Open Dag Hout, wat zijn de tips voor verbetering en/of verandering

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.544
256
Het thema naamplaatjes is hier op het forum ook al eens voorbij gekomen ivm de Opendag-Hout.
Kan het zo gauw niet vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.769
152
Rotterdam
Ik heb zondagochtend bij de deelnemers-ingang gestaan, en de opmerking van Jurriaan is een goede! Als de deelnemers eerst doorrijden en dan in een rechte lijn naar binnen rijden is het overzichtelijker.

Is het ook mogelijk de deelnemerslijst op alfabetische volgorde te printen? Dat is makkelijker zoeken.

Ik heb het zondag zo naar mijn zin gehad, dat ik volgend jaar wel hand-gereedschap wil meenemen en ter plaatse een eenvoudig kastje of kistje met zwaluwstaarten en pen en gat verbinding wil maken.
Geen workshop of cursus, zo goed kan ik het niet. Maar gewoon lekker met houtbewerken bezig zijn.
Hoe ik dat ga aanpakken ga ik het komend jaar nog verzinnen, maar ik ben erg enthousiast geworden van het bankje wat we in elkaar hebben gezet.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.069
1.700
Terkaple
www.woodworking.nl
Het thema naamplaatjes is hier op het forum ook al eens voorbij gekomen ivm de Opendag-Hout.
Kan het zo gauw niet vinden.
We hebben een aantal jaren een rol stickers gehad en een viltstift om je naam er op te zetten. Dat kun je ook zelf thuis doen.
We hebben natuurlijk wel het forumplein, 8 tafels helemaal Woodworking.nl. Het idee was dat dat ook een beetje als ontmoetingsplaats zou gaan fungeren. Misschien moet dat wat duidelijker zijn.

Zou voor een volgende keer toch ook wel weer een wedstrijd willen organiseren. Als we daar de komende weken een ei over leggen zijn we mooi op tijd!

Ben benieuwd wat jullie daar van vinden, ook wat we eventueel aan zaterdagmiddag activiteiten kunnen doen. In 2019 heb ik in een workshop van Vershout de beginselen van het lepelsnijder geleerd, erg leuk, zeker omdat het met elkaar is. Roeland was er met een cursus slijpen geloof ik, Jac Wijnhoven met beeldhouwen.
Felder/Hammer wil ook wel komen als het op zaterdag is, cursus machinaal schaven en zagen misschien? Er kan echt heel veel, als er maar deelnemers zijn.

jaap
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.069
1.700
Terkaple
www.woodworking.nl
Het was echt een fijne dag.
Nogmaals complimenten aan de organisatie.
Het enige wat ik miste was contact met de clubleden.
Naamplaatjes zou hierbij handig zijn geweest. Er waren een aantal leden de ik graag een keer had willen ontmoeten. Nu heb ik alleen Wim Kluck een hand kunnen geven.
Dus wat dat betreft was dat mijn enige wens. Kennis maken met "de harde kern"
Ja, op een of andere manier werken de woodworking.nl tafels dus niet goed voor dat doel. In het restaurant is een apart zaaltje, dat zouden we in kunnen richten als Woodworking.nl cafe.. Maar er zijn vast nog betere ideeën hoe we elkaar beter kunnen treffen en kennis maken.

Ben benieuwd naar de ideeën.

jaap
 
  • Geweldig
Waarderingen: Jan van den Broek

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Op jullie stand stond een prachtige werkbank vise met blauwe werkbankspindel. Heeft iemand hiervan een werktekening voor mij?
Dat was mijn werkbankje. Die had ik meegenomen als inspiratie voor anderen, mooi dat dat dus ook werkte :)
De link die Wim al deelde (deze) was het bouwverslag. Inderdaad volgens het idee van de Sjobergs, maar dan aangepast aan hoe ik 'm zelf graag zou willen.
Ik zal binnenkort in dat topic wel een tekening zetten met maten etc, heb ik nog ergens staan van toen ik 'm maakte, maar dat wordt pas na het weekend denk ik.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Voor mij was het de eerste ODH, ik heb een groot deel van de dag met tussenpozen rondgehangen rondom de Woosworking-stand. In de ochtend was er redelijk aanloop omdat iedereen die binnenkwam eerst hierlangs kwam, in de middag toen er geen nieuwe bezoekers meer kwamen werd het ook een beetje stil.
Als er inderdaad echt iets te doen is op/rondom de stand, is dat inderdaad anders. Zag je ook al een beetje toen we met het bankje bezig waren. Je zag ook 's ochtends dat, toen Wim ons uitleg aan het geven was over het aanzetten van een schraapstaal en slijpen van beitels, er ook mensen actief kwamen met vragen etc. Werkt toch als en magneet als de stand an sich ook 'leeft'. Zo ben ik zelf ook langer bij de stands met houtdraaiers blijven kijken als er daadwerkelijk gedraaid werd op dat moment. En ook de machines van Trigger trokken aandacht, dus zoiets erin houden is zeker een aanrader. Dus @trigger, no pressure, maar je moet echt volgend jaar met je draaibank komen :cool:

