Modellering software bouwtekeningen - Blender 3d

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
206
70
Groningen
www.kiwood.nl
Het parameterische aspect van Fusion 360 bestaat erin dat je maten niet ingeeft als vaste getallen maar als parameters of formules die je op hun beurt definieert als waarde of formule.
Bvb korpusplaatdikte = 18mm.
Als dan materiaal van 19mm aankoopt, dan pas je 1 parameter aan en je hebt onmiddellijk weer een correct ontwerp.

Daarnaast kan je de historiek bewaren van alle stappen en naar elke vorige stap teruggaan, die eventueel aanpassen.
Als je de design history uit zet is Fusion een direct modeler. Dus niet meer parametrisch.

Mijn opmerking was eigenlijk bedoeld als antwoord voor de geplaatste opmerking dat iemand bij Fusion de eenvoud mist om iets snel te kunnen tekenen. Dat kan dus prima.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
638
303
Het Groene Hart
Als je de design history uit zet is Fusion een direct modeler. Dus niet meer parametrisch.

Mijn opmerking was eigenlijk bedoeld als antwoord voor de geplaatste opmerking dat iemand bij Fusion de eenvoud mist om iets snel te kunnen tekenen. Dat kan dus prima.
Dat zal (onder andere) ik geweest zijn? Ik zal er eens mee experimenteren, bedankt voor de tip.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
726
288
RegioRotterdam
In de rij 3D modelers voor hout kun je ook denken aan Wings3D (Wings 3D). Dat is een 'subdivision modeler'; je begint met een eenvoudige vorm, zeg blok of cylinder, en snijdt die door of holt die uit tot je de juiste vorm hebt en zet het dan in positie.
Aangezien zagen en boren de meeste populaire vormen van bewerking van hout zijn past dat op natuurlijke manier.
Door het snijden houd je de 'reststukken' over. Afgezien van de zaagverliezen kun je dus een soort controle houden over je materiaal.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Ik ben nu weer eens bezig met Sketchup 2017 (de laatste gratis versie). Voor het eerst heb ik eens eerst iets tot in detail uitgetekend en vervolgens het gezaagd (ben ik nu mee bezig). Dat is iets wat ik sowieso vaker zou moeten doen.

Sketchup is niet helemaal ideaal, maar zeker voor iemand die niet graag achter de computer zit, is het toch wel handig in gebruik. Zelf teken ik ook wel in Progecad of Fusion 360. Een paar dingen zijn net minder handig:

- je moet je zelf heel consequent aanleren door alles separaat te tekenen en er een component van te maken.
- een unhide all functies ontbreekt, waardoor je verborgen objecten weer min of meer per stuk moet terug brengen. Dit is deels wel weer op te lossen door componenten samen te voegen tot een groep.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.241
535
Eanske
ingoogni.nl
Sketchup is niet helemaal ideaal
Als je in detail tekent, waarom dan niet alle delen in 2D met de juiste aanzichten (europese projectie) en dan een samengestelde tekening? Door je 3D schetsen op papier te moeten reduceren tot 2D aanzichten wordt je veel meer gedwongen goed over de (constructie) technische aspecten van het geheel na te denken. En je hebt er niet eens een computer voor nodig.

Zelf gebruik ik daarvoor LibreCad. Niet ideaal maar het voldoet.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
In detail is misschien een groot woord, maar ik teken wat ik zaag. Juist door het in 3D te tekenen en de te zagen delen afzonderlijk te tekenen en dan tegen elkaar aan te plaatsen, krijg ik een beeld van mijn constructie. De maten neem ik over in een excellijstje

Het grote voordeel zit er in dat ik één keer mijn zaag instel en alle stukken van bv 160 mm breed zaag.

En dat ziet er dan zo uit:

Freesunit 3D.png

Het gele ding is een bovenfrees, ingebouwd in een houten omkasting. En dat geheel moet dan weer in mijn freestafel komen
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
726
288
RegioRotterdam
Als ik iets 3D wil visualiseren dan gebruik ik POV-Ray, maar da's ook niet een allemansvriend want een volledig script gestuurde ray-tracer. (Vanuit Blender kun je wel met POV-Ray raytracen)

Dat hoor je niet vaak dat mensen POV-Ray gebruiken of er zelfs maar van gehoord hebben. Inderdaad schitterend programma. Volledig parametrisch.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.241
535
Eanske
ingoogni.nl
Dat hoor je niet vaak dat mensen POV-Ray gebruiken of er zelfs maar van gehoord hebben.
Je kunt het niet met de muis bedienen :) dus het begint een beetje in vergetelheid te geraken. Ook is het ontwikkelteam erg klein geworden. Het wordt nog opvallend veel in de academische wereld gebruikt.

Hier wat malle dingen die ik er recent mee heb gedaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.