Open Dag Hout, wat gaan we doen.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.069
1.700
Terkaple
www.woodworking.nl
Wiebe van Slooten, de nestor van Open Dag Hout komt ook.

De roots van Open Dag Hout ligt bij 4 oud leden van de cursistenvereniging van de Nederlandse Houtacademie van Boerhave Beekman. Na het afstuderen bleven de cursisten elkaar graag zien en zo werd er een cursistenvereniging opgericht. Deze kwam jaarlijks bijeen voor lezing en een boerenkool maaltijd bij Krasnapolsky en het gesprek ging over hout.

Toen de vereniging door ouderdom wat uitdunde besloten 4 leden, waaronder Wiebe van Slooten om iets te organiseren rondom zelfgemaakte dingen van hout. Rond 1974 konden ze een zaaltje krijgen bij meubelfabriek Thijsseling in Nijkerk en kwamen er een 25 bezoekers op een mooie zaterdag om de zelfgemaakte houten werkstukken te bekijken.

Maar het beviel de 4 mannen zo goed, dat ze het daarna jaarlijks zijn gaan organiseren. Ergens in de tijd is de ODH overgenomen door Centrum Hout, een organisatie die eigendom is van alle grote houthandelaren en bedoeld om het gebruik van hout te stimuleren.

Van Centrum Hout hebben wij de Stichting Open Dag Hout in 2015 overgenomen en dat jaar ook ‘onze’ eerste ODH georganiseerd.

Naast zijn werk is Wiebe gaan houtdraaien en houtmonsters gaan verzamelen en daar monsterkisten van gemaakt. Hij neemt ook de nodige monsterkisten mee naar ODH, kijk op zijn website www.houtsoorten.nl. Wiebe geeft ons ook een bord wat hij ooit gemaakt heeft, met een mooie spreuk. Die hangen we voortaan elke keer bij de entree als we wat organiseren. Zo leeft de eerste ODH door naar het heden.

Wiebe had een paar weken geleden last van een longontsteking, maar we hadden vandaag contact en het gaat prima en hij is er zondag bij.

Wat fotos van draaiwerk van Wiebe

Blauw.jpg

Bubinga.jpg

taxus met 2 jonkies.jpg

Bord wiebe van slooten.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: jegmond en Nico Oosthoek

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.069
1.700
Terkaple
www.woodworking.nl
Rien van Lieshout, houtdraaier van spectaculair mooie potten.

Ik kan hier wel van alles over schrijven, maar beter is dat je naar Open Dag Hout komt en zelf met Rien een praatje maakt hoe hij van moeilijke stukken hout zulke mooie potten maakt.

jaap

image0-1.jpegimage0.jpeg
image1.jpeg
image2.jpeg
image3.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.069
1.700
Terkaple
www.woodworking.nl
Gister was ik nog even bij Baptist, even bijpraten en natuurlijk over de Open Dag Hout gesproken.

Baptist heeft sinds kort de bijlen van Smederij Zwolle in het assortiment. Erg fraai rustiek smeedwerk. En ik zag Odies Oil in de schappen staan, Af en toe lees je daar wat over en altijd laaiend enthousiast. Heb een potje gekocht, schrok even van de prijs, maar volgens Titus is het zeker niet duurder per m2 als Osmo... Het is een apart beetje vaseline achtig spul.
En Titus stelt zoals elk jaar weer een aantal prijzen ter beschikking, top!

jaap

20231024_161956.jpeg

20231024_162000.jpeg

1698237555865.png
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

LFlab

Post veel
7 mei 2018
970
310
Rosmalen
Bij Baptist afgelopen vrijdag ook naar die Odie's Oil staan kijken, maar zelfs als de prijs per m2 hetzelfde is past het bij mij niet in mijn hoofd dat een potje zo duur moet zijn. Als het een faire marge is van die fabrikant, dan hebben ze hun productieproces niet op orde. Productiekosten zouden dan ongeveer 70 euro per liter zijn, waanzinnig, voor whisky moeten ze zelfs een jaar of 10 geduld hebben en die is meestal nog niet zo duur :D
 
