Opleidingen houtbewerking meubelmakers/timmerman, suggesties gezocht!

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ik heb de afgelopen jaren diverse open dagen bezocht met mijn kinderen. Algemeen wordt geadviseerd een zo hoog mogelijke opleiding te volgen. Vandaar dat veel hier HBO adviseren.
Ook in het dagelijkse leven zal 80% van het werk niet leuk/ standaard werk zijn (bij de meesten). Anderzijds moet je ook je hart volgen, want dat houd je het langste vol (maar ik zou dat pas na het HBO doen).

Zit er nog verschil in opleiding voor timmerman - fijn timmerman - meubelmaker?
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Timmerman zoals ik het nu geleerd wordt is Ruwbouw of afbouw timmerman. Oftewel een betonstorter/daken of voorzetwandjes kozijnen etc. Dat is het verschil, wat ik denk dat er is. En meubelmaker en timmerman zal denk ik wel een groot verschil zitten. Maar ik ze zouden volgens mij elkaars beroep best uit kunnen voeren.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Meestal zijn meubelmakers wat kundiger en wat preciezer dan de timmermannen in de bouw. Er is natuurlijk wel een verschil tussen een ambachtelijke meubelmaker en iemand die massa produceert.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Lars, ooit een betontimmerman aan het werk gezien die een bekisting voor een trap, zeker in de prefab industrie, maakt?
Daar hebben de meeste meubelmakers respect voor.
In de jaren 80 kon je via het leerlingwezen gezel worden, dat was vakinhoudelijk een goede en pittige opleiding.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Lars, ooit een betontimmerman aan het werk gezien die een bekisting voor een trap, zeker in de prefab industrie, maakt?
Daar hebben de meeste meubelmakers respect voor.
In de jaren 80 kon je via het leerlingwezen gezel worden, dat was vakinhoudelijk een goede en pittige opleiding.

Zo ver ik ervaring heb met de timmerlui op de bouwplaats denk ik dat deze minder makkelijk als meubelmaker aan de gang kunnen gaan. Ze zijn erg goed in wat ze doen maar ze hebben misschien ook minder ervaring met handgereedschap en frezen bijvoorbeeld. Ik heb een tijdje stage gelopen op een bouwplaats en het meest gebruikte gereedschap was een tafelzaag en een handcirkelzaag:)
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ik heb een tijdje stage gelopen op een bouwplaats en het meest gebruikte gereedschap was een tafelzaag en een handcirkelzaag:)
Toen ik stage liep was het eerste wat ik in m'n handen geduwd kreeg een takkenzaag. Daar kon je gemakkelijk balken mee doorzagen.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Lars, ooit een betontimmerman aan het werk gezien die een bekisting voor een trap, zeker in de prefab industrie, maakt?
Daar hebben de meeste meubelmakers respect voor.
In de jaren 80 kon je via het leerlingwezen gezel worden, dat was vakinhoudelijk een goede en pittige opleiding.

De prefab industrie is ook wat anders dan de bouwplaats. Maar ik weet in Groningen nog wel een paar puike timmerlui in de ruwbouw rond te lopen. Anderszijds ook timmerlui meegemaakt die niet wisten hoe ze een kozijn moesten stellen.
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Zo, ik ben aangenomen voor een proef periode van 3 maanden waarin ik mij moet gaan bewijzen dat ik het echt in mij heb. Ik zal wanneer ik hieraan start voor de gein een verslagje starten!
 
P

Pel

Guest
Wooper, veel succes, ben benieuwd hoe het je zal gaan, ik hoop regelmatig foto's te zien van je werkstukken hier op het forum?

Groet Pel.
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Veel succes, wat is nu precies de opleiding die je gaat doen, een bbl opleiding timmeren, niveau 2?


