Niet voor de puristen :)

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.118
2.616
Als je gewoon wat meer overlappende zaagsneden maakt, steek je het restant in een keer weg met een beitel. En die maakt ook nog aanmerkelijk minder lawaai
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
124
33
Delft
Ja, maar dan ben je misschien onverhoopt puristisch bezig en dat kan je natuurlijk niet hebben. Liever 5 minuten pielen met de diepteinstelling van je afkortzaag dan 1 minuut zagen met een handzaag!
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.120
518
Moordrecht
Ja, maar dan ben je misschien onverhoopt puristisch bezig en dat kan je natuurlijk niet hebben. Liever 5 minuten pielen met de diepteinstelling van je afkortzaag dan 1 minuut zagen met een handzaag!
Je vergeet dat je dat eerst ook nog moet aftekenen en dan netjes moet afsteken om een strakke lijn te krijgen, potlood, mes, zagen, kruishout, daarna afsteken, grondschaaf om het strak te krijgen.. (niet perse in die volgorde) Dan is 5 minuten pielen met een afkortzaag toch echt makkelijker. Of met de afkortslede en setupblokjes, binnen 30 seconden je blad op hoogte, je hebt niet eens vaste stops nodig..
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
124
33
Delft
Met je afkortzaag moet je ook aftekenen toch? Weet ook niet waar je vandaan haalt dat je moet afsteken en de grondschaaf erover moet halen voor een normaal passende verbinding. Dat is alleen nodig als je interessant wil doen op de insta.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
215
50
Grönnen
( mag ik ook nog wat toevoegen ? )
Laten we dit onderwerp hernoemen cq beschouwen als : " hoe maak ik zo snel mogelijk een aantal functionele kepen ? "

Idee, met een handcirkelzaag :
Klem de balkjes tegen elkaar, op een vlakke ondergrond.
Een mal, type "brievenbus" van 2 stroken multiplex er over heen.
Breedte opening : de zool van de cirkelzaag + de breedte vd keep.
En dan de cirkelzaag net zo lang bewegen tot alles weg is.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
Persoonlijk had ik andere keuze gedaan qua hout en verbinding als sterkte de belangrijkste parameter is.

staanders aan beide kanten 7 mm inkepen
daar latten tegenaan van 67*22 aan beide kanten gewoon zonder keep.
eventueel in het midden een klosje er tussen om ze goed te laten samenwerken.
dan houd je een veel sterkere stander over en je maakt de verbinding centrische waardoor deze beter eigenschappen heeft.

je ondersteun ook de planken tot de voorkant van de staander op die manier
 

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
376
310
's-Hertogenbosch
Ik heb en gebruik ook een multitool. En zeker op lastige plekjes is het een supertool!!
Maar ik merk ook wel dat de dunne zaagbladen hun eigen weg gaan. Dat is te voorkomen door rustig en kleine beetjes te zagen.
Voor het doeleinde waar jij het voor gebruikt zou ik verwachten dat een tikkie met een beitel sneller en nauwkeuriger werkt.
Ik heb geen last van zaagblaadjes die hun eigen weg zoeken moet ik zeggen, wellicht andere kwaliteit blaadjes?
Beitel gaat niet sneller, misschien meer precisie, maar sneller niet
 
  • Leuk
Waarderingen: SunRayes

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
376
310
's-Hertogenbosch
Persoonlijk had ik andere keuze gedaan qua hout en verbinding als sterkte de belangrijkste parameter is.

staanders aan beide kanten 7 mm inkepen
daar latten tegenaan van 67*22 aan beide kanten gewoon zonder keep.
eventueel in het midden een klosje er tussen om ze goed te laten samenwerken.
dan houd je een veel sterkere stander over en je maakt de verbinding centrische waardoor deze beter eigenschappen heeft.

je ondersteun ook de planken tot de voorkant van de staander op die manier
De planken worden straks ook ondersteund tot voorzijde (staanders keep ik uit in de planken).
Of mijn manier de sterkste oplossing is weet ik niet, ik weet wel zeker dat het meer dan sterk genoeg zal zijn :)
 

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
376
310
's-Hertogenbosch
Ja, maar dan ben je misschien onverhoopt puristisch bezig en dat kan je natuurlijk niet hebben. Liever 5 minuten pielen met de diepteinstelling van je afkortzaag dan 1 minuut zagen met een handzaag!
Jullie zijn allemaal (of sommige dan toch) een tikje te serieus/filosofisch als je het mij vraagt. :)
Ik stel de afkortzaag snel op diepte in, zaag 50 inkepeningen (10 staanders x 5 liggers), werk het restant weg met de multitool.
Supersnel gemaakt en prima voor dit doeleinde.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ik heb geen last van zaagblaadjes die hun eigen weg zoeken moet ik zeggen, wellicht andere kwaliteit blaadjes?
Beitel gaat niet sneller, misschien meer precisie, maar sneller niet
Originele van Fein. Maar het zou ook kunnen dat ik het vooral gebruik bij sloopwerkzaamheden. Dan komt het ook niet zo nauw. En houdt ik de Fein wat scheef enzo.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.994
821
Omgeving Leiden
Dat is flink wat werk geweest. Al die inkepingen maken is ook nog secuur werk want het is wel fijn als de planken uiteindel8jk horizontaal liggen. Een foutje is zo gemaakt,zeker bij repeterend werk.
Ff op de automatische piloot en je sls kan de openhaard in :unsure:
Netjes geworden zo.
 

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
376
310
's-Hertogenbosch
Inkepingen was best wel even werk (en de planken er in maken trouwens ook met al die staanders), maar ach het zijn maar (voor mijn dochters) gratis uren :)

Zaterdag gaan ik verder met de werkbank/tafel en wat schappen hier en daar.
Ik maak ook nog een kleine 'natte tafel' gemaakt van PP kunststof.
Gezien ik voor mijn werk vaak kunststof las, moet dat ook wel goed komen :p
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
397
174
Groene Hart
Je bent inmiddels klaar, maar voor de volgende keer zou je kunnen overwegen om drie of vier staanders met lijmklemmen aan elkaar te klemmen, en ze dan tegelijk onder de afkortzaag op dezelfde hoogtes inzagen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.