Ontwerp van een ouderwetsche houtwerckplaats

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Daar moet je een droge zandplaat voor hebben. Dat wordt dus een fundering in tras metselen, om in je tijdsgeest te blijven. Als er kans op vocht was, werden die blokjes in de hete bitumen gezet.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Dat lijkt me best gaaf, kopshouten vloer. Maar hoe ga je om met de werking van die blokken in de breedte?
De maatvoering is vrij bescheiden, als ik het me goed herinner (ik had een docent op de academie die zo'n vloer in zijn atelier had) - iets van 8 cm in het vierkant, misschien iets kleiner. Is ook wel logisch dat ze niet al te groot zijn, want dan haal je er meer uit een stam. En bij kleinere maat is de krimp ook kleiner (want relatief, enz.).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Langs de muren werd een naad opengehouden en die werd gevuld met vloeibare mastiek. Dit ging gewoon met een metalen gieter. Die werd gevuld uit een ketel met vloeibare teer.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Oorspronkelijk werd er geen bitumen maar koolteer gebruikt. Volgens mij is dat in verband met gezondheidsrisico's verboden ergens rond de jaren 80 of zo. Ik heb het nog wel gebruikt zien worden, maar ik betwijfel of dat nog legaal was. Waren altijd kleine klusjes.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Kleine updates. Ik ben begonnen rotzooi uit de oude schuur te ruimen en heb een kijkje genomen naar wat er nog herbruikbaar is aan de huidige. De muren staan op een betonnen rand die in de bodem is gegoten. Dat maakt het vergroten van de basis iets lastiger, maar aangezien ik ook een veranda overweeg zou ik in plaats van weghalen, kunnen toevoegen. Meer randen gieten en de vloer daarop bouwen. Dan creëer ik gelijk een holle ruimte waar ik isolatie in kan verwerken, maar dan verlies ik wel iets aan binnenruimte.

Hoe gewoon was beton in 1900? De bronnen die ik heb geraadpleegd insinueren dat rond 1900 de (her)introductie van beton was (de Romeinen kenden het blijkbaar al) voor gebruik in funderingen. Dat kan meewegen in mijn beslissing om de fundering zichtbaar te houden (en de vloer uit te graven in plaats van op de op de randen te bouwen).

De binnenruimte wil ik maximaliseren. Als ik van de huidige positie van de betonnen fundering uitga (nu ik dit weet ga ik namelijk niet meer overwegen de schuur elders op het terrein te bouwen, dat is me de moeite niet waard) ben ik toch aan een maximum hoogte gebonden. Gemeentevoorschrift zegt dat ik voor elke meter dat de daknok uit de erfgrens staat, ik 47cm aan hoogte mag toevoegen op een standaard van 3 meter. De huidige nok zit op ±3m30 dus als ik de nok op dezelfde positie hou (omdat de fundering ook niet zal verplaatsen) kan ik die gewenste 4 meter 50 nog wel halen. De vloer opbouwen scheelt zo'n 15 centimeter die ik kwijtraak ten opzichte van binnen de fundering werken.

Voor het verlengen van de fundering voor de binnenruimte creëert het íets meer werk, ik moet dan namelijk een deel wegbreken in de vloer (waar nu de muur op staat) en verderop een stuk opnieuw gieten. Dat is niet onoverkomelijk en stukken minder werk dan het hele gebouw verplaatsen. Dat is wanneer ik mijn vloer tussen de fundering wil hebben. Als ik erop ga bouwen hoef ik alleen bij te gieten waar nodig.

De veranda komt buiten de fundering en krijgt een dak met een flauwere hoek dus dat reken ik hier allemaal niet in mee.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb ook even naar 'glas' gekeken. Zo'n simpel onderwerp.... dus niet :). Enig onderzoek leert mij dat glas pas sinds het begin van 1900 werd geproduceerd volgens de 'getrokken' methode om vlakglas te maken. Daarvoor hadden ze allerlei andere methodes.

