Ontwerp van een ouderwetsche houtwerckplaats

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
259
108
Noardeast-Fryslân
Ik ook. Wie weet groeit het uit naar een mini-museum 👍. Zou helemaal tof zijn. Woordt wel dringen dan met al die forumleden die een kijkje willen komen nemen 😁.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik ook. Wie weet groeit het uit naar een mini-museum 👍. Zou helemaal tof zijn. Woordt wel dringen dan met al die forumleden die een kijkje willen komen nemen 😁.
Nu ja, een mini-privémuseum dan toch, maar de woodworkers zijn welkom hoor :). Ik vond een paar jaar terug een site welke ik gisteren nog eens 'vond' via google omdat ik oude werkplaatsen zocht:


maar tot mijn schrik is de beste man er niet meer. Hij deed eigenlijk hetzelfde, maar dan voor een metaalwerkplaats, waar hij alles in originele staat in heeft gericht en gebruikt. En inderdaad niet alles gepoetst en blinkend, maar gewoon in gebruik zoals het in een werkplaats ook gewoon geweest zou zijn.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Je zou ook oude smederijen en stelmakerijen mee kunnen nemen (oa in verband met het aandrijfsysteem dat je noemt). Interessant onderwerp en interessant project.
En een gesprekje voeren met een hist bouwkundige, (wel iemand benaderen die van de praktische kant van zijn vak houdt).
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ok, andere kwestie waar ik nog een antwoord op zoek: Wat is de beste gevel-bekleding-keuze voor regen? Ik noemde eerder al het zweedse systeem met verticale planken en dan smalle latten over de kieren. Voordelen zijn dat regen er gewoon vanaf loopt en doordat de planken onderling ruimte hebben kunnen ze zonder problemen werken, de latten dekken dit af dus optisch verandert er niks.

Ik heb er geen moeite mee het zo te doen, maar was dit gewoon in ons landje, hoe hielden ze hun gevel goed beschermd tegen weersinvloeden? Ik zie namelijk ook tegenwoordig nog best veel (delen van) gevels met horizontaal hout (o.a. die in de daknok zoals je dat in het oosten des lands veel ziet).
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
478
717
Zuid West Drenthe
Hier in Drenthe zie ik alles horizontaal, en wanneer het een oude schuur betreft ook nog eens onbekantrecht.
Vaak eiken, want dat groeide bij iedereen op het erf en dus goedkoop voor handen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Hier in Drenthe zie ik alles horizontaal, en wanneer het een oude schuur betreft ook nog eens onbekantrecht.
Vaak eiken, want dat groeide bij iedereen op het erf en dus goedkoop voor handen.
Hmm, ik was niet van plan me persé aan een 'typisch Drenths' ontwerp te houden maar je hebt een punt, dat is wel waar ik woon. Maar we hebben het nu niet over een gewone schuur, maar de werkplaats van een ambachtsman. Die zal toch wel enig trots hebben willen uitdragen met de bouw van zijn werkplaats? De potentiele klant moet immers niet het idee krijgen dat er niet naar kwaliteitsstandaarden gewerkt word.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Ok, andere kwestie waar ik nog een antwoord op zoek: Wat is de beste gevel-bekleding-keuze voor regen? Ik noemde eerder al het zweedse systeem met verticale planken en dan smalle latten over de kieren. Voordelen zijn dat regen er gewoon vanaf loopt en doordat de planken onderling ruimte hebben kunnen ze zonder problemen werken, de latten dekken dit af dus optisch verandert er niks.

Ik heb er geen moeite mee het zo te doen, maar was dit gewoon in ons landje, hoe hielden ze hun gevel goed beschermd tegen weersinvloeden? Ik zie namelijk ook tegenwoordig nog best veel (delen van) gevels met horizontaal hout (o.a. die in de daknok zoals je dat in het oosten des lands veel ziet).
Ik vermoed dat in het verleden zolders vaak gebruikt werden voor de opslag van stro of andere zaken die voor nattigheid beschut moesten worden. Dat hield in dat ze tegen regeninwerking beschermd moest worden, maar wel in een goed geventileerde ruimte. Kieren die regendicht zijn, maar wel lucht doorlaten zijn dan handig.
Je moet niet vergeten dat mensen die lichamelijk werk deden meer gebaat waren bij een droge omgeving dan bij een warme. Die warmte creëerden ze zelf wel (en een stevig ontbijt met spek hielp ook - ik denk aan mijn opa die nog sloten heeft gegraven voor staatsbosbeheer in de jaren 30; de goede man had altijd en overal minstens een vest aan over borstrok en overhemd).
Dat gezegd hebbend is het nu anders; ongetwijfeld gaat de schuur goed geïsoleerd worden, dus is het aanzien voornamelijk een esthetische beslissing. Bij een flauwe dakhoek zijn horizontale planken dan niet erg fraai, vind ik.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Kies je dorp en kijk of er schuren tussen zitten: Ansichtkaarten te koop provincie Drenthe
Hah! Leuk idee! Mijn dorp heeft alleen maar kaarten met stenen gebouwen, maar in de dorpen eromheen kom ik wel hout tegen. En inderdaad, die met een houten gevel gebruiken boolplanken. Niet mijn eerste keuze qua 'mooi' (of praktisch) maar wel de meest historisch correcte, en beter geschikt tegen hemelwater dan rechte horizontale planken.