  • Leuk
Waarderingen: Miko en henkverhaar

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.069
1.700
Terkaple
www.woodworking.nl
We gaan het na de ODH nog wel eens over ODIE oil hebben.. Kor en ik hebben vanavond nog even bij elkaar gezeten en we hebben nu de best gevulde Open Dag Hout tot nu toe.
En vanochtend 10 balken douglas geschaafd en gezaagd voor 3 bankjes Natuurlijk Zitten van Harrie Staarink. Het zou mooi zijn als er voldoende forummers het leuk vinden om met elkaar 3 van die bankje in elkaar te schroeven. Aan een paar stukken moet nog een profiel gezaagd worden voor de zitting en rugleuning. Maar alles is geschaafd en op lengte.. Met dank aan Haijo van de houtzagerij in Akkrum!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.727
2.588
Gaanderen
Ik heb tot nog toe een aanmelding voor het bankje. En een aanmelding voor de workshop. Nou een workshop gaat het dus niet worden. Prive les wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.126
522
Moordrecht
Nâh. Dat valt tegen. Het is de nagedachtenis van iemand in leven houden. Ik ben er iig wel erg benieuwd naar, al moet ik het in mn 1tje doen.. Beetje hulp zou fijn zijn.. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

LFlab

Post veel
7 mei 2018
970
310
Rosmalen
Nâh. Dat valt tegen. Het is de nagedachtenis van iemand in leven houden. Ik ben er iig wel erg benieuwd naar, al moet ik het in mn 1tje doen.. Beetje hulp zou fijn zijn.. :)
Ik ga er zeker een maken, maar wel volgens mijn eigen ontwerp.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.727
2.588
Gaanderen
Nâh. Dat valt tegen. Het is de nagedachtenis van iemand in leven houden. Ik ben er iig wel erg benieuwd naar, al moet ik het in mn 1tje doen.. Beetje hulp zou fijn zijn.. :)
Ik help ook mee als ik niet met andere dingen bezig ben. Er is nog een aanmelding. Dat is 3, en misschien de vrouw van Henk Verhaar.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.069
1.700
Terkaple
www.woodworking.nl
Er komt natuurlijk ook gereedschap naar Open Dag Hout,

Baptist, De Beeldhouwwinkel, Meubeluniek, Teygeler, Craftsupplies, de importeur van Tormek, Proxxon en Hegner en specifiek voor de houtdraaiers, maar vaak ook mooie materialen, Ronald Kanne de Houtdraaierij, De Houtdraaiwinkel en Timmerveld uit België.

Gebruikt gereedschap is er ook, op de Woodworking.nl stand, Ducotools en Alex Burgmeier met veel gebruikt Nooitgedagt gereedschap. Bij Ducotools staat de vereniging Oude Ambachten en Gereedschap. Een bekend forumlid neemt een auto vol gereedschap mee van een ijzerwarenzaak die er mee stopt (maar ik vind het leuker als hij dat zelf verteld).
We hebben Roeland Brekelmans die zelf gereedschap maakt.
En een muziekinstrumentenmaker, Kees van den Dool, die er mee stopt en een deel van zijn gereedschap en andere spullen mee neemt om te verkopen.

En dit jaar staat Festool weer op onze ODH met het nieuwste accu gereedschap, de sys50, stofzuigers, domino etc. En Shaper Origin, met mijn goede vriend Albert Rook waar ik ook mee op de Bouwbeurs stond en af en toe workshops organiseer.

Genoeg te zien, te vragen en te proberen en vooral ook te koop. Dit kan je kans zijn om wat bijzonders op de kop te tikken.

jaap
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik heb tot nog toe een aanmelding voor het bankje. En een aanmelding voor de workshop. Nou een workshop gaat het dus niet worden. Prive les wel.
Ik had over het bericht van de workshop schraapstaal heen gelezen, pb is gestuurd.
Van het bankje had ik het zo gelezen dat we ons op de ODH zelf bij je konden melden, maar bij deze, ik kom helpen om een bank te maken!
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap, Wim Kluck en Rizz

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.069
1.700
Terkaple
www.woodworking.nl
Hout is er zondag a.s. ook op onze Open Dag Hout.

Yves Paul is er met zijn Special Hardwoods. Daar liggen altijd hele bijzondere stukken tussen en hij maakt met zijn dochter hele mooie sierraden in zilver en hout. Leuk om te weten, zijn zoon in Thierry Paul, die staat er met mijn bedrijf Craftsupplies. We hebben ze mooi bijenkaar gezet. Yves heeft ook een aanbieding, bij besteding vanaf € 35,- krijg je een wortelnoten pen cadeau.

