Paneel(buiten)deur maken, advies

Adhy

Nieuw lid
14 apr 2023
2
0
Hilversum
Hoi!

Ik wil een nieuwe tuindeur maken in de stijl van de huidige (jaren '30 paneeldeur). Er komt een houten paneel en een hr++ paneel in.
Ik zat te denken aan:
- 54 mm dik
- stijlen en dorpels van meranti
- paneel van okoume multiplex (25 mm)
- onderdorpels onderling niet verlijmd ivm werking
- dorpels in de profilering van de stijlen gelijmd, en extra met twee domino's (16x200 mm) aan elke zijde en D3 melklijm.
- Aan de binnenzijde heb ik duivenjager profilering rondom de panelen
- Frees, zaagtafel, etc. heb ik ter beschikking
- Kopen kan ook, is waarschijnlijk goedkoper, maar is een stuk minder leuk en nooit niet precies zoals ik het hebben wil. Tenzij je het helemaal op maat laat maken natuurlijk, maar dat is weer prijzig.

Ik heb er ook een tekeningetje van gemaakt:
overzichtstekening.JPG

Mijn vragen zijn:
- Heeft iemand een opmerking, iets wat niet klopt, beter/ anders kan etc.?
- Paneel is in dit schetsje recht, maar in de originele situatie tabs uit de sponning lopend. Ik heb begrepen dat dit is om geen kieren te krijgen bij werking. Moet dat per se?
- Ik dacht het paneel rondom op te sluiten met een kompriband/ kit/ rugvulling/ oid om werking op te vangen. Goed idee?
- Aansluiting tussen de onderdorpels heb ik zo gedaan om afwaterend te zijn aan de buitenzijde. Ik wil liever geen zichtbare voeg tussen de dorpels zoals je tegenwoordig vaak ziet. Is dit de manier?

Alvast veel dank!
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.076
395
als je de onderdorpel van de deur zo maakt als getekend
krijg je het nooit mooi in de verf die lijmnaad blijf je zien en is erg scheur gevoelig
je kan beter een zichtbare profilering gebruiken zoals standaard bij dergelijke deuren

1681495016411.png
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.781
747
Enschede, Twente
Als je vacuumglas gebruikt (dat is 8 mm dik), kun je dichter bij de traditionele maten (qua dikte dus) voor een deur uit die periode blijven. Niet goedkoop, maar je hebt niet veel nodig.
 

Adhy

Nieuw lid
14 apr 2023
2
0
Hilversum
boertje125, Ik vind ie zichtbare profilering niet zo mooi. Kan ik dat niet anders oplossen? Anders zal ik inderdaad toepassen zoals op jouw voorbeeld.

Bert, dat is een goeie, die kende ik nog niet! Voor dit project wil ik graag het bestaande HR++ paneel kannibaliseren, maar voor de volgende ga ik zeker vacuumglas bekijken.

Verder nog op- of aanmerkingen op de tekening? Ook als je denkt dat het verder wel klopt hoor ik het graag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.