Nieuwe draaibank....

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Je hebt wel degelijk een stop schakelaar nodig, en dat heeft helemaal niets met pennelikkers te maken, je kan het een nood stop noemen als je wilt, maar het kan ook gebruikt worden als je voor de ene of andere redenen aan de andere of achterkant staat te draaien, maar hoofdzakelijk is hij nodig voor als je hout lost begint te komen, of er een stuk afvliegt.

En Ik heb dit meegemaakt, en meeste draaiers die wat groter of artistiek soort hout draaien, niet voor pen of potlood draaien, Oneway heeft het magnetisch gemaakt zodat het overall aan/op de bank geplaatst kan worden.

Ik heb zelf een luchtdruk schakelaar met magnetisch plaatje er onder en heb het altijd recht waar Ik sta, en gebruik het als mijn aan/af schakelaar.

Als je een groot stuk hout aan het draaien bent wil je niet en heb je geen tijd om even langs of voor dat hout door te lopen of reiken om de bank af te zetten, en nee het is geen wet, maar wel degelijk wijs om dat er op te zetten.

Rood stop/start lucht schakelaar
Red Shutoff.jpg
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Goed punt Jurriaan daar kan ik zeker wat mee, dank je !

/knip//knip/

VRAAGSTUK: als de poelies evenredig in maat veranderen, dus 40 en 160 naar 80 en 120 of zelfs naar 100 en 100, blijft de riem lengte dan gelijk....ik ben zoveel aan het puzzelen en rekenen dat ik nu aan mijn verstand en rekenvaardigheid begin te twijfelen....

De omtrek van de twee poelies moet hetzelfde blijven, 6+4=10 zo 5+5 3+7 4+6 etc.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Flyer, tof !!
nu weet ik iig dat er 2,5 cm lengte verschil in zit tussen de verschillende versnellingen


Met de reacties mbt de noodstop zijn zeker wat steekhoudende punten aangehaald, vooral die waar het bijna mis kan gaan en een noodstop dit voorkomt (bijv. zoals al werd geopperd als je bijna door een schaal heen draait of deze bijna uit de chuck breekt)

Een noodstop (of zelfs twee) is daarom voor mij zeker wél gewenst
Beter mee verlegen dan om verlegen denk ik dan maar (en natuurlijk staat het ook stoer van die rode paddestoelen :D)

Tuoh: Bij 50 hertz te weinig ? dan levert de motor juist zijn volledige capaciteit (3pk) en bij 25 hertz is dan nauwelijks minder
Daar ben ik niet bang voor (heb natuurlijk met mijn huidige bank kunnen testen, daar heb ik dezelfde freq. regelaar (en een iets lichtere motor)

Logisch punt wat je aanhaalt met betrekking tot de omtrek Leo
Ik werd een beetje op het verkeerde spoor gezet door de berekening voor de poelie/as snelheid (motorsnelheid x diameter aandrijvende poelie gedeeld door de poelie op de as)

Bijv 1400 x 40 = 56000 /180 = 311 toeren bij 50 hertz (nu twijfel ik weer of die berekening wel juist is.....)

Wat een leuk draadje is dit aan het worden

[EDIT] nog even de waarden nagerekend met de link die flyer had gepost, en die kloppen....fijn :)
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
poeilies.jpg

Ok, nog even wat met de maten gespeeld zodat deze beter matchen
komt aardig in de goed richting als je het mij vraagt (lees: ik ben tevreden)
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.243
656
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb je spreadsheet even nagebouwd, omdat ik de stap tussen 329 en 1400 erg groot vind, en die tussen 1400 en 2200 juist weer erg klein.

Mij lijkt 40/170 (dwz 46/329/461 toeren), 80/130 (121/862/1206) en 130/80 als laatste (319/2275/3185) een mooiere verdeling. Zeker als je de frequentieregelaar tot 80/90 Hz laat doorlopen, zul je dan in de praktijk merken dat je alles in de 2e versnelling doet, volgens mij.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Goeie punten, ik ga er nog even mee spelen, dank je

De frequentie regelaar naar 80 of 90 hertz wil ik liever niet, dit zal voornamelijk meer herrie geven, ik wil de boel wat rustig zien te houden
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Misschien heb je daar een punt, maar het zal per saldo altijd meer geluid zijn dan bij 70 hertz lijkt me
Ik heb nog even om daar over na te denken, als vd week de freq. regelaar is kan ik die er even aanhangen en testen

Ik heb de poelies en bijhorende waarden nog eens bekeken en toch tot de conclusie gekomen dat ik tevreden ben met mijn laatste berekeningen, vooralsnog zal het dus zo blijven
 

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
Interessant topic, tof project! :)
Wel een kleine kanttekening over de frequentieregelaar: Bedenk je dat de motor die je koopt is gebouwd om bij 50Hz optimaal te werken. Ga je de snelheid omlaag brengen kost je dat veel motorvermogen. Ook zal je bij hele lage snelheden mogelijk problemen krijgen met koeling (Zeker als je de motor zwaar belast met een groot werkstuk) Vuistregel in de machinebouw-industrie is om niet lager te gaan als 10-15Hz. Al zijn dit wel systemen die 24/7 moeten kunnen werken...
Echter, als je de frequentie gaat opvoeren boven de 50Hz zal je koppel ook dalen, en boven de ~70Hz meestal volledig instorten. Heb je een datasheet van je motor? Zo nee, probeer deze eens te achterhalen. Dan kan je hierop je koppelkarakteristiek vinden, en weet je dus in welk frequentiebereik de motor zich lekker voelt :)