Dit vond ik vanwege mijn onderzoek naar dubbel glas. Overduidelijk bestonden de vacuum getrokken dubbele platen die men tegenwoordig als HR++ verkoopt toen nog niet, maar ik krijg niet duidelijk of men al aan dubbel glas door middel van voorzetruiten deed. De wanden zullen er meer dan dik genoeg voor zijn om 2 ruiten te plaatsen, maar deed men dat toen ook al?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Ik heb ook even naar 'glas' gekeken. Zo'n simpel onderwerp.... dus niet :). Enig onderzoek leert mij dat glas pas sinds het begin van 1900 werd geproduceerd volgens de 'getrokken' methode om vlakglas te maken. Daarvoor hadden ze allerlei andere methodes.

Dit vond ik vanwege mijn onderzoek naar dubbel glas. Overduidelijk bestonden de vacuum getrokken dubbele platen die men tegenwoordig als HR++ verkoopt toen nog niet, maar ik krijg niet duidelijk of men al aan dubbel glas door middel van voorzetruiten deed. De wanden zullen er meer dan dik genoeg voor zijn om 2 ruiten te plaatsen, maar deed men dat toen ook al?
In de Biedermeier periode deed men dat: dubbele vensters - vaak met wegneembare binnenvensters. Dan hebben we het over het tweede en derde kwart van de negentiende eeuw.
In Scandinavië werd het ook veel toegepast. De datering daarvan zal ongeveer in dezelfde periode liggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
In de Biedermeier periode deed men dat: dubbele vensters - vaak met wegneembare binnenvensters. Dan hebben we het over het tweede en derde kwart van de negentiende eeuw.
In Scandinavië werd het ook veel toegepast. De datering daarvan zal ongeveer in dezelfde periode liggen.
ah mooi!!! Dat betekent dat het dus ruim binnen de mogelijkheden ligt voor mijn gekozen tijdperiode. Dank!
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik ga een schrift beginnen waar ik de eerste tekeningen/schetsen ga verzamelen tesamen met ander inspiratiemateriaal. Ja, een modern schrift met ruitjespapier en met ingeplakte foto's en printjes van een laserprinter zijn niet echt periodecorrect, maar het project in vaste vorm bijhouden past beter dan alles (alleen maar) online doen. Ik twijfel nog of ik ook een videologboek bij ga houden, want dat maakt wel gelijk dat alles 50% meer werk gaat kosten.

Ik vind wat leuke materialen online, zoals:


Waarin wat uitleg staat over monumentale houtverbindingen, en:


wat een aanbesteding lijkt, maar vanaf pagina 59 veel plaatjes met namen over houtverbindingen. Nu hoeft dit geen monumentale koeienschuur te worden, maar omdat ik een groen dak overweeg (of wellicht alsnog pannen) en er een kleine verdieping komt voor hout moet het wel aardig wat gewicht kunnen houden dus ik maak de balken zo dik als praktisch is op de fundering (15cm breed is die op zijn smalst) en overal moet alles supersolide gebouwd worden.

Vooralsnog overweeg ik vurenhout, omdat ik dat hier bij een lokale handel in voldoende kwantiteit en maatvoering kan halen en bij een groot genoege bestelling leveren ze aan de deur af, scheelt gedoe met de lengtes die ik niet zelf kan vervoeren.

Daar waar ik voor het frame een redelijk idee heb wat ik wil doen, is dat nog niet het geval voor de wandbekleding buiten. Ga ik voor de 'log cabin' route met gestapelde balken in een groef in de staanders? Misschien toch een houten frame met gevelbekleding en isolatie tussen de binnen en buitenwanden? En wat voor gevelbekleding dan? Ik zie een groot verschil tussen de Nederlandse bouwstijl en de stijl waar ik al enig ervaring mee heb, namelijk die in Zweden: Verticale planken met dunne latten over de kieren.

