Modellering software bouwtekeningen - Blender 3d

Jeroen B

Actieve deelnemer
14 mei 2018
63
29
Brabantse Kempen
Hoi allemaal,

Alhoewel ik graag met hout bezig ben en niet graag achter de computer zit (doe ik de hele week al ☺️), merk ik dat het voor de wat moeilijkere projecten wel handig zou zijn om van te voren na te denken en zaken uit te werken. Nu begrijp ik dat Blender 3D een mooi open source (gratis) pakket zou zijn. Heeft iemand hier ervaringen mee ? En zijn er wellicht ergens projecten/forums waar projecten van anderen gedownload kan worden? Of heeft er iemand andere goede alternatieven?
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.241
535
Eanske
ingoogni.nl
Als je het alleen voor bouwtekeningen wilt gebruiken is Blender wat veel van het goede. Het is 3D modelleer software, met animatie, een montage studio, een geluidsstudio etc. Het heeft een complexe interface.

Als ik iets 3D wil visualiseren dan gebruik ik POV-Ray, maar da's ook niet een allemansvriend want een volledig script gestuurde ray-tracer. (Vanuit Blender kun je wel met POV-Ray raytracen)

Sketch-Up lijkt wel de standaard te zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Efvee en Jeroen B

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
31
Bollenstreek
Gebruikte vroeger Sketchup, maar sinds enige tijd overgestapt op Fusion360 van Sutodesk (personal versie, gratis !).
Voordeel is dat het ook van pas komt bij 3D printen, waar ik ook een beetje mee ga hobbyen.

Fusion lijkt op het eerste gezicht erg ingewikkeld, maar als je wat tutorials volgt en wat oefent kom je al snel een heel eind. Grote voordeel is dat je er ook tekeningen mee kan maken, erg handig (was voor mij destijds de reden om van Sketchup af te stappen).
 

jorisvh

Post veel
Gebruikte vroeger Sketchup, maar sinds enige tijd overgestapt op Fusion360 van Sutodesk (personal versie, gratis !).
Voordeel is dat het ook van pas komt bij 3D printen, waar ik ook een beetje mee ga hobbyen.

Fusion lijkt op het eerste gezicht erg ingewikkeld, maar als je wat tutorials volgt en wat oefent kom je al snel een heel eind. Grote voordeel is dat je er ook tekeningen mee kan maken, erg handig (was voor mij destijds de reden om van Sketchup af te stappen).
+1
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
638
303
Het Groene Hart
Gebruikte vroeger Sketchup, maar sinds enige tijd overgestapt op Fusion360 van Sutodesk (personal versie, gratis !).
Voordeel is dat het ook van pas komt bij 3D printen, waar ik ook een beetje mee ga hobbyen.

Fusion lijkt op het eerste gezicht erg ingewikkeld, maar als je wat tutorials volgt en wat oefent kom je al snel een heel eind. Grote voordeel is dat je er ook tekeningen mee kan maken, erg handig (was voor mij destijds de reden om van Sketchup af te stappen).
+1, van Autodesk trouwens. Is gratis (met wat beperkingen) voor privé gebruik.
Ik kan de plugin JoinerCAD (ook gratis) ook aanraden, voor het maken van een zaaglijst.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

hdv

Post veel
24 nov 2019
851
445
Noord-Veluwe
Blender gebruik ik nog wel eens om mooie plaatjes te maken van mijn 3D-tekeningen, maar niet voor het maken van bouwtekeningen. Daar is het echt niet handig voor. Fusion 360 is mooi, maar voor mij als linux-gebruiker niet bruikbaar. Mijn alternatief is BricsCAD.Ik vind het erg fijn werken, dus ik heb ooit een permanente licentie voor de Pro-versie gekocht. Maar het kan ook gratis. Zie hier