Misschien is het iets om volgend jaar (zoals @SunRayes al schreef) een paar werkbanken te regelen (van een school of meubelmakerscursus) waar een aantal mensen dan aan een werkstuk bezig zijn, eigenlijk net zoals de draaiers de hele dag bezig waren. Als we dan met een man of 5 oid ieder ons eigen gereedschap meenemen + een ontwerp, en we krijgen bijvoorbeeld de diverse houthandelaars zover dat ze wat hout sponsoren (op basis van wat het ontwerp nodig heeft), kunnen we wat kleine werkstukken maken. Kistjes, kleine bijzettafeltjes oid. Dan is de stand gelijk bemand en is er wat te zien, maar dus ook wat te doen voor als het rustig is bij de stand.
Als ik er volgend jaar weer bij ben, heb ik daar zeker wel zin in, lekker knutselen en tegelijk kletsen (en ook leren van elkaar). Dan vooraf schakelen over wie wat meeneemt aan gereedschap (buiten de eigen beitelset en zaag) en de diverse ontwerpen, dat we dus ook genoeg werkbankruimte, gereedschap en hout (op de goede maat) hebben.

Voor een extra dag vind ik het zelf lastig. Ik ben, net als velen, 1,5 uur enkele reis onderweg. Dan is het lastig om 2x op en neer te komen, ik zou dan zelf denk ik ook kiezen voor 1 van beide dagen. Dus wat je dan wint aan deelnemers op de zaterdag, mis je mogelijk aan bezoekers op zondag. Of mensen komen niet op de zaterdag voor puur een workshop omdat ze dan dus niet zondag op de beurs zelf zouden zijn.

Qua zichtbaarheid van de stand, ik denk dat iedereen die wel heeft kunnen vinden, ook door de locatie meteen na de entree. Maar er waren toch alleen banners aan de tafels gemaakt, toch? De stand van Festool was bijvoorbeeld door de hele hal te zien omdat ze een stand hadden met een tent met logo erboven, zou het een idee zijn om ook een felgekleurde banner op hoogte (2,5mtr) te krijgen boven de stand?
Naamkaartjes twijfel ik ook over. Ik heb ook lang met een mede-forummer staan praten waar ik vooraf veel contact mee heb gehad en die ook uit hetzelfde dorp komt, zonder het op de dag zelf te beseffen :unsure:. En meerdere waarvan ik achteraf niet weet wie ze zijn hier. Maar om daardoor nu iedereen een badge te geven, mogelijk is 50% van de bezoekers wel op een of andere manier verbinden met het forum (?).
En om in een apart zaaltje een forumcafé te hebben weet ik ook niet, juist de mensen die ook in de stand staan zouden daar ook 'stamgast' zijn, dan heb je dus al veel meer hulp nodig. Ik denk dat we moeten proberen dat te integreren in de stand.


Als laatste, als ik puur kijk als bezoeker, was het ook voor mij lastig een goed overzicht te krijgen wie er allemaal aan standhouders zou komen. Er waren wel de diverse blogs en losse berichten hier op het forum en op de website, maar ik miste een overzichtelijk lijstje. Misschien is dat iets om volgend jaar iets meer aandacht aan te geven, ook al besef ik me dat dat dagelijks aan verandering onderhevig is.
Ook is het door de opzet van de website (door de blogberichten) niet meteen duidelijk welke berichten er bij dit jaar hoorden en welke nog van vorige jaren waren.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.731
2.590
Gaanderen
Henk als ze mij laten spelen dan is de hal snel leeg. Als vergelijk: mijn musicale gaven gaan niet verder dan met een voorhamer op een piano spelen.
 
  • Haha
Waarderingen: SunRayes

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.769
152
Rotterdam
Henk als ze mij laten spelen dan is de hal snel leeg. Als vergelijk: mijn musicale gaven gaan niet verder dan met een voorhamer op een piano spelen.
Wim, waren die twee schragen bij de Woodworking stand van jou? Dat zijn een paar stevige schragen. En vooral makkelijk met die twee balken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.731
2.590
Gaanderen
Ja die waren van mij. Toughbuilt C650 opvouwbare schragen 1.000kg - Toolstation
Even goed zoeken want ik weet niet meer of dit hem was. Voor mij waren de in hoogte verstelbare poten doorslaggevend bij de aankoop. Ik heb deze met mdf platen erop om grote platen op maat te zagen. Ik had hier 4 mft platen voor gemaakt van 60x120 cm maar dat werkt niet. Je krijgt ze in de praktijk niet meer goed in een lijn. Althans ik niet in een redelijke tijd.
 
