Parkside Performance excenter met werkstand!! Rotex dus!

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Zoals belooft,
Net binnen!!
Even snel uitgepakt en zo op het eerste gezicht een degelijke machine met een stevig snoer van 5 meter. Ook de aansluiting oogt degelijk. Iets robuuster uitgevoerd als het Festool snoertje op de Festool machines. Word geleverd in een nette koffer.
De zool heeft zes gaten ben benieuwd of dit effect heeft op de stofafzuiging. Morgen de machine maar eens testen en zien of de schuurzool van m’n Makita er ook onder past. Het lijkt op het eerste gezicht van wel. De machine heeft een werkstand voor grof schuren en een schuurstand voor fijn schuren natuurlijk traploos regelbaar.
Hier wat foto’s

E9AFC1B3-A073-494A-9CE5-068947B48258.jpeg

A2F489FE-341E-40C9-B096-70899EA89759.jpeg

Wat opvalt is dat de stofaanzuig aansluiting robuuster uitgevoerd is als de Makita welke van een zeer dun plastic is en makkelijk breekt(zit nu al weer de derde op) mijn vorige machine van Makita had een vast alu aansluiting waar ik nooit problemen mee heb gehad met weliswaar een kleinere diameter.

E28E768F-A5ED-469D-B71F-CEA1CC6BA5C4.jpeg

E8B98D3A-8B90-43DB-84A2-20FBAC9D408C.jpeg

Ik snap echt niet hoe ze het doen maar voor nog geen 70 euro is het een koopje alles voelt degelijk.

Groetnis,
Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Klinkt goed.

Zelf kan ik hem nog steeds niet vinden op de Lidle-site.
heb je toevallig een linkje?

Edit:
Sorry, gevonden via het bericht van Musicus!

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Roeland

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Vandaag dus even gespeeld met de “Rotex” van Parkside. Zoals ik al aangaf heeft de zool slechts 6 gaten wat overigens geen invloed heeft op de afbuiging. Ik heb getest met Hamach schuur vellen Dynamic Titanium korrel 80.

26834AB5-152B-403E-AEB1-EBB93B2F94B4.jpeg

D42A4B3A-465F-4C2D-A88E-2422F1A6BD76.jpeg

Ik heb getest op een ruig stuk eikenhout op de werkstand in combinatie met de midi van Festool en met de bouwstofzuiger met cycloon en inschakelautomaat. Bij de Parkside gaat de stofzuiger wel aan maar schakelt na uitzetten schuurmachine niet uit. Bij de Festool geen probleem.

DC0488DD-36B8-405F-A411-A5CDCE5E135F.jpeg

En even geschuurd de machine loopt mooi rustig en trillingvrij op de hoogste stand. Het toerental is niet traploos instelbaar maar heeft 6 standen. Dat is even wennen want je moet eerst op het slotje drukken dan kies je de stand en vervolgens druk je op de rode knop waar je de machine ook mee uitzet.

520B346A-28F3-45EF-A962-49D647FE8AC7.jpeg

B8D65B37-9910-4CEF-B0CD-8F832F830B44.jpeg

Ook de fijnschuurstand is prettig en je kunt hem met gemak met 1 hand bedienen. Wat mij opvalt is dat de Parkside in werkstand veel makkelijker in bedwang te houden is als mijn Makita’s. Bij de Makita heb je veel kracht nodig om niet de controle overdekt machine te verliezen.

DED55AB8-8A52-47A2-808D-38558D7BF73D.jpeg

De stofafzuiging is prima en de aansluiting makkelijk maar deze komt wel snel los van de machine tijdens het schuren. Dat heb ik opgelost door er een tierib aan te brengen.

356FBD2D-7005-4C9A-8318-1050FCB3B836.jpeg

67C484E7-D53E-4C99-9181-3C9BF560BA60.jpeg

De Performance vind ik nu al prettiger te hanteren als mijn Makita’s vermoed dat deze mijn dagelijkse machine gaat worden, het snoer is mooi lang en robuust een kwestie van insteken en locken door een ring een kwartslag te draaien(soort van bajonet)

7CAB1202-72E6-437E-9688-9419C945AA35.jpeg

De schuurzool van m’n oude Makita lijkt dezelfde bevestiging te hebben als de Performance middels een imbus in het hart van de zool en zijn waarschijnlijk uitwisselbaar. Mijn nieuwe Makita heeft een heel ander bevestigings systeem

