Open Dag Hout, wat zijn de tips voor verbetering en/of verandering

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.247
659
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Naast mij bleef een kraam leeg, waar gretig gebruik van werd gemaakt door bezoekers als een soort van hangplek. Mogelijk is het dus een goed idee om her en der niet een kraam, maar een aantal stoelen neer te zetten?

Verder viel het me op dat er bij de deur soms weinig ruimte was om dat de bocht die men neemt met sommige busjes een hoop ruimte vroeg. Mogelijk is het handiger om de kortste route af te zetten en de auto's van achter het parkeer terrein recht naar binnen te leiden, en uitgaande auto's naar rechts te laten afslaan.
 
Compliment weer aan de organisatie, ga er maar eens aanstaan.
Ik zou een tip willen geven om de website actueler te maken, mischien opschonen zodat informatie wat beter te vinden is. Ook misten sommige bezoekers een lijst van deelnemers.
Wij hebben weinig verkocht op deze dag, maar wel leuke bezoekers en reacties gehad (dit is net zo belangrijk).
En uiteraard wel onze passie kunnen delen.
Ik sluit mij aan bij Jurriaan dat met binnenrijden 1 richting aangehouden wordt (ook met lossen en laden) dit zal de doorstroming bevorderen.
 

Bijlagen

  • 20231029_101516 (002).jpg
    20231029_101516 (002).jpg
    161,4 KB · Weergaven: 62
  • Leuk
Waarderingen: jaap en baas

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
569
96
Stiens
Ik was een aantal jaren niet geweest en heb mij misschien mede daarom, uitstekend vermaakt. Ik heb prachtige werkstukken/producten gezien en enthousiaste mensen. Wel veel draaiwerk en veel minder meubels bijv.
Niet te veel draaiwerk trouwens want er zat zeker ook variatie in.

Maar wat is er in de breedte beschikbaar in Nederland om elkaar mee te vermaken? Kunnen we elkaar op de hoogte stellen van specifieke, producten, vaardigheden en mensen die we op de Open Dag zouden willen zien?

ik sluit mij overigens aan bij het compliment aan de organisatie.

André
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en baas

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.156
2.627
Het heeft er misschien mee te maken, dat je draaiwerk wat makkelijker mee kan nemen. Als je een kast maakt, wordt die met een reden gemaakt en dus na voltooiing in gebruik genomen. En een beetje meubel past niet in een personenauto, dus moet je daar dan een bus voor huren. Dus ik denk dat je aan de maak kant vooral wat handzamere maaksels zal zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck, jaap en baas

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.588
1.804
Emmen
bigbeardbuilds.nl
ik had wel wat meubeltjes bij maar die genoten er weinig aandacht (de antieke machines een stuk meer). Omdat idd niet alles mee te nemen is had ik ook geprinte foto's bij van de wat grotere objecten, en dat leken mensen wel interessant te vinden. Misschien moeten we volgend jaar gewoon een iets groter meubel ter plaatse maken, in plaats van een bankje :). Zou best een publiekstrekker kunnen zijn: Iemand die de poten draait, iemand die de zijkanten zaagt, eentje voor de sierlijsten, laatjes.... zo kunnen we met voldoende woodworkers in 1 dag een mooie kast in elkaar zetten. De bus waar Jaap de bankjes in meenam is groot genoeg om dat ding dan weg te nemen of misschien kunnen we hem ter plaatse veilen voor een goed doel?
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en baas

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Ook van mij de complimenten.
De pro's:
Er was zeer veel ruimte tussen de stands, veel gereedschap, veel draaierij. Mooie meubels die er waren, vooral die tafel met de vlinderpoten en de wieg. Erg veel enthausiasten achter de stands.

Ik vind een lege stand inderdaad ook jammer, want dat is net een lege etalage in een winkelstraat.
Maar als ik bedenk wat er wel allemaal te zien was, dan was het heel divers, maar nooit genoeg ;)

Toch vond ik het gaaf dat er een vorige keer een smid buiten stond. Dus iets anders wat met de hand gemaakt is zou ik niet erg vinden als die bijvoorbeeld de lege stand kregen om maar wat te noemen.
Ik weet ook niet of er animo voor is.

Over het meenemen van eigen gemaakte spullen zit ik dubbel in. Ik woon relatief kort bij en ga dus niet voor een hele dag en denk dat het daarom niet handig is en woon net te ver weg om twee keer dat ritje te maken. Denk ook dat dat dilemma bij meer hobbyisten speelt.
 

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
148
42
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Het was mijn eerste keer en wat mij opviel was de combinatie tussen verkopers van houten werkstukken en de rest van de beurs (inclusief gereedschap verkopers). Eigenlijk meng je twee doelgroepen, lijkt me.

Zou het een idee zijn om het verkoop deel apart te houden en goedkoper te maken? 12,50 als alleen houten vakwerk wilt kopen vind ik zelf wel veel. Misschien verkopen deze vakmensen dan ook meer.

