Muurfrees of sleuvenzaag - welk type kiezen ?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Om elektriekleidingen in de muur te leggen, wil ik ipv mijn haakse slijper een muurfrees of sleuvenzaag.
Mijn oog - en geldbuidel - vallen op de Spit D60.
Die komt rond de 600 euro incl.
Er zijn uiteraard goedkopere modellen op de markt, maar veiligheid én gebruiksgemak staan bovenop mijn verlanglijst.
Hebben jullie ervaring met deze machine ?
Zijn er betere alternatieven in deze (veiligheids)klasse ?
Voor de afzuiging plan ik die op mijn makita VC2512L aan te sluiten.
 
  • Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

Rdl

Post veel
7 okt 2021
971
397
hilversum
Ik heb zelf een Dewalt Dcg200.
Daar ben ik zelf heel tevreden over.
Daarvoor leende ik de Spit van een maatje.
Werkte goed had er geen klachten over.
Alleen mij stond het hebben van een snoer tegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.109
2.615
Ik heb ooit een hitachi sleuvenzaag gekocht. Maar op ongelijke ondergronden greep de elektronica steeds in als de machine het even moeilijk kreeg. Dan moest je hem uit de muur halen en weer op toeren laten komen. Daar was ik gauw klaar mee. Ik heb de schijven opgeslepen en daarna is hij nooit meer uit zijn kist geweest. Ik slijp alles met een gewone slijptol met een diamantblad. Gaat veel sneller en je kan tenminste goed zien waar je slijpt. Stofafzuiging was met zo'n kap ook waardeloos. Zat om de haverklap verstopt met puin.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
638
303
Het Groene Hart
Ik heb hier het hele huis gedaan met een ding van Ferm of een ander goedkoop merk (weet het niet meer, geleend), met 2 van die slijpschijven er in.

Omdat ik het beu werd om die stukken weg te breken met de hand een keer zo'n muursleuvenfrees gehuurd bij de Boels, maar die bleek alleen geschikt voor kalkzandsteen en niet voor de kneiterharde bakstenen waar mijn binnenmuren van zijn.

Mijn vraag aan jou @ZotVanHout is wat dat ding van Spit veiliger of gebruiksvriendelijker maakt dan zo'n ding van nog geen 100 euro? Wat verwacht je er van en hoe vaak gebruik je het?
De stofafzuiging op dat apparaat waar ik ervaring mee heb werkt goed, wel zitten je filters SNEL vol want het is heel fijn stof.
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Mijn collega heeft die spit, nadeel is dat er schijven van 140mm in gaan, die zijn niet overal (betaalbaar) te verkrijgen. Zelf heb ik de makita sg1250 (inmiddels opgevolgd door nieuwer type) al 15 jaar probleemloos in professioneel gebruik icm makita 447L

Spit heeft wel grotere diepte, de 30mm van makita komt zelden tekort

Het uitbreken van de sleuven doe ik met een sds beiteltje in de boormachine, beitel wel wat smaller geslepen
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Mijn vraag aan jou @ZotVanHout is wat dat ding van Spit veiliger of gebruiksvriendelijker maakt dan zo'n ding van nog geen 100 euro? Wat verwacht je er van en hoe vaak gebruik je het?
de prijs/kwaliteitsverhouding van gereedschap inschatten is altijd een moeilijke
spit is een aloud gewaardeerd merk
voor dit type machines vind ik de veiligheid heel belangrijk
ja, het is een pak geld
meer prijsgunstige alternatieven zijn makita en blauwe bosch
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
70
Veldhoven
Ook ik heb een FERM, en aangezien ik geen ervaring heb met andere duurdere merken, kan ik alleen maar zeggen dat ik er tevreden over ben. Heb er al heel wat projekten mee gedaan, in kalkzandsteen, in porisosteen, in een cementdekvloer, in beton, noem maar op. In de hoeken werk ik met een haakse slijper met diamantschijf.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en 3dmazter

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Tenzei het je werk is zou ik lekker voor een goedkoop apparaat gaan.
Mijn schoonvader heeft ook een of ander budget merk en die doet het al jarenlang prima.
Tis ook niet veel meer dan een motor met 2 zaagbladen.
Niet te snel willen en zeker afzuiging en masker dragen
ik vind zelf het makkelijkst om achteruit te frezen zodat de machine niet uit de gleuf rijdt.
bladen kun je bij ecotools kopen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.504
964
Riemst
Ik heb enkele weken geleden een sleuvenslijper voor het eerst in mijn handen gehad. Al heel wat slijpwerk voor electra, cv en sanitair gedaan met haakse slijper van 230 mm. Dat gaat prima, afgezien van stof. Die sleuvenslijper viel zacht gezegd tegen. Veel harder werken dan haakse slijper en traag. Enige voordeel is geen stof. Maar daar was ook alles mee gezegd.
 
