar ze mee gestopt zijn. Kan niet/slecht tegen water en is heel lastig te draaien. Ik heb mijn skew meerdere malen geslepen. Hoewel er hele mooie dunne krullen vanaf kwamen brak en scheurde de blank toch tijdens het maken. Het stond er wel bij toen ik de blank kocht. Niet voor beginners, geen garantie en lastig te bewerken. Alles waar. Dit stuk had ik niet besteld maar kreeg ik erbij omdat de voorraad niet klopte.
Over de kleurcombinatie ben ik niet tevreden, messing/goud of zwart had denk ik mooier gestaan. Nu heb ik nog wel een 6 andere kleuren van dit materiaal maar dat heb ik voor andere modellen in gedachte. Geschuurd tot p 1500 niet nat maar droog. Ja je kan het nat schuren als je het maar meteen weer droog maakt. Aan een zijde zitten wat scheurtjes in de blank dus ik wil daar geen water tussen hebben. Hierna heb ik het gepolijst met Tripoli en white diamond pasta en daar na uitgepoetst. Ik kon geen verschil merken tussen stap twee en drie. Dit poetsen gaat wel heel veel makkelijker en sneller dan nat schuren en met vloeistof polijsten.
20240126_153842.jpg
20240126_153850.jpg
Echt een goede glans de spiegellijn is geheel recht en ik zie er geen schuursporen meer in.
20240126_153904.jpg
Je ziet hier de scheuren in. Hier op de foto lijkt het heel erg. In werkelijkheid zie je er heel weinig van. Nee ik heb de stukken niet terug gelijmd Ik zag het halverwege dat aan een zijde er scheuren in zaten. Tijdens het draaien regelmatig superlijm over de scheuren gedaan. De pen is nergens mee afgewerkt. Messing huls gelijmd met UHU endfest epoxy.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Dat is wel heel apart, nog nooit gehoord dat caseine (melkeiwit) is gebruikt om kunststof mee te maken, maar inderdaad het is er. Ergens tot in de jaren 60 of zo. Heel bijzonder dus.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Ik vind hem echt prachtig! Juist ook de kleurcombinatie.
Ik wist van caseïne dat het gebruikt werd voor kunststoffen, net als voor verf. Maar voor pennen wist ik niet.

Eindelijk eens een pen waarbij je gewoon op de achterkant kunt sabbelen 😂
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik vind hem echt prachtig! Juist ook de kleurcombinatie.
Ik wist van caseïne dat het gebruikt werd voor kunststoffen, net als voor verf. Maar voor pennen wist ik niet.

Eindelijk eens een pen waarbij je gewoon op de achterkant kunt sabbelen 😂
Alleen als je melktanden hebt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.