Je kunt dan een apart deel voor forumleden/houtbewerkers maken met hierin de echte workshops, gereedschap en demonstraties. Hiervoor kun je dan een apart tarief vragen.

Verder vond ik de herkenbaarheid van mensen van het forum lastig en had ik wel graag een forumhoekje gehad en wat meer workshops in een aparte ruimte.

Alsnog complimenten aan de organisatie, dit soort dingen kost toch altijd meer tijd dan je denkt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.727
2.588
Gaanderen
Jaap, wat een werk die organisatie, de complimenten.

Zou er een 2-daags evenement van te maken zijn?
Dan kom ik op zaterdag en kan misschien ergens mee helpen.
De Haan het was heel gezellig op zaterdag. Opbouwen van de stand van woodworking en ik heb een goed gesprek gehad met Andrew Crawford. Er was de mogelijkheid voor mij om op zaterdag een workshop te organiseren.
Eerst heb ik de belangstelling gepeild middels een enquête en daar kwamen weinig reacties op. Ook op de aankondiging van workshops kwamen laat reacties. Veel te laat om dat op zaterdag te organiseren. Ik vind het wel een leuk idee om ook op zaterdag wat te organiseren. Of we daar gevolg aan kunnen geven is de vraag.
Aan wat voor onderwerp denk je?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.069
1.700
Terkaple
www.woodworking.nl
Het was mijn eerste keer en wat mij opviel was de combinatie tussen verkopers van houten werkstukken en de rest van de beurs (inclusief gereedschap verkopers). Eigenlijk meng je twee doelgroepen, lijkt me.

Zou het een idee zijn om het verkoop deel apart te houden en goedkoper te maken? 12,50 als alleen houten vakwerk wilt kopen vind ik zelf wel veel. Misschien verkopen deze vakmensen dan ook meer.

Je kunt dan een apart deel voor forumleden/houtbewerkers maken met hierin de echte workshops, gereedschap en demonstraties. Hiervoor kun je dan een apart tarief vragen.

Verder vond ik de herkenbaarheid van mensen van het forum lastig en had ik wel graag een forumhoekje gehad en wat meer workshops in een aparte ruimte.

Alsnog complimenten aan de organisatie, dit soort dingen kost toch altijd meer tijd dan je denkt.
Het éen gaat niet zonder het ander. Er moet een ruimte gehuurd worden, we moeten de boel verzekeren tegen ongevallen en b.v. brand. Parkeerwachten, EHBO'ers (beide verplicht), voor de vergunnig moeten we bij de gemeente een draaiboek, lijstje met verantwoordelijken, plattegrond, vluchtplan, brandveiligheid. etc inleveren. Zonder die laatste krijgen we ook geen verzekering. Dat is ook de reden dat wel een aantal wat bredere paden tussen de stands zijn, zodat in geval van een calamiteit een brandweerauto of ziekenauto ver de hal in kan.

Er was een grote hoek voor het forum, met grote spandoeken Woodworking.nl. En Wim Kluck is weken bezig geweest om met een groep forummers wat leuks in de vorm van workshops etc te organiseren, maar daar kwam niet veel respons op. Meld je bij Wim Kluck en zorg dat het volgend jaar nog leuker wordt!

jaap
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Eric55 en SunRayes

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.069
1.700
Terkaple
www.woodworking.nl
Ook van mij de complimenten.
De pro's:
Er was zeer veel ruimte tussen de stands, veel gereedschap, veel draaierij. Mooie meubels die er waren, vooral die tafel met de vlinderpoten en de wieg. Erg veel enthausiasten achter de stands.

Ik vind een lege stand inderdaad ook jammer, want dat is net een lege etalage in een winkelstraat.
Maar als ik bedenk wat er wel allemaal te zien was, dan was het heel divers, maar nooit genoeg ;)

Toch vond ik het gaaf dat er een vorige keer een smid buiten stond. Dus iets anders wat met de hand gemaakt is zou ik niet erg vinden als die bijvoorbeeld de lege stand kregen om maar wat te noemen.
Ik weet ook niet of er animo voor is.

Over het meenemen van eigen gemaakte spullen zit ik dubbel in. Ik woon relatief kort bij en ga dus niet voor een hele dag en denk dat het daarom niet handig is en woon net te ver weg om twee keer dat ritje te maken. Denk ook dat dat dilemma bij meer hobbyisten speelt.
Je kunt, als bijdrage aan je collega forummers ook gewoon wat langer blijven. Dat doen al die andere hobby standhouders ook. Een deel is professioneel zakelijk ( die ook vaak hobbyisten/vrijwilligers hebben die op de stand aan het werk zijn) en al die houtdraaiers en meubelmakers, modelbouwers, beeldhouwers etc staan daar ook de hele dag en sommigen bouwen al op zaterdag op. Om met elkaar een leuke dag te hebben.

jaap
 

Bekool

Nieuw lid
31 okt 2023
4
0
Twello
Voor mij was het de tweede keer dat ik de beurs bezocht. Ik vond het een goed verzorgde beurs met voldoende variatie in het aanbod. Nu denk ik dat dit officieel niet het forum is om deze vraag te stellen maar ik weet niet hoe ik anders mijn vraag beantwoord krijg. Op jullie stand stond een prachtige werkbank vise met blauwe werkbankspindel. Heeft iemand hiervan een werktekening voor mij? Wellicht is dit dus een verbetering voor de volgende beurs, zorg voor een forumdeel waarin dit soort vragen kunnen worden gesteld.
 

