Nieuw steigerhout behandelen

rickrozen

Nieuw lid
10 mrt 2016
7
0
Hallo,

Ik ben bezig met het maken van een hoekbureau, en heb tot nu toe alles goed geschuurd. Nou heb ik gister licht grijze beits gekocht en meteen ook een kwast erbij. Ben gelijk begonnen op een test plankje maar het resultaat is niet echt wat ik verwacht had. Nu mijn paar vragen:

Is een roller handiger dan een kwast?
Hoe krijg ik de beits er mooi strak op? Wil het liefst dat er een lichte laag grijs op zit. Dus niet meerdere lagen
Moet ik het geschuurde hout eerst nog ontvetten?

Zal vanavond even wat foto's erbij uploaden.

Groetjes rick
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Ik weet niet of een roller handiger is, maar waarom is het resultaat niet wat je verwacht had? dan kunnen mensen hier je vraag beter beantwoorden.
Je kan het hout na het beitsen altijd nog schuren om het wat lichter te krijgen, sowieso niet onverstandig om het netjes glad te krijgen.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Tevens, welke beits heb je gekocht?
is het een volledig dekkende beits?
als ik denk aan steigerhout dan wil ik een vergrijsde plank met stukken er uit en deuken er in, hier en daar een stukje nieuw hout alsof daar meer gewerkt is, en het belangrijkste de nerf moet duidelijk naar voren komen.
dit is niet 1 2 3 zonder oefening en testen voor elkaar te krijgen.

kan je foto's sturen van je testplankjes en een omschrijving van je verwachting?
 

rickrozen

Nieuw lid
10 mrt 2016
7
0
Ik weet niet of een roller handiger is, maar waarom is het resultaat niet wat je verwacht had? dan kunnen mensen hier je vraag beter beantwoorden.
Je kan het hout na het beitsen altijd nog schuren om het wat lichter te krijgen, sowieso niet onverstandig om het netjes glad te krijgen.

Omdat het met de kwast voor geen meter ging:p. Heb gister een roller gekocht en alles met de roller gedaan ziet er opzich wel mooi uit nu. Moet het vanavond alleen nog eventjes op schuren.
 
Laatst bewerkt:

rickrozen

Nieuw lid
10 mrt 2016
7
0
Tevens, welke beits heb je gekocht?
is het een volledig dekkende beits?
als ik denk aan steigerhout dan wil ik een vergrijsde plank met stukken er uit en deuken er in, hier en daar een stukje nieuw hout alsof daar meer gewerkt is, en het belangrijkste de nerf moet duidelijk naar voren komen.
dit is niet 1 2 3 zonder oefening en testen voor elkaar te krijgen.

kan je foto's sturen van je testplankjes en een omschrijving van je verwachting?

Beits weet ik zo niet uit mijn hoofd maar weet wel dat het licht grijs is transparant etc. Volgens mij van het merk CetaBever maar kaak ook goed karwei huismerk zijn ��
Wou het hout een beetje een oudere look geven. Ben gister maar met de roller begonnen. Ik zal is kijken of ik de foto's kan uploaden op mijn mobiel
 
Laatst bewerkt:

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
ik vind het niet verkeerd hoor van je foto's te zien, nieuw steigerhout wordt pas echt oud qua look nadat het een jaar of wat buiten gestaan heeft. Beits kan helpen de boel wat de vergrijzen maar het blijft anders dan oud steigerhout.

Voor de echte oude look zul je je planken dus buiten moeten laten overwinteren (of oud steigerhout of nieuw-oud-gemaakt steigerhout moeten kopen), maar ik vind de look van nieuw vuren steigerhout (dat zoiezo veel gladder is dan oud steigerhout) met een goede beits ook nooit misstaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.