Tja, dan moet dat hem maar worden... aan de binnenzijde kan ik gewoon mes en groefdelen gebruiken of de simpelere variant (ken de naam niet) waarbij elke plank een freesrand krijgt aan tegenovergestelde kanten in plaats van messen en groeven.

- edit -

zoiets bedoel ik dus:

1710948091764.png
Ik vermoed dat in het verleden zolders vaak gebruikt werden voor de opslag van stro of andere zaken die voor nattigheid beschut moesten worden. Dat hield in dat ze tegen regeninwerking beschermd moest worden, maar wel in een goed geventileerde ruimte. Kieren die regendicht zijn, maar wel lucht doorlaten zijn dan handig.
Je moet niet vergeten dat mensen die lichamelijk werk deden meer gebaat waren bij een droge omgeving dan bij een warme. Die warmte creëerden ze zelf wel (en een stevig ontbijt met spek hielp ook - ik denk aan mijn opa die nog sloten heeft gegraven voor staatsbosbeheer in de jaren 30; de goede man had altijd en overal minstens een vest aan over borstrok en overhemd).
Dat gezegd hebbend is het nu anders; ongetwijfeld gaat de schuur goed geïsoleerd worden, dus is het aanzien voornamelijk een esthetische beslissing. Bij een flauwe dakhoek zijn horizontale planken dan niet erg fraai, vind ik.
Dat is een goed punt, maar ik wil er ook in de winter kunnen zijn. Ik heb wel een kachel voorzien om houtjes te stoken en die geven een enorme warmte af, zeker in een pand van slechts 32m2. Een afgewerkte binnenkant heeft ook als voordeel dat het makkelijker/nette kasten/planken monteren is. Wellicht dat ik de isolatie moet laten varen? Het is niet heel periodecorrect, maar aan de andere kant, je ziet er later niks meer van.

De dakhoek word (waarschijnlijk) zo'n 45 graden. Ik heb nog vrijheid in de dakbedekking, ik vind een sedumdak gaaf maar dat was waarschijnlijk niet iets wat men deed, alleen bij plaggenhutten. In Scandinavië was zoiets wel heel normaal en het grote voordeel is dat het de boel in de zomer ook lekker koel kan houden.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Wellicht dat ik de isolatie moet laten varen? Het is niet heel periodecorrect, maar aan de andere kant, je ziet er later niks meer van.
"Een paard in een houten stal zweet altijd"

Hout is een opvallend goede isolator, zeker als je het binnen en buiten aanbrengt en er voor kunt zorgen dat de lucht er tussen stil staat.

Ik ben hartje Twente opgegroeid tussen oude boerderijen. Echt schuren etc. zijn van later, toen de boer z'n eigen trekker er kwam. Voordien gebeurde alles op de deel en die zit aan de boerderij vast. Houten schuren waar vooral voor stalling en veel minder om in te werken en kouder dan de deel.

De uitzonderingen zijn de herenboeren, voor zo ver je die hier had, daar zijn de bijgebouwen in vakwerk uitgevoerd of geheel gemetseld.

Hier een plaatje van een dorpssmederij, dat kwa insteek meer bij je doel past als een echte schuur. Let op het overstekende dak waaronder goed en droog geklust kan worden.:
BB-2002-02-pag-46-Afb.-01.jpg

Dit is in Borne, dit soort "lange" gebouwen zie je hier niet heel veel. In het zuiden van het land des te meer.
 
  • Geweldig
Waarderingen: trigger

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Laatst bewerkt:
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: klaas0639 en trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl

Met name de smederij, mooie deuren, ramen en patrijspoortjes. Gewoon als inspiratie in je plakboek.

Geleend van Landleven:
Bijzonderewerkplaats-1OK.jpg
Man dat is toch de ultieme droom... en dat je er dan ook zelf in mag werken! Echt helemaal het einde deze foto. Eind van de dag lekker therapeutisch zo'n brede bezem over de vloer trekken en alle krullen bij elkaar trekken als de machines uitgezet zijn... en dan een koud drankje in de avondzon.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je kan nog niet aan het bier. Die oude aandrijflijnen hebben heel veel onderhoud nodig. Daar kan je dus pas aan beginnen als de werkplaats stil staat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.