Opsplitsen garage voor werkplaats

Robin86

Nieuw lid
17 aug 2020
12
0
Hallo,

Met een recente verhuizing zit ik al na te denken om mijn nieuwe werkplaats in te richten.
Met mijn vorige werkplaats die ook in een garage was en niet afgedekt kon ik het zaagsel bijna in mijn bord proeven met te eten :p
Nu heb ik iets meer ruimte en zou mijn werkplaats willen afdekken met een soort van gordijnen of te wel douchegordijnen.
dit vooral voor het zaagsel binnen beperken te kunnen houden.

Nu zitten we met een sectionale poort met motor bediening die leuk in de weg hangt om een gordijn te maken met rails.
Misschien dat ik 2 gordijnen kan maken die telkens stoppen tot aan het frame van de poort.

Ik wou eens horen of hier mensen zijn met soort gelijke situatie of een beter idee hebben.


413297595_1105477680812564_4086815776969698401_n.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Je kan ook wat aan stofafzuiging gaan doen. Direct aan je machine en een fijnfilter om de lucht te filteren. Zo te zien heb je na een ritje stort een prachtige werkplaats.
 
  • Leuk
Waarderingen: Robin86

Robin86

Nieuw lid
17 aug 2020
12
0
Stofafzuiging gaat aanwezig zijn gelijk voordien, gaat afzuiging met bouwstofzuiger maar al beter als niets. Fijnfilter ben ik niet echt bekend mee, heb je zelf een of ervaringen.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
Gordijnen, in welke vorm dan ook, gaan veel ergernis geven denk ik.
Je kan m.i. een tussenwand optrekken net achter de rails van de sectionaal deur, of zijn daar bezwaren tegen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Robin86

Robin86

Nieuw lid
17 aug 2020
12
0
@thomasz Neen geen bezwaren, Ik had wel eerder in gedachten om de muurkant met schappen te gebruiken als werkplaats en de garage bij wijze van spreke in de lange helft op te delen. Omdat als ik in de andere richting zou opdelen de meter kast in het zaagstof zou zijn. Had je iets in gedachten met wat voor materiaal de tussenwand te maken, iets van plaatmateriaal?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
Indertijd heb ik een tussenwand gemaakt van balken 44x69. Balk op de grond, balk op het plafond en daartussen staanders hart op hart 30 cm. Daar dan osb of underlayment tegenaan. Osb vind ik wat structuur betreft te druk, maar dat is smaak.
Op een houten wand kan je nog eens wat schroeven, gipsplaat is daarvoor ongeschikt. En je meterkast ( linksachter op de foto toch?) zou je kunnen omkasten.
In de lengte opsplitsen zou niet mijn voorkeur hebben, omdat je dan een smalle werkplaats krijgt waar je je k..t niet kan keren, zoals dat heet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Robin86

Robin86

Nieuw lid
17 aug 2020
12
0
@thomasz Is de wand bevestigd in een soort rail die dan kan open en dicht gedaan worden of eerder permanent. Op zo langs een gordijn is inderdaad dat het smaller wordt en minder gemakkelijk, de meterkast afkasten was een idee dat ergens in mijn hoofd zat maar dan misschien sneller zal uitgevoerd worden :p
Zou graag iets niet permanent hebben om de garage toch te gebruiken wanneer er niet gezaagd wordt. De garage opdelen op de manier die je aanhaalt is wel een pak praktischer gaat beter zijn.
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
+1 voor goede afzuiging bij de machines en een fijnstoffilter. Veel effectiever en mijn inziens veel handiger dan geklooi met gordijnen. Ik heb voorgenoemde constructie in mijn garage en het helpt echt enorm tegen neerslaand stof. Het is niet 100% weg, maar echt veel en veel minder dan 'normaal'.
 
