Nieuwe tools topic

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
come again? Dus als ik een tweedehands elektromotor koop zonder stekker, en ik zet daar een eigen stekker aan, ben ik niet meer verzekerd?
Als de kat het aansluitsnoer van de TV doorbijt (ja ik heb zo'n kat...) en er vervolgens een nieuwe stekker aan zet, zou bij brand de verzekering zich terugtrekken?



On topic: gisteren toegekomen, mijn nieuwe snoeizaag, een Silky Zübat 330-7.5

2016_01_12_21_38_14.jpg
yep, je laat dan best een nieuw snoer plaatsen, en dan nog eigen aan het toestel,
uw toestel is EN (en nog andere normen)
gekeurd en als u er zelf aan frutselt is het niet meer dat goedgekeurde toestel...
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
658
49
Bilzen, BE
yep, je laat dan best een nieuw snoer plaatsen, en dan nog eigen aan het toestel,
uw toestel is EN (en nog andere normen)
gekeurd en als u er zelf aan frutselt is het niet meer dat goedgekeurde toestel...

En hoe zit dat dan wanneer ik bijvoorbeeld een lamp op een voetje maak, met een fitting, kabel en stekker die ik zelf aan elkaar zet, om mijn lightbox te verlichten als ik foto's maak? Dat is ook geen gekeurd toestel, maar wel gewoon een installatie gemaakt van allemaal gekeurde onderdelen.

Als dat wettelijk niet mag, waarom verkoopt men dan losse stekkers in de winkel?

oja... waar heb je deze Silky Zubat aangekocht?
Ik heb wat rondgekeken naar baptist, amazon, ... maar ben uiteindelijk gewoon bij Silky Europe terechtgekomen. Inclusief de verzending was hij daar het goedkoopst:
http://www.silky-europe.com/webshop/tuin-_-park/snoeiwerk/silky-handzagen/1/KSI327033

Baptist had overigens enkel de 10tpi variant, en ik wilde de 7.5tpi omdat het toch vooral gaat om dikke takken, gezien ik zo'n 150 conifeertjes ga moeten inkorten...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.764
2.604
Gaanderen
Even over keuren en arbo. Staat in de nen 3140. Heb denk ik een jaar of 15 geleden cursus gedaan om elektrisch gereedschap te keuren. Wat ik me nog herinner is dat er een aangegoten stekker aan moet zitten, tenzij de stekker is aangezet door een elektricien. Conclusie wij keurden alles met een aangezette stekker niet. Zelf juiste snoer er aan zetten en dan keuren. Waarom dan losse stekkers: alleen bedrijfsmatig moet je aan de arbo voldoen. Raar Eigenlijk want we zijn Allemaal niet goed bestand tegen stroom.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
In België heeft men de rollen eigenlijk omgedraaid.
De werkgever draagt de volledige verantwoordelijkheid en moe(s)t zelf alle mogelijke risico's voor zijn werknemers inschatten, een stappenplan opstellen om de risico's te beperken (instructies, maatregelen).
Dit alles onder druk van de verzekeringsmaatschappijen...
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
In België heeft men de rollen eigenlijk omgedraaid.
De werkgever draagt de volledige verantwoordelijkheid en moe(s)t zelf alle mogelijke risico's voor zijn werknemers inschatten, een stappenplan opstellen om de risico's te beperken (instructies, maatregelen).
Dit alles onder druk van de verzekeringsmaatschappijen...

Dat is in Nederland ook zo. Er moet door werkgevers een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) worden uitgevoerd. Aan de hand van de geconstateerde risico's wordt een plan van aanpak opgesteld en uitgevoerd. Ik voer zulke RI&E 's uit en geloof me, ineens krijg je veel meer begrip voor schijnbaar onbenullige regeltjes zoals verplicht aangegoten stekkers.... Je wil niet weten wat ik soms tegenkom.... Het laten uitvoeren van een NEN3140 keuring is een goede manier om er zeker van te zijn dat alle machines en apparaten veilig zijn en voldoen aan de eisen die de regelgever daar aan stelt. Exacte regelgeving is op het internet door een googlesearch op ARBO en RIE of NEN3140 goed te vinden.

Ben je geen werkgever maar bijvoorbeeld ZZP'er of werk je als hobby veel met eigen machines dan kan je verzekering ook eisen dat je een NEN3140 keuring uit laat voeren als voorwaarde voor bijvoorbeeld een nieuw af te sluiten inboedel- en/of opstalverzekering.

Groets, Rob.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.121
243
Goeree-Overflakkee
En hoe zit dat dan wanneer ik bijvoorbeeld een lamp op een voetje maak, met een fitting, kabel en stekker die ik zelf aan elkaar zet, om mijn lightbox te verlichten als ik foto's maak? Dat is ook geen gekeurd toestel, maar wel gewoon een installatie gemaakt van allemaal gekeurde onderdelen.