 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
638
303
Het Groene Hart
Wat ik bij Fusion360 wel echt mis wat ik in Sketchup wel had (ooit een jaar lang een licentie gehad) is de eenvoud waarmee je snel iets kunt tekenen. Het voordeel van Fusion is dat het parametrisch werkt, dus dat je heel eenvoudig een afmeting van iets kunt aanpassen. Dat is tijdens het maken van een echte 'bouwtekening' handig, als je toch nog iets wilt aanpassen, maar om te 'schetsen' vond ik Sketchup wel handiger.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
105
91
Oss
Wat ik bij Fusion360 wel echt mis wat ik in Sketchup wel had (ooit een jaar lang een licentie gehad) is de eenvoud waarmee je snel iets kunt tekenen. Het voordeel van Fusion is dat het parametrisch werkt, dus dat je heel eenvoudig een afmeting van iets kunt aanpassen. Dat is tijdens het maken van een echte 'bouwtekening' handig, als je toch nog iets wilt aanpassen, maar om te 'schetsen' vond ik Sketchup wel handiger.
Precies dit! Ik gebruik zelf Nx (werk licentie) maar prive Sketchup, dat werkt voor sommige dingen toch echt sneller en makkelijker. Pas bij complexere projecten waar ik van tevoren niet helemaal weet hoe alles gaat uitpakken is een parametrische interface fijn om snel maten te kunnen aanpassen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Tuurlijk, zo begin ik ook, maar als ik de hoofdlijn het, dan gaat het toch in Fusion, al is het maar om er later goede tekeningen van te hebben en een zaagplan.
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Bij mij is het meestal een schets en begin ik gewoon. Dat is niet zo efficiënt en meestal moet ik gaande weg wat bijsturen, maar ik vind het wel leuk om te doen. (Lang leven de hobby, waar dat gewoon kan).

Terug op topic: ik vind zelf de leercurve bij FreeCAD reuze mee vallen. Het werkt redelijk intuïtief als je een paar tutorials volgt. Wel vind ik het altijd een gedoe om later maten aan te passen. Dat gaat wel, maar dat vergt vooraf iets meer denkwerk bij het instellen van referentie punten, lijnen en vlakken. Bijvoorbeeld solidworks doet dat beter
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Ik gebruik inkscape, een gratis programma. Ik ben zeer geïnteresseerd in shapr3d (weet niet of je dat zo schrijft), voor het volgende project ga ik me daar in verdiepen
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
31
Bollenstreek
Er zijn natuurlijk genoeg tekenprogramma's, ook gratis. Bedenk vooraf wat je voornaamste doel gaat zijn: snelle schets om een idee te hebben, of compleet uitwerken, inclusief tekenen.
Jarenlang met Sketchup gewerkt en daar werd ik wat lui van. Totdat ik Fusion ontdekte. Dat verplicht meer tot gestructureerd werken en dat heeft uiteindelijk toch een voordeel. Zo leerde ik bijvoorbeeld op een gegeven moment om met projecties te werken (nieuw schetsvlak en daarop de contouren van een bestaande sketch projecteren). Grote voordeel is dat als je het eerste onderdeel aanpast, ook het van de projectie afgeleide deel mee aanpast. Scheelt een hoop tijd.
Voor alles geldt wel: het pakket vereist in het begin best wel veel leerwerk, en uiteindelijk betaalt zich dat uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.241
535
Eanske
ingoogni.nl
Wel vind ik het altijd een gedoe om later maten aan te passen.
Mijn grootste probleem met openCad is dat ik niet gewoon rechtstreeks alle dimensies/coordinaten kan inkloppen. In LibreCad (2D) en met name AutoCad kan dat wel. Drie decennia zo werken maakt dat ik alleen maar met de OpenCad 'workflow' aan het worstelen was.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
206
70
Groningen
www.kiwood.nl
Precies dit! Ik gebruik zelf Nx (werk licentie) maar prive Sketchup, dat werkt voor sommige dingen toch echt sneller en makkelijker. Pas bij complexere projecten waar ik van tevoren niet helemaal weet hoe alles gaat uitpakken is een parametrische interface fijn om snel maten te kunnen aanpassen.
Bij Fusion heb je de keuze, je kunt parametrisch of niet parametrisch tekenen.
Rechtermuisklik op je hoofd component, Turn on / Turn off design history.
Zonder design history kun je er lekker op los kleien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

jorisvh

Post veel
Het parameterische aspect van Fusion 360 bestaat erin dat je maten niet ingeeft als vaste getallen maar als parameters of formules die je op hun beurt definieert als waarde of formule.
Bvb korpusplaatdikte = 18mm.
Als dan materiaal van 19mm aankoopt, dan pas je 1 parameter aan en je hebt onmiddellijk weer een correct ontwerp.

Daarnaast kan je de historiek bewaren van alle stappen en naar elke vorige stap teruggaan, die eventueel aanpassen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Blender is een mooi programma voor games en films. Voor het ontwerpen van dingen voor in de 'echte' wereld kun je beter een CAD programma hebben dat daar ook voor gemaakt is.

Mijn voorkeur gaat dan naar Fusion 360. Als wtb-tekenaar ben ik geen fan van Sketchup, maar dat kan ook aan mijn indoctrinatie van vaktermen en werkwijze liggen die ik daar niet in voor elkaar krijg
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.