  • Leuk
Waarderingen: AvdLinden

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
dank aan al de collega's voor hun bevindingen en tips
de spit D60 is onderweg
samen met een festool stofzuiger klasse M ac (die was duurder dan de stofzuiger die spit aanbeveelt, maar in festool heb ik meer vertrouwen)
het eerste gebruik is in een nieuwbouw met kleine ruimtes waar waarschijnlijk de ramen reeds geplaatst zijn
nadien in een grotendeels bewoonde verbouwing
op papier zou dit nagenoeg stofvrij werken moeten zijn
een FP2 met klep ga ik ook opzetten
vroeger heb ik het anders gedaan
maar op mijn gezondheid staat een prijs
wordt vervolgd
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Mijn collega heeft die spit, nadeel is dat er schijven van 140mm in gaan, die zijn niet overal (betaalbaar) te verkrijgen.
inmiddels heeft toolnation de spit + de festool M netjes laten leveren
alleen . . . zonder de slijpschijven die er bij horen
zonder mij vooraf te verwittigen !
na navraag kreeg ik snel het antwoord dat ze er inderdaad niet bij waren, ze die na zullen sturen, maar ze niet kunnen beloven wanneer :mad:
ik zie dat de prijs voor 2 schijven van 30 tot meer dan 100 euro gaat
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.109
2.615
Als je niet in beton hoeft te zagen, is een schijf uit het middensegment voldoende. Als je hoofdzakelijk in oude met kalk gemetselde huizen werkt, doen ook de goedkoopste schijven het prima. Tot je aan het trasraam komt. Alleen die 140 mm, dat is geen standaard maat, dat is 150 mm. In 150 mm kan je prima betaalbare bladen kopen, maar in 140 mm gaat dat een stuk moeilijker worden.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
dank aan al de collega's voor hun bevindingen en tips
de spit D60 is onderweg
samen met een festool stofzuiger klasse M ac (die was duurder dan de stofzuiger die spit aanbeveelt, maar in festool heb ik meer vertrouwen)

De stofzuigers van Spit worden gemaakt door Starmix, dus daar is absoluut niks mis mee, misschien zelfs beter.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
61
Ik gebruik zelf al jaren een parkside sleuvenzaag. Hoe je dit doet met een haakse slijper is mij een raadsel, dat stoft enorm. Voor één sleufje prima, maar als je echt in een verbouwing zit dan zie je na een tijdje je eigen voeten niet meer door de stof die er komt te hangen. Het uithakken met een boorhamer met beitel is niet zo spannend, en je moet toch hakken op de plaatsen waar je de dozen boort. Ik heb nog nooit iemand een daadwerkelijke frees zien gebruiken dus vraag me af of dat wel zo goed werkt (of inderdaad alleen in hele zachte steen)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.109
2.615
Ik weet niet hoe het bij jouw verbouwingen is, maar in de ruwbouwfase is het altijd een stofbende. Dus een beetje stof van het sleuven slijpen maakt weinig verschil. Persoonlijke beschermingsmiddelen zijn wel aan te raden.
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
inmiddels heeft toolnation de spit + de festool M netjes laten leveren
alleen . . . zonder de slijpschijven die er bij horen
zonder mij vooraf te verwittigen !
na navraag kreeg ik snel het antwoord dat ze er inderdaad niet bij waren, ze die na zullen sturen, maar ze niet kunnen beloven wanneer :mad:
ik zie dat de prijs voor 2 schijven van 30 tot meer dan 100 euro gaat
Mijn ervaring met toolnation is dat ze niet heel snel zijn. Wellicht passen er (ivm het asgat) ook gewoon goedkope 125mm schijven in, dan heb je 7,5mm minder sleufdiepte, maar dat is wel overkomelijk denk ik.
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Ik had hem gewoon bij de Boels gehuurd. Was ook geen succes. Slap ding, ging heel traag in betonnen muren. Dus toch de haakse slijper gepakt. Vloer was er al uit en er werd nog veel mee verbouwd. Stofhok gemaakt van plastic (a la Dexter kill room) en gaan. Had met die sleuven frees ook nooit de 50mm buis in de muur gekregen om alle tv kabels doorheen te trekken.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
638
303
Het Groene Hart
inmiddels heeft toolnation de spit + de festool M netjes laten leveren
alleen . . . zonder de slijpschijven die er bij horen
zonder mij vooraf te verwittigen !
na navraag kreeg ik snel het antwoord dat ze er inderdaad niet bij waren, ze die na zullen sturen, maar ze niet kunnen beloven wanneer :mad:
ik zie dat de prijs voor 2 schijven van 30 tot meer dan 100 euro gaat
Toolnation, de prijzen zijn aardig maar daar is de service dan ook naar. Erg jammer dat ze beloftes (levertijden) niet nakomen en de communicatie is al helemaal brak.

Voor mij een reden om er niks meer te bestellen want dit is al jaren zo als ik de verschillende ervaringen zo lees (hier en elders)
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.