  • Leuk
Waarderingen: SunRayes

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.159
2.628
Als je op de liggers rondjes zet , die in de gaten van je mft platen vallen, dan kan je ze er toch zo op leggen? Hoef je alleen de laagste hoek uit te vullen om het spul vlak te krijgen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.731
2.590
Gaanderen
Nee want de gaten liggen niet meer in een lijn en kan ze dus niet gebruiken om haaks te zagen. Ook heb ik ze per plaat geboord, waar ook wel een kleine afwijking in zit. Ik teken de boel met een haak af en met de festoolhoeken aan de rail komt het prima voorelkaar. Wil ik echt heel nauwkeurig plaatmateriaal met een toplaag dan laat ik het gezaagd komen. Kost iets meer maar dan is het ook zuiver op de maat.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
551
157
Zutphen
Heeft de organisatie de meubelmakers colleges (R'dam, A'dam) en Belgische opleidingen ooit benaderd? Ik weet dat de eerste 2 examen stukken laten maken, ook leuk voor een stand. Misschien ook vakopleidingen?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.069
1.700
Terkaple
www.woodworking.nl
Heeft de organisatie de meubelmakers colleges (R'dam, A'dam) en Belgische opleidingen ooit benaderd? Ik weet dat de eerste 2 examen stukken laten maken, ook leuk voor een stand. Misschien ook vakopleidingen?
Het HMC in Amsterdam zeker. Ik heb ze vlak voor de zomer nog gesproken op een dag voor het VMBO onderwijs in Apeldoorn. Onze 'eigen' @jefmen werkt daar en heeft wel vaker op ODH gestaan namens het HMC. Dit jaar kon hij niet de hele dag, was wel vrijwilliger op onze Woodworking stand, maar HMC had geen vervanger voor de hele dag.

jaap
 

Sjoerd Gardien

Actieve deelnemer
14 okt 2010
38
11
Wildervank
www.atlasenkaart.nl
Dit was ook voor mij de eerste keer. Ik vond de stands leuk afwisselend e vond het erg leuk dat er ook demonstratiestands waren (de kistjes, japanse lak, nachdenkgebeuren en de houtverzamelaars) aan het einde van de dag werd het "lekker" rustig zoals altijd op zo een dag waardoor je even leuker met deze mensen kon praten.

Ik vond de woodworkingstand wat moeilijk in de zin van iedereen is druk bezig met opendaggangers en niet forumleden. Ik denk dat een café of een bepaalde tijd op de beurs dat je bij elkaar komt zonder andere bezoekers leuk zal zijn. Al is het een (half) uurtje, dat je even ziet dit zijn alle forummers. Ik denk dat dan bijvoorbeeld 10 of 11 uur een mooie tijd zal zijn. Dan weet je voor de rest van de dag toch een beetje wie wie is en kan je makkelijker een praatje maken. Je zou het bij de woodworking stand aan kunnen geven en daar samen kunnen komen. dan trek je misschien ook weer mensen naar dit forum toe als ze zien dat het een leuke club is.

Ik heb twee keer bij de ingang gestaan voor de kaartcontrole. Dat vond ik ook leuk. Ik had tevoren aangekondigd dat ik wel wat wilde doen. Ik zou het leuk vinden van te voren te weten waar ik aan toe ben. Bijvoorbeeld van 12 tot 13 uur en van 15 tot 16 uur toegangscontrole. Het is ook leuk om dat met iemand samen te doen. Dan leer je elkaar ook een beetje kennen.

Suggesties voor het wedstrijdidee:
-Maak (ook) een open categorie: Iedereen kan een werkstuk meenemen, dat hij/zij afgelopen jaar gemaakt heeft. Dat verhoogt denk ik het aantal inzendingen
- Stel alle objecten genummerd ten toon, geef iedereen bij de kaartverkoop een briefje waar ze mee kunnen stemmen
- Stel de wedstrijd ook open (eventueel een aparte categorie) voor niet woodworkers door ze uit te dagen/nodigen volgend jaar weer te komen en dan hun werkstuk mee te nemen dat ze door de inspiratie van de huidige beurs gemaakt hebben.

Zonder enige wijziging is het denk ik ook al een heel geslaagd evenement
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.