  • Leuk
Waarderingen: Robin86

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
@Robin86 ,
Het wandje dat ik voor ogen had is permanent, zodat er er klushok ontstaat, Je ziet, ik zie meteen de mogelijkheden van jouw garage, ha, ha.
Als de afscheiding alleen dient om ervoor te zorgen dat bij het zagen de garage niet onder het stof komt, dan zou je ook kunnen overwegen om het zaagwerk buiten te doen.
Als de garagedeur de enige toegang is van buiten, dan wordt het inderdaad lastig om een deel van de garage te confisqueren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Robin86

Voorhetplezier

Nieuw lid
12 jan 2024
3
1
Hillegom
Wordt de garage ook gebruikt als garage voor een auto of alleen voor fietsen?
In het tweede geval kan de roldeur misschien vervangen worden door een muurtje van gasbetonblokken en de ruimte voor beide doeleinden geoptimaliseerd worden. Trouwens, gipsplaten als bekleding zie ik niet als probleem, als je maar de locatie van de standers aantekent, (als de gipsplaten niet gestukt zijn weetje sowieso waar de standers zijn en je iets kan ophangen).
In het eerste geval kan je twee deuren maken, over de volle breedte, net voorbij de rails, die aan de onderkant op rollen lopen zodat het gewicht geen probleem is. Als je dan alle machine(tafel)s op wielen zet, kan je de hele ruimte gebruiken.
Ik zie dat in het plafond een opening is afgedekt met houten platen. Is dat misschien een mogelijkheid om een luchtreiniger te installeren?
Mijn gedachten tot dit probleem voor ik ga slapen 😊
 
  • Leuk
Waarderingen: Robin86

Robin86

Nieuw lid
17 aug 2020
12
0
@Voorhetplezier De garage gaat niet als opslag voor de auto dienen, we willen er wel fietsen in stockeren en eventueel sorteren van vuil zoals plastiek en huisvuil. Er gaat iets moeten voorzien zijn om een stuk vrij te houden voor die soort dingen. De poort zou ik nog wel willen behouden voor eventueel in de zomer buiten te gaan staan om te werken (nog nooit gedaan :)). Op aanwijzen van een mede woodworker ga ik de garage in de breedte opdelen en waarmee ik nu zit is om dit te doen achter de motor van de sectionale poort. Zo kan ik rails plaatsen tegen plafond en werken met een soort gordijn/plastiek. Het gat in de plafond was zowel niet gekend door makelaar als verkoper van het huis raar maar waar. Eens de garage meer leeg is en met wat tijd eens uitpluizen waarom het is :p

de lucht reiniger al meerdere malen voorbij gekomen het moet zeker zijn bijdrage hebben in een werkplaats. Merci voor de gedachten te delen :)
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
In een vorige werkplaats, waar een deel voor de gezinsfietsen en tuingereedschap was, had ik een pvc stroken gordijn hangen als afscheiding. Dat werkte goed tegen stof en het is vrijwel geen belemmering om van de ene naar de andere ruimte te gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Robin86

Robin86

Nieuw lid
17 aug 2020
12
0
@gandel69 Het is zeker een idee, was aan het denken om de breedte op te delen in 3 of 4 en aan de achterkant een houten lat te maken zodat ik ze kan ophangen of wegnemen als de garage gewoon gebruikt wordt.
Het geeft meer en meer ideeën :)
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
"Gewoon gebruikt" = " ik er niet aan het klussen ben". Heb ik dat goed begrepen?
Doe jezelf een groot plezier voor straks en de toekomst: reserveer meteen de ruimte die je nodig hebt voor je activiteiten.
Multifunctionele ruimtes zijn waardeloos, zowel voor de ene als de andere partij.
 
  • Leuk
Waarderingen: Robin86

Robin86

Nieuw lid
17 aug 2020
12
0
@thomasz Idd als multifunctionele ruimte, vind het zelf ook 1000 maal gemakkelijker en fijner werken moesten het permanent verdeelde ruimtes zijn. Probleem is er komen sowieso langs de poort fietsen binnen en buiten. Afval dient langs daar weg te gaan. We hebben een (kleinere) kruipzolder met daarbij een vermoeden dat de garage dan iets meer als opslag gaat dienen als in ons vorig huis. Zal de tijd een beetje uitwijzen nog als alles uitgepakt is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.