3EF8DBED-39F1-4C10-8102-8FD088D51A2B.jpeg

De machine word geleverd met 2 schuur gazen en een extra handgreep die ik nooit zal gebruiken, voor mij te on praktisch. Een imbus sleutel word niet meegeleverd.
De machine maakt niet veel lawaai tov de Makita maar word wel net zo warm als de Makita tijdens het schuren.
De performance serie heeft geen koolborstels echter in de beschrijving staat dat deze machine wel koolborstels heeft en makkelijk te wisselen is (de rode vlakjes op het motorhuis) Het schakelen van werkstand naar schuurstand gaat gemakkelijk het terug schakelen van schuurstand naar werkstand gaat wat moeizamer. Soms wil het niet meteen en moet je de zool even bewegen.
Al met al een fijne machine voor een belachelijk lage prijs.
Als je denkt aan de aanschaf van een Rotex of ander merk dan zou ik deze machine in overweging nemen. Desnoods koop je er twee 1 voor reserve.
Maar Parkside heeft vertrouwen in de machine want ze geven maar liefst vijf!!! Jaar garantie op het apparaat.
Komende tijd zal ik deze machine verder testen en deel ik m’n bevindingen graag.


Groetnis,

Roeland
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Dat van de makita stofafzuiging herken ik ook. 2 jaar geleden ook een BO6050J gekocht, maar de afzuigtuut heeft het inmiddels wel begeven. Na toch lang volgehouden met ty-wraps.
Daar wil ik nog wat voor 3D printen om het beter te maken.

Interessante review van de parkside. Ben benieuwd naar de lange termijn !
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Dat onderdeel van de stof afzuig aansluiting is los te bestellen. Kost een 12 a 13 euro. Niet heel veel geld maar wel frustrerend.
Heb nu de stof afzuig aansluiting aangepast dat wil zeggen een dikkere aansluit mof er in gelijmd met industrie lijm. En hem andersom gemonteerd en tot nu toe houd ie zich goed.

Groetnis,
Roeland
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Ik heb zelf alleen een Deros en mis soms wel een schuurmachine met grove afname.. Dit ding kost in België zelfs nog 5 euro minder, belachelijk weinig geld voor wat het is als ik dit zo lees. Ik neem aan dat de trillingen en stofafzuiging minder goed gaan zijn, maar voor 10% vd prijs van een Mirka kan me dat weinig schelen. Merci voor de inleidende review (y)
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik heb zelf alleen een Deros en mis soms wel een schuurmachine met grove afname.. Dit ding kost in België zelfs nog 5 euro minder, belachelijk weinig geld voor wat het is als ik dit zo lees. Ik neem aan dat de trillingen en stofafzuiging minder goed gaan zijn, maar voor 10% vd prijs van een Mirka kan me dat weinig schelen. Merci voor de inleidende review (y)
Inderdaad belachelijk weinig geld.

Wat betreft de trillingen hij loopt fijner en met minder trillingen als mijn Makita's!!
En de stof afzuiging prima!! geen verschil ten opzichte van de Makita's.

De afname in werkstand is ietsje minder maar verwaarloosbaar.

Groetnis.
Roeland
 

Renoir2

Nieuw lid
20 nov 2023
4
2
Maurik
2 weken geleden een Makita gekocht maar nu ik dit zie denk ik dat ik best wat geld had kunnen besparen. Ziet er goed uit!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Ik heb een rotex 90 en de mirka (metabo uitvoering) Om er nu nog een 150 excenter bij te nemen. Voor echt ruw werk heb ik ook nog een oude festo ras115 ( soort haakse slijper met stofafzuiging)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Waarom denk je dat ik voor een 90 ben gegaan en niet voor de 150? Deze is trouwens ideaal voor het schuren van wild eiken schalen.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
969
397
hilversum
Zojuist binnen gekregen even snel op een plankje gezet.
De Rotex stand op 6 is wel een handvol om in bedwang te houden met 1 hand:LOL:
Verder had ik even ruzie met de standen knop voorop de machine hij wou niet meer terug naar standje 1.
Kwa geluid en trillingen is het niet klagen.
Ga de komende tijd wel zien of ik positief blijf.
Maar ja voor 70 euro aan de deur ben ik redelijk tevreden(misschien de gebruikshandleiding nog even lezen :p )
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.