Naafboor wagenwiel

Martin dB

Nieuw lid
13 feb 2016
1
0
Voor het maken van twee grote nieuwe wielen voor herstel van een zware belegeringsaffuit ben ik op zoek naar iemand die een grote naafboor heeft. Ca. 60 cm lang met een diameter taps van ca. 11 tot 13 cm. misschien een verzamelaar die een item in zijn collectie heeft die nog wel bruikbaar is om 2 gaten op te ruimen naar de gekwalificeerde maat. Wie kan mij helpen aan een naam of adres? Of een ander idee is natuurlijk ook welkom.

Bedankt alvast.
 

Bijlagen

  • Navenboormachine.pdf
    275,7 KB · Weergaven: 62

balkensplinter

Actieve deelnemer
29 sep 2008
44
6
Goedenavond Martin,

Ruim een jaar geleden was op een bijeenkomst van vereniging Ambacht en Gereedschap de heer (Toon) Wortel uit Eemnes te gast, zo ongeveer de laatste wagenmaker in Nederland. Wellicht kan hij je op weg helpen.

Groet en succes met het project,

Balkensplinter
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Als je kunt houtdraaien, dan zou je zelf een tapse ruimer kunnen maken van hout met een dun stalen blad. Zie bijvoorbeeld op youtube '

Making a Tapered Tenon Reamer'​

Is op zich niet echt moeilijk en werkt wonderwel. Ik heb er 2 gemaakt en heb gaten van zo'n 45mm in 8cm dik robinia gemaakt. Is wel niet direct vergelijkbaar qua afmeting, maar als je sterk bent kan er veel. Wellicht doe je er verstandig aan om meerdere korte ruimers te maken en om de gaten sterk getrapt voor te boren, zodat je de hoeveelheid te ruimen hout beperkt.
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Haast ongetwijfeld kun je in de video's van de fenomenale wagenmaker EngelsCouchShop op youtube hierover iets zien, ga er wel even voor zitten want ze zijn gedetailleerd.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ik moest even opzoeken of ze nog bestonden. Maar in het oude dorp in Houten zit dus nog steeds wagenmaker Verweij. Daar zou je eens contact mee kunnen opnemen. Ik weet niet of het enigszins bij je in de buurt is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.