Over de noodstoppen: inderdaad op 2 plekken plaatsen, als je over een extra noodstop / snel stilstaan twijfelt: altijd doen, veiligheid voor alles :)
Tot zover mijn 2cent over je project ;)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dank je,

Van de motor heb ik niet heel veel info, behalve 13 in een dozijn, wss chinees fabrikaat, maar dat wil niet zeggen dat het slecht is
Over koeling is ind al gesproken, indien nodig zet ik er een extra koelvin op die wel gewoon op 50hertz werkt, maar met draaien ben je meestal niet lange sessies achter elkaar bezig dus ik kijk dat even aan of ik het nodig acht
Dat er (wat) minder kracht is bij lage snelheid/hertz is acceptabel, daar en tegen is door de poelies juist weer een stuk meer kracht op de as
De meeste draaibanken werken zo, dus dat zal wel loslopen vermoed ik

Boven de 50 hertz (hoge snelheid) zal dan voornamelijk weer kleiner werk zijn en is er minder kracht nodig

Wat je aanhaalt het in elkaar zakken van het koppel boven de 70 hertz, ik had nl van een ander weer begrepen dat dit bijv 87 hertz weer toenam
 

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
Wat je aanhaalt het in elkaar zakken van het koppel boven de 70 hertz, ik had nl van een ander weer begrepen dat dit bijv 87 hertz weer toenam

Dat kan bij sommige motoren inderdaad, maar dat zijn vaak de wat duurdere motoren. Juist de 13-in-een-dozijn motoren hebben een wat minder gunstige koppelkarakteristiek is mijn ervaring. (Het is net gereedschap: kwaliteit heeft zo z'n prijs ;) )
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.243
656
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Nee, de 87 Hz regel is een manier om het koppel boven de 50 Hz tot 87 Hz gelijk te laten blijven door een motor die in driehoek op 3x240V en in ster op 3x400V werkt met een frequentieregelaar die 3x400V geeft toch aan te sluiten in driehoek. Daardoor zal de motor bij frequenties tussen 50 Hz en 87 Hz een gelijkblijvend koppel leveren in tegenstelling tot een 'reguliere' aansluiting waarbij het koppel na 50 Hz afneemt.

Let wel, de motor gaat meer vermogen leveren, waarvoor hij in continu-bedrijf waarschijnlijk niet gebouwd is en je hebt dus ook een zwaardere frequentieregelaar nodig.

Zie bv een van de weinig Nederlandstalig documenten hierover
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ai.....gevalletje de klok en de klepel (had het wel gelezen maar blijkbaar een essentieel onderdeel niet goed begrepen :)

Ik ga het eerst maar eens proberen met hetgeen in voorhanden heb, mocht het echt te kort schieten kan ik altijd nog overstappen naar ander spul
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vanmiddag een mooi stukkie buis gescoord, 80mm en binnenmaat 48mm, wordt uitgedraaid tot 2,025 inch (dat is de maat van de pinole)
Laat er nou in de schrootbak ook nog een mooi stuk kabel liggen met weet-ik-veel-hoeveel-aders (stuk of 10) dat er zeer bruikbaar uitzag voor de remote (de aders zijn zeker voldoende dik) die mocht ik zo meenemen..... TOF

Nu ik de buitenmaat weet voor de buis van de pinole kan ik verder met tekenen en eerdaags de stalen plaat bij de plasma snijder laten snijden....
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Stukkie buis was hem toch niet, draaide niet mooi
Metaaldraaier zoekt naar een ander stukkie
maandag ga ik dan eindelijk (hoop ik) de freq regelaar ophalen

Voor het losse kastje ben ik nog opzoek naar iets fraais (met magneet) iemand tips ??
 
P

Pel

Guest
@Jeroen, op deze website hebben ze echt super magneten, de klep van het dashboard kastje van mijn auto sloot niet meer, ik heb er 2 magneetjes van 12 mm en 2 mm dik in gelijmd en de klep blijft weer perfect zitten. Ze hadden nog gratis 5 vierkanten magneetjes van 5 mm erbij gedaan die kreeg je bijna niet van elkaar af zo sterk waren die kleine dingen. Je zou misschien van plaat een kastje kunnen maken en er magneten in lijmen?

Groet Pel.

https://www.supermagnete.nl/?adword...Wr4oBTiPpFf5MSGskJ3Oh7BzUxjzrxcrRhBoCQXjw_wcB
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.621
Las je de nokken om de pinoleklem te maken er op voordat je gaat draaien? Buis zal wel st37 zijn geweest.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik was je kwijt bij 'nokken' :) wat bedoel je precies
Dank je pel, losse magneten ook aan gedacht, moet ik wel nog even fraai kastje scoren :D

Zoiets dus

DB-TITAN-400.jpg
Wit/grijs is ook prima, als het maar stevig, zo een ding zal er ook wel eens afgestoten worden ?!
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Met magneten er in gelijmd zou je het ook van een mooie houtsoort kunnen maken, waarom moet het altijd van ijzer zijn?

Groet Pel.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.621
Bij het plaatje van de zwarte losse kop wordt de borging van de pinole verzorgt door een boutje in de spiebaan. Als je bij een echte losse kop kijkt zal je zien dat de geleiding door een spie gebeurt en de borging door klemming in de omtrek. Hiertoe zit er in de zijde een sleuf gefreest. Om te kunnen klemmen zitten er aan weerszijden van de sleuf nokken waar een klembout doorheen gaat. Omdat jij gaat werken met een gelaste constructie, zal je die nokken er eerst op moeten lassen, voordat je tot verspanen overgaat. Dit in verband met vervorming.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.