Daar komt het wel op neer ja. Denk dat het niet zo heel spannend zal zijn, maar heb snel klaar te zijn en niveau 3 te kunnen gaan doen!
 

stanley

Actieve deelnemer
12 aug 2013
30
1
Daar komt het wel op neer ja. Denk dat het niet zo heel spannend zal zijn, maar heb snel klaar te zijn en niveau 3 te kunnen gaan doen!

ik weet niet via welke weg je bbl gaat doen, maar in het noorden van het land zit sspb vakopleiding.
als je het daar zou doen dan krijg je werk garantie voor de tijd van je opleiding, dus 2jaar
en voor niveau 3 ook 2 jaar.
nu is natuurlijk het mooiste als je sneller klaar bent dan 2 jaar, alleen dan stopt in principe je opleiding en dus ook je werkgarantie.
je moet nog zo lang dus kan je er netzo goed wel volle 2 jaar over doen. dan weet je zeker dat je 2 jaar werk hebt.
de bouw is over het algemeen niet de beste sector om nu door de "crisis" in te gaan werken.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Zelf heb ik niveau 2 en 3 in 3 jaar gedaan, verwacht dat dat voor jou ook wel goed te doen zal zijn, je hebt immers al een niveau 4 opleiding gedaan, dus theoretisch zal je al aardig wat kennis hebben + dat je het leren wel gewend bent.
Eigenlijk vind ik het wel vreemd dat je eerst die 3 maanden proef moet draaien, eerder was er het voorschakeltraject, als je geen vmbo timmeren had, maar een andere richting dan moest je dat eerst 3 of 6 maand doen. Maar weet niet hoe het tegenwoordig geregeld is.
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
ik weet niet via welke weg je bbl gaat doen, maar in het noorden van het land zit sspb vakopleiding.
als je het daar zou doen dan krijg je werk garantie voor de tijd van je opleiding, dus 2jaar
en voor niveau 3 ook 2 jaar.
nu is natuurlijk het mooiste als je sneller klaar bent dan 2 jaar, alleen dan stopt in principe je opleiding en dus ook je werkgarantie.
je moet nog zo lang dus kan je er netzo goed wel volle 2 jaar over doen. dan weet je zeker dat je 2 jaar werk hebt.
de bouw is over het algemeen niet de beste sector om nu door de "crisis" in te gaan werken.

Ik doe mijn opleiding ook via een bedrijf ipv een school. Hierbij zit ook een contract en dergelijke!

Daarnaast heb ik ook een mogelijke backup :)!
 

stanley

Actieve deelnemer
12 aug 2013
30
1
ja dan is het even anders.
net zo als Bjorn doen, zo snel mogelijk.
in ieder geval succes
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Zelf heb ik niveau 2 en 3 in 3 jaar gedaan, verwacht dat dat voor jou ook wel goed te doen zal zijn, je hebt immers al een niveau 4 opleiding gedaan, dus theoretisch zal je al aardig wat kennis hebben + dat je het leren wel gewend bent.
Eigenlijk vind ik het wel vreemd dat je eerst die 3 maanden proef moet draaien, eerder was er het voorschakeltraject, als je geen vmbo timmeren had, maar een andere richting dan moest je dat eerst 3 of 6 maand doen. Maar weet niet hoe het tegenwoordig geregeld is.

Proef =/= Voorschakel, ik moet natuurlijk wel inzet en vooruitgang blijven tonen tijdens het voorschakel traject. Ik heb in tegenstelling tot een andere "student" 3 maanden proef/voorschakel gekregen om mij te bewijzen. Hij kreeg er maar 1 maand de tijd voor! Dus ik neem aan dat er al wat vertrouwen in mij is!

Hierbij nog twee fototjes van een intake opdracht. Ik vond de verbinding aardig goed gelukt! En haaks genoeg :p. (elke hoek is een andere verbinding)

CIwroyU.jpg

H4nJxWG.jpg
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
@Wooper. (citaat) Elke hoek heeft een andere verbinding. Vraagje, welke verbindingen zijn er voor dit raamwerk gebruikt, graag wat meer info a.u.b.?

Groet Pel.
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Leuk om te zien, moest je dit met de hand doen?

Ja, eigenlijk alles! Ik heb een keer een schroeftol gebruikt om een paar gaten te boren en zo het hakken makkelijker te maken, alleen ging dat een beetje schuin waar ik best van baalde!

@Wooper. (citaat) Elke hoek heeft een andere verbinding. Vraagje, welke verbindingen zijn er voor dit raamwerk gebruikt, graag wat meer info a.u.b.?

Groet Pel.

Wij hebben een halfhoutse verbinding (links boven), en een overkeepte halfhout (links onder) verbinding, open pen-en-gat (rechts boven) en een pen-en-gat met spatpen (rechts onder)! De overkeepte en open pen-en-gat gingen mij het beste af.

yF37NJf.jpg

2tQG02A.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.