Uit Amsterdam de Amsterdamse Fijnhout met altijd weer spectaculaire en exotische mooie stukken hout. Is ook een prachtig bedrijf om een keer naar toe te gaan, Ze hebben alle reguliere bouw en meubelhout, maar dit is voor mij de leukste afdeling https://www.fijnhout.nl/producten/unieke-stukken-hout/.
De Amsterdamse Fijnhout begon in 1898 in de Jordaan, erg leuk om te lezen. Amsterdam en de Zaanstreek zijn jarenlang erg groot geweest in de houthandel, in de Gouden Eeuw stonden honderden houtzaagmolens in het gebied van Amsterdam tot Alkmaar voor een groot deel van Europa hout te zagen.

Uit Bergum komt Jaap van Leersum, Inlands Hout. Jaap en zijn zoon Michiel verkopen allen houtsoorten uit Nederland en het liefst uit de buurt. Jaap neemt weer heel veel mee, hij is er 's morgens al voor 8 uur in Zutphen en heeft 5 marktkramen vol met hout mee. Echt de moeite waard, want in Nederland groeit prachtig hout, Taxus, esdoorn, essen, plataan, iep, christusdoorn. En hij kan er ongelofelijk over vertellen, ook de herkomst van het hout, welk park of laan de boom gestaan heeft.

Sla je slag zou ik zeggen. Zelf wordt ik altijd wel wat hebberig als ik een mooi stuk hout zie, Een uniek stuk denk ik dan, hier is er maar eentje van. Ook als je er direct niet iets mee doet, zijn een paar mooie stukken hout in de werkplaats, of zoals bij ons ook her en der in huis. Soms schuur ik stukken mooi glad en doe er een laagje olie op en zet het ergens neer in alle schoonheid.

Special Hardswoods, Amsterdamse Fijnhout en Jaap van Leersum staan redelijk dicht bij elkaar in de hal en daar staat ook Ron van Zaltbommel van de Cockerije. Ron kan je echt alles vertellen over zijn olie en de toepassingen. Blijft éen van onze markante standhouders.

jaap

special hardwoods.jpg

De aanbieding van Special Hardwoods, zo kreeg ik het per mail.

Nieuw-pand-Amsterdamse-Fijnhouthandel-e1627906533594.jpg

snakewood1-300x300.png
Snakewood, Slangehout of ook wel letterhout genoemd bij de Amsterdamse Fijnhout

DSCF8509.jpeg
Jaap van Leersum met mede organisator Anja.

DSCF8510.jpeg
Stammen bij Jaap van Leersum

DSCF8529.jpeg
Een deel van de opslag bij Jaap van Leersum Inlands Hout in Bergum
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Vandaag geweest. Het was al flink druk. Er stond gewoon een rij om 10:00.

Wel een paar mooie dingen gezien. Vooral de meubels van Ernst Kuhne. Schitterend. Precies mijn stijl.

En die fijnstof filter meneer was ook interesant om eens in het echt te zien en te horen.

En Festool altijd leuk en mooi spul.

Daarna naar CILO door en weer heel inspriratie opgedaan voor mooie meubels van hout.

Bedankt voor het organiseren hiervan.
 
  • Leuk
Waarderingen: kiesvoorhout

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Dank aan de organisatie en alle vrijwilligers voor een mooi evenement! Zonder mensen tekort te willen doen, mijn hoogtepunten:
  • Erg mooi om het werk van Rien van Lieshout en Roeland Brekelmans "in het echt" te mogen zien en een praatje te kunnen maken. Dank voor jullie toegankelijkheid!
  • Mooie bijdrages ook weer van onze zuiderburen
  • De demo's bij De Houtdraaierij
  • Leuk om een aantal houtbewerkers die ik normaal alleen op Instagram zie te kunnen spreken!

Ik heb me weten in te houden en ben teruggereden naar Twente met slechts een paar mooie stukken hout en wat verbruiksmaterialen voor het draaien. De Pro-Forme en de nieuwe beitels van Carp vroegen veel van mijn zelfbeheersing, maar mijn vrouw mag tevreden zijn :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: SunRayes

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.380
834
70
Veldhoven
Ik ben geweest. Was de eerste keer. Geweldig, ook in combinatie met de rit op de motor.
Heb genoten van alles wat er te zien was!!! Mmmaaaarrrrr......Eigenlijk niemand van de harde kern van de club echt gesproken. Alleen Wim Kluck een hand gegeven. Wat betreft persoonlijke contacten had ik eigenlijk meer verwacht. Als ik kan, kom ik volgend jaar weer!
Dank aan de organisatie voor een mooie dag!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.