Niet langer te Koop aangeboden DeWalt DW735-X Planer

Status
Niet open voor verdere reacties.

JSE

Actieve deelnemer
16 jan 2022
64
33
Wijk bij Duurstede
Beste mede-forum genoten,

Een tikje ondoordacht heb ik vorige week een DeWalt planer aangeschaft via Amazon. De beschrijving op de site suggereerde dat deze ook in Europa zou werken. Na aankomst echter (en nadere bestudering van de site) bleek dit niet het geval. Het apparaat werkt op 120V en 60 hertz, lastig om hier uit het Nederlandse net te trekken ;-).


Uiteraard kan ik het retourneren, kosten circa 200euro.. ofwel "leergeld"...:-( Maar ik kan ook hier even informeren of iemand hier op raadselachtige wijze wel iets aan heeft aan deze kant van de plas... Dus stuur me gerust een PB, apparaat is compleet nieuw in doos met zowel een in als outfeed plaat. Bieden vanaf 900 euro, prijs op de site is excl invoer en transport.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Of koop lekker voor 20 euro een omvormer 120V - 240V

EDIT: 90E voor een 2000W omvormer maar kijk vooral eens op marktplaats of bij een bevriende electrieker?
 
Laatst bewerkt:

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
235
72
Eerlijk gezegd lijkt het me onwaarschijnlijk dat je hem voor het genoemde bedrag kwijtraakt. Waarom niet een tranformator van 230-120 volt? Dan kun je hem gewoon gebruiken zoals neem ik aan je bedoeling was. het verschil tussen 60 en 50 hz zorgt er hooguit voor dat hij wat langzamer draait.
 

JSE

Actieve deelnemer
16 jan 2022
64
33
Wijk bij Duurstede
Eerlijk gezegd lijkt het me onwaarschijnlijk dat je hem voor het genoemde bedrag kwijtraakt. Waarom niet een tranformator van 230-120 volt? Dan kun je hem gewoon gebruiken zoals neem ik aan je bedoeling was. het verschil tussen 60 en 50 hz zorgt er hooguit voor dat hij wat langzamer draait.
Kun je stellen dat hij vanwege het verschil in hertz 15% langzamer zal draaien..? Of is dat niet een valide calculatie..? Want dan is het verschil tussen 10000 en 8500 best fors..?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.221
2.644
Je hebt een frequentie omvormer nodig. De goedkoopste oplossing daarvoor komt normaal gesproken uit china. Maar dat is momenteel erg wisselend. Je koopt een omvormer van 3 kw, die van 220 50 Hz 12 volt gelijkspanning maakt en een omvormer voor de amerikaanse markt, die van 12 volt gelijkspanning, 110 volt 60 hz maakt. Die koppel je aan de gelijkstroom kant. Dit is de goedkoopste optie.
 

starf

Actieve deelnemer
18 aug 2014
156
63
Deze machine is één van de beste lunchbox planers. Ik zou overwegen om een oplossing te zoeken ipv te verkopen. Mvg
 

JSE

Actieve deelnemer
16 jan 2022
64
33
Wijk bij Duurstede
Deze machine is één van de beste lunchbox planers. Ik zou overwegen om een oplossing te zoeken ipv te verkopen. Mvg
Dat was inderdaad de reden om hem aan te schaffen. Alleen het spanningsverschil even gemist… maar ik lees gelukkig wat oplossingen van mensen die meer verstand hebben van electronica dan ik..
 

JSE

Actieve deelnemer
16 jan 2022
64
33
Wijk bij Duurstede
Je hebt een frequentie omvormer nodig. De goedkoopste oplossing daarvoor komt normaal gesproken uit china. Maar dat is momenteel erg wisselend. Je koopt een omvormer van 3 kw, die van 220 50 Hz 12 volt gelijkspanning maakt en een omvormer voor de amerikaanse markt, die van 12 volt gelijkspanning, 110 volt 60 hz maakt. Die koppel je aan de gelijkstroom kant. Dit is de goedkoopste optie.
Even snel zoekend is de definitie van goedkoop hier toch een paar honderd euro..?
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
235
72
Kun je stellen dat hij vanwege het verschil in hertz 15% langzamer zal draaien..? Of is dat niet een valide calculatie..? Want dan is het verschil tussen 10000 en 8500 best fors..?
je zult wel wat toeren verliezen, hangt volgens mij samen met het type motor. mijn elektrotechniek is alweer heel lang geleden, dus ik weet zo de details niet meer. Ik heb vroeger wel op schepen gewerkt met een 230V 60hz net en omdat gereedschappen daarvoor hier slecht verkrijgbaar waren gebruikten we ”gewone” europese. En Dat leverde eigenlijk geen problemen op. Voor wat een trafo kost zou ik het gewoon proberen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.221
2.644
Ik melde goedkoopste niet goedkoop. Maar daarna kan je ook andere amerikaanse machines er op gebruiken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.221
2.644
Je kan de machine ook terugsturen en je verlies nemen. Die keuze kan je alleen zelf maken. Die omvormers blijven chinees. Daarom raadde ik ook een 3000 watt aan. Dan wordt de elektronica niet tot zijn max belast en is de kans dat het een tijd werkt groter.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.221
2.644
Dat is een verhuistrafo, die geeft dezelfde frequentie aan de uitgang, als dat je er aan de ingang in stopt.
 

JSE

Actieve deelnemer
16 jan 2022
64
33
Wijk bij Duurstede
Dat is een verhuistrafo, die geeft dezelfde frequentie aan de uitgang, als dat je er aan de ingang in stopt.
Het intrigeert mij nu ook. Her en der wat gelezen maar ik kom artikelen tegen waarin men aangeeft dat 50 of 60 hertz niet veel uit mag maken zolang het geen inductiemotor is. Maar ik lees ook allerhande artikelen met waarschuwingen over verlies toerental (lastig maar wellicht overkomelijk) tot oververhitting (niet wenselijk). Ik ga wat rondvragen op wat meer elektrotechnische forums en DeWalt zelf eens even vragen. Tot die tijd zet ik de verkoop (of retourzending) nog even on hold.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
736
290
RegioRotterdam
Ik ging uit van wat men mij indertijd op school vertelde, maar dat is al even geleden, ver voordat er allerlei elektronica aan apparaten werd gehangen. Het vermogen van de motor, en dus de thermische belasting, gaan wel omhoog. Het is een kwestie van de marges die het ontwerp heeft en welke spanning de trafo levert.
Ik denk dat je het beste bij deWalt zelf kunt navragen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JSE

RBe74

Nieuw lid
3 apr 2023
1
0
Nederland, Zuid Holland
Hallo JSE, ik sta op het punt ook eenzelfde machine aan te schaffen vanuit de USA, maar voordat ik dit doe vroeg ik mij af of u nog kunt bevestigen dat de oplossing met een spanningsomvormer werkt?
Hartelijk dank.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.