Als dat wettelijk niet mag, waarom verkoopt men dan losse stekkers in de winkel?

Niemand heeft gezegd dat dit wettelijk niet mag. Alleen de verzekering keert misschien niet uit als dat apparaat brand veroorzaakt. Ik neem aan dat dit in de polisvoorwaarden staat.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Belangrijk punt is dat de apparaten zo goed als allemaal dubbel geisoleerd zijn en dus geen aarde hebben,de meeste stekkers hebben wel randaarde en mogen dus niet aan zo'n snoer gezet worden.Bij een verlengkabel mag je de stekker gewoon vervangen door een deugdelijke stekker voorzien van aarde.Pak je een 2 aderige snoer met aangegoten stekker dan kan je die zo aan je apparaat zetten geen enkel probleem.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Vandaag even bij Kreg dealer in Baarn langs geweest en 2, 150 cm lange aluminium serrejoints gekocht, en moet toch toegeven dat deze dingen flink klemmen. als ik dat geweten had, dan had ik er een aantal meer meegenomen. Voor mijn hobby gebruik zijn ze stevig zat.

.Bekijk bijlage 41375
 
Laatst bewerkt:

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
351
10
Rotterdam
Ik neem aan dat de serre joints gewoon van Silverline zijn?
Kreg heeft deze niet in het assortiment.
 

pdjonghe

Actieve deelnemer
5 jan 2013
34
0
Gent, België
On topic: gisteren toegekomen, mijn nieuwe snoeizaag, een Silky Zübat 330-7.5

Daar zul je veel plezier aan beleven. Doe daar een goeie snoeischaar en een manuele heggenschaar bij en hier wordt, voor zo'n 350 m² tuin geen elektrisch apparaat meer opgestart. Heerlijk stil! Misschien moet ik dat toch maar eens doortrekken naar de houthobby.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Vandaag even bij Kreg dealer in Baarn langs geweest en 2, 150 cm lange aluminium serrejoints gekocht, en moet toch toegeven dat deze dingen flink klemmen. als ik dat geweten had, dan had ik er een aantal meer meegenomen. Voor mijn hobby gebruik zijn ze stevig zat.

.Bekijk bijlage 41375

Is dat de winkel Beqwaam.nl toevallig? Haal zelf me Kreg spullen altijd bij kreg-shop.nl , maar daar hebben ze deze klemmen niet.
En wat was de prijs per klem, als ik vragen mag?
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Belangrijk punt is dat de apparaten zo goed als allemaal dubbel geisoleerd zijn en dus geen aarde hebben,de meeste stekkers hebben wel randaarde en mogen dus niet aan zo'n snoer gezet worden.Bij een verlengkabel mag je de stekker gewoon vervangen door een deugdelijke stekker voorzien van aarde.Pak je een 2 aderige snoer met aangegoten stekker dan kan je die zo aan je apparaat zetten geen enkel probleem.


Aan mijn bosch lader hangt een gewone 2 polige stekker zonder aarding ( niet gegoten ) .. denk echt nie dat ze daar over zouden vallen ..
Trouwens een nieuwe snoer aanzettene is ook lastig bij vele laders .. die krijg je nie eens deftig open ..
Boormachine of Slijptool is dat nog redelijk eenvoudig te doen ..
Wat ik wel weet dat er al veel op hun vingers getikt zijn als ze verlengkabels gebruiken van 3x1,5" .. ipv 3x2,5mm .. en ook het soort kabel ..
Trouwens denk dat er ook nog verschil is als je voor jezelf werkt of met volk ( personeel ) werkt ..

euro-stekker-zwart-klein.jpgZo een stekker op een lader lijkt me niet echt een probleem ?

Btw ik dacht dat alles bij verhuur wel moet gekeurd zijn volgens NEN3140 . hangt meestal sticker op bij Boels bijvoorbeeld . Geen idee of dat in Belgie moet .. gezien NEN3140 iets nederlands is denk ik ?
https://nl.wikipedia.org/wiki/NEN_3140


 
Laatst bewerkt:

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Hoi Viepert, dat klopt, ik kom zeker 1 x per week in Baarn en ga dan altijd ff langs voor schroefjes en zo, Normaal hebben ze de klemmen ook niet daar ze eigenlijk door de grote niet verstuurd kunnen worden. Ze kosten zo rond de 30 euro per stuk. Gisteren had hij er nog 2 over.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
Vandaag even bij Kreg dealer in Baarn langs geweest en 2, 150 cm lange aluminium serrejoints gekocht, en moet toch toegeven dat deze dingen flink klemmen. als ik dat geweten had, dan had ik er een aantal meer meegenomen. Voor mijn hobby gebruik zijn ze stevig zat.
Er zijn rode en blauwe versies van deze serrejoints in de verkoop, weet jij of daar nog verschil tussen is?
Mvg,:).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.