Bijlagen

  • 1.jpeg
    1.jpeg
    86,9 KB · Weergaven: 37

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.069
1.700
Terkaple
www.woodworking.nl
Jaap, wat een werk die organisatie, de complimenten.

Zou er een 2-daags evenement van te maken zijn?
Dan kom ik op zaterdag en kan misschien ergens mee helpen.
Dank je, het is ook echt weken werk om de hal vol te krijgen en variëteit te hebben. We hebben in 2019 een zaterdagmiddag programma gehad, met workshops.

Dit jaar waren er een tiental standhouders die al op zaterdagmiddag opbouwen, Hegner, Proxxon, Tormek, Ronald Kanne. Maar ook de Belgische houtdraaiers zijn er al op zaterdag, die moeten bijna 400 km rijden en hebben altijd veel mooie spullen bij zich. Daar hebben wij veel respect voor hoe ze dat elke keer vol enthousiasme doen! En al die andere standhouders die op zondag opbouwen, zijn al rond 8 uur bij de hal in Zutphen, een Jaap van Leersum van Inlands Hout heeft dan al ruim 2 uur in de auto gezeten en moet dan 5 kramen vol hout optuigen. Pet af!! Dat laatste voor alle standhouders, het stond er gewoon super bij!

Ik denk dat het probleem van 2 dagen Open Dag Hout is, dat er niet heel veel meer bezoekers komen, maar dat het zich verspreidt over 2 dagen, en dat het lastig is voor een groot deel van de standhouders, omdat ze op en neer moeten rijden naar huis of moeten overnachten, wat allerlei extra kosten met zich mee brengt. Om die reden durven we het eigenlijk niet voor te stellen, maar misschien is het de moeite waard om te onderzoeken.

We leren elke keer, en elk jaar is ook anders. In 2019 echt volle bak, daarna 2 jaren zonder ODH door corona en de wereld is toch wel wat veranderd, veel onzekerheid, niet iedereen heeft het economisch even goed, dat zijn allemaal af -en overwegingen.

jaap
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.727
2.588
Gaanderen
Voor mij was het de tweede keer dat ik de beurs bezocht. Ik vond het een goed verzorgde beurs met voldoende variatie in het aanbod. Nu denk ik dat dit officieel niet het forum is om deze vraag te stellen maar ik weet niet hoe ik anders mijn vraag beantwoord krijg. Op jullie stand stond een prachtige werkbank vise met blauwe werkbankspindel. Heeft iemand hiervan een werktekening voor mij? Wellicht is dit dus een verbetering voor de volgende beurs, zorg voor een forumdeel waarin dit soort vragen kunnen worden gesteld.

Er waren er meer die vragen hadden over dit mooie werkbankje. Zelfs een school die hier belangstelling voor had. Volgens mij zijn deze bankjes gewoon te koop. Sjobergs smart workstation pro. Kijk eens bij Baptist. Nu ben ik niet geweldig met de multimedia maar als je deze afbeelding in google lens gooit krijg je genoeg hits.
Natuurlijk staat er een prachtige bijdrage op dit forum Tabletop-opzetwerkbank en misschien nog wel meer.

Jouw vraag over een forumdeel waarin deze vragen gesteld kunnen worden snap ik niet. Zal wel aan mij liggen maar daar is dit hele forum toch voor.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.792
946
Leeuwarden
Mijn oplossing zie je hier:
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.380
834
70
Veldhoven
Het was echt een fijne dag.
Nogmaals complimenten aan de organisatie.
Het enige wat ik miste was contact met de clubleden.
Naamplaatjes zou hierbij handig zijn geweest. Er waren een aantal leden de ik graag een keer had willen ontmoeten. Nu heb ik alleen Wim Kluck een hand kunnen geven.
Dus wat dat betreft was dat mijn enige wens. Kennis maken met "de harde kern"
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.588
1.804
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Het was echt een fijne dag.
Nogmaals complimenten aan de organisatie.
Het enige wat ik miste was contact met de clubleden.
Naamplaatjes zou hierbij handig zijn geweest. Er waren een aantal leden de ik graag een keer had willen ontmoeten. Nu heb ik alleen Wim Kluck een hand kunnen geven.
Dus wat dat betreft was dat mijn enige wens. Kennis maken met "de harde kern"
Mensen hadden geen moeite mij te herkennen zonder badge..... :ROFLMAO:.
 
  • Haha
Waarderingen: Jan van den Broek

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.