Toch neig ik steeds meer naar een "Nederlands" ontwerp, zoals dat in de jaren 1900 hier zomaar gebouwd zou kunnen zijn. Mochten jullie leuk beeldmateriaal hebben ter inspiratie zie ik dat graag tegemoet! Uiteraard ga ik de komende tijd veel plaatsen bezoeken waar ik zelf ideëen op kan doen.
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
478
717
Zuid West Drenthe
Mijn ervaring is dat fijnbezaagd hout (constructiehout) rechtstreeks bij de houtzager goedkoper is dan bij de houthandel.
Bijkomend voordeel is dat je op elke gewenste zwaarte kunt laten zagen.
Vaak is het ook nog eens van stammen uit de buurt.
Mijn zager stelde ook nog eens zijn xl aanhanger ter beschikking voor vervoer.
Lokale contacten zijn erg waardevol
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Mijn ervaring is dat fijnbezaagd hout (constructiehout) rechtstreeks bij de houtzager goedkoper is dan bij de houthandel.
Bijkomend voordeel is dat je op elke gewenste zwaarte kunt laten zagen.
Vaak is het ook nog eens van stammen uit de buurt.
Mijn zager stelde ook nog eens zijn xl aanhanger ter beschikking voor vervoer.
Lokale contacten zijn erg waardevol
Ik heb een houtzagerij op 20km, maar die levert lariks/douglas. Niet echt hetzelfde als vuren, wat veel lichter is. Zal eens informeren, misschien doet hij stiekem toch af en toe vuren...
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Oude boeren schuren zijn vaak 7 lagen metselwerk en daarna boolplanken in de koolteer.
Tegenwoordig zien (boeren-)schuren er in heel het land hetzelfde uit. Een eeuw geleden waren er echte regionale verschillen. Je zou eerst een onderzoekje moeten doen naar de archetypen van die tijd, aleer je een keuze maakt.
Ik herinner me dat er in het Openluchtmuseum in Arnhem het een en ander te vinden is & meer lokaal/regionaal ook in Enkhuizen (vraagteken hierbij - het was naast het Zuiderzeemuseum).

Ook een manier is om via fotoarchieven info op te snorren. Bijvoorbeeld:
 
  • Geweldig
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Tegenwoordig zien (boeren-)schuren er in heel het land hetzelfde uit. Een eeuw geleden waren er echte regionale verschillen. Je zou eerst een onderzoekje moeten doen naar de archetypen van die tijd, aleer je een keuze maakt.
Ik herinner me dat er in het Openluchtmuseum in Arnhem het een en ander te vinden is & meer lokaal/regionaal ook in Enkhuizen (vraagteken hierbij - het was naast het Zuiderzeemuseum).

Ook een manier is om via fotoarchieven info op te snorren. Bijvoorbeeld:
Kijk, dat soort dingen daar kom ik dus gewoon niet op zonder tips van jullie. Heel erg bedankt, hier ga ik eens flink in snuffelen!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Het grootste deel van drente was erg arm. Het waren vaak gemixte bedrijfjes op arme grond. Daardoor werd er goedkoop en met lokaal voorhanden materiaal gebouwd. Je ziet het ook aan de boerderijen zelf. Lage zij muren, want dat scheelde stenen, rieten kap, weinig ramen, weinig tot geen versieringen, schuren van boolplanken, alleen zagen is goedkoper, dan bekantrechten. Als je in je omgeving wat rond rijdt, zal je nog vele voorbeelden zien.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Zeker, maar ik ga niet perse voor de 'arme' look. Ik wil een werkplaats bouwen zoals die gebruikt zou kunnen worden door een éénpitter ofwel ZZP'er in die tijd die nog niet over was op grootschalige productie of automatisering maar wel met een kleine beetje comfort zoals dikke muren, veel licht, een kachel en wat mooie gietijzeren machines. Een beetje zoals je die wel eens in musea ziet, maar dat wat realistischer en dus niet een smijthok met antiek erin, ik ga er immers zelf ook af en toe in werken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.