Mizunara Eik, waar te koop?

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik ben iets aan het maken van slivovice en hout.
Ik had eerst een eikenhout vaatje met slivovice daarin, maar dat verdampt en ik creëer dan alleen maar "angels' share"
Dus ik heb een kleine glazen pot van 2 liter besteld via bol en wil het daar in gaan doen.
Nu heb ik aan GTP gevraagd hoe ze dat met Japanse whiskey doen omdat deze fruitiger en zoeter is, het schijnt dat hun Mizunara Eik gebruiken.
Dat is mooi, voor mij een onbekende hout soort en via Google kom ik allen uit op drankhandelaren. Fijn houthandel in Arnhem hebben het ook niet helaas.
Is het wel in Nederland te verkrijgen?
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Yep, van pruimen, maar kan ook van ander fruit worden gemaakt.
De commerciële variant is inderdaad niet lekker, koop je hem op straat van iemand is een slecht plan.
Als je het voortraject (fermentatie) goed uitvoert en het bij een stokerij (in CZ zijn die er genoeg te vinden) laat distilleren dan kan je een lekkere zachte slivovice krijgen.
Echter als je tijdens de fermentatie extra suiker toevoegt (suiker is goed koop), dan krijg je bij het distilleren meer eind product. Probleem is hier van dat de slivovice dan in je strot brand.
Ik heb iets van 120 liter staan, mijn slivovice is op de juiste manier gestookt en is lekker zacht van smaak.
Alleen 120 liter krijg ik in mijn leven niet op gedronken (wil ik ook niet) en ik dacht ik ga een aantal liter proberen er een whisky achtige drank van te maken, gewoon omdat het kan en leuk is.

Maar wat is je slechte ervaring er mee, of is dat beter niet te melden? :sick:
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Zoet en hoog alcohol gehalte gaan niet goed samen, als je in het bierdrink tempo blijft. Jeugdige overmoed. Gestookt in voormalig joegoslavie.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Is het wel in Nederland te verkrijgen?
Volgens mij maakt het niet zoveel uit welke eik je gebruikt - de belangrijkste bijdrage van hout aan drank is vanilline - een afbraakproduct van de lignine uit het hout, en in geval van eik waarschijnlijk wat looizuren. Grotere verschillen zijn m.i. of en zo ja hoe hardt het hout gebrand is (dat simuleert het verkolen van nieuwe vaten aan de binnenkant, dat werd gedaan om ze beter waterdicht te maken) en / dan wel wat er eerder in gezeten heeft (als je hout gebruikt dat van gebruikte vaten komt - bijvoorbeeld whiskey of bourbon in oude sherryvaten)....

Voor het alcoholgehalte na stoken maakt het overigens niet uit of je wel of geen extra suiker toevoegt (wat niet wegneemt dat er beslist verschil zal zijn tussen slivovic waar wel en geen suikertoegift bij gedaan is...)
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Volgens mij maakt het niet zoveel uit welke eik je gebruikt - de belangrijkste bijdrage van hout aan drank is vanilline - een afbraakproduct van de lignine uit het hout, en in geval van eik waarschijnlijk wat looizuren. Grotere verschillen zijn m.i. of en zo ja hoe hardt het hout gebrand is (dat simuleert het verkolen van nieuwe vaten aan de binnenkant, dat werd gedaan om ze beter waterdicht te maken) en / dan wel wat er eerder in gezeten heeft (als je hout gebruikt dat van gebruikte vaten komt - bijvoorbeeld whiskey of bourbon in oude sherryvaten)....

Voor het alcoholgehalte na stoken maakt het overigens niet uit of je wel of geen extra suiker toevoegt (wat niet wegneemt dat er beslist verschil zal zijn tussen slivovic waar wel en geen suikertoegift bij gedaan is...)
Yep, meer smaak zonder de suiker Branden heeft te maken met teveel alcohol
Volgens mij maakt het niet zoveel uit welke eik je gebruikt - de belangrijkste bijdrage van hout aan drank is vanilline - een afbraakproduct van de lignine uit het hout, en in geval van eik waarschijnlijk wat looizuren. Grotere verschillen zijn m.i. of en zo ja hoe hardt het hout gebrand is (dat simuleert het verkolen van nieuwe vaten aan de binnenkant, dat werd gedaan om ze beter waterdicht te maken) en / dan wel wat er eerder in gezeten heeft (als je hout gebruikt dat van gebruikte vaten komt - bijvoorbeeld whiskey of bourbon in oude sherryvaten)....

Voor het alcoholgehalte na stoken maakt het overigens niet uit of je wel of geen extra suiker toevoegt (wat niet wegneemt dat er beslist verschil zal zijn tussen slivovic waar wel en geen suikertoegift bij gedaan is...)
Yep, meer smaak zonder de suiker. Branden heeft te maken met een hoger alcoholpercentage en dus destillatie
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
@chevy66
Nou, slivovice is niet echt zoet te noemen, maar je moet het zeker niet in een bier tempo drinken nee :ROFLMAO:
Maar ja, het is al weer langer gelden, maar de man met de grote hamer is niet vreemd voor mij.
Laten we maar niet beginnen over de 95% spiritus uit Polen.

@henkverhaar
Ik had namelijk begrepen dat de Mizunara Eik iets meer fruitige tonen heeft dan andere eik soorten.
Was het niet zo dat lignine in Amerikaans eiken zat en niet in Europees, of in beter gezegd meer?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
We hebben het over half jaren 80 of zo. In mijn herinnering was het vrij zoet, voor zo ver je van smaak kan spreken bij vuurwater. Ik hou het tegenwoordig maar bij bier.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Yep, meer smaak zonder de suiker Branden heeft te maken met teveel alcohol
Yep, meer smaak zonder de suiker. Branden heeft te maken met een hoger alcoholpercentage en dus destillatie
Ja, maar als je destilleert is het uiteindelijke alcoholgehalte (bijna) alleen afhankelijk van je destillatieproces, niet van het startpercentage alcohol en dus ook niet van of je wel of niet suiker hebt toegevoegd. Van een wijn met 14-15% alcohol kun je 80% brandy stoken, maar van bier met 6% ook.

Overigens heeft dat 'branden' ook te maken met foezels en andere ongewenste bijproducten van het fermentatieproces. En dus met de kwaliteit van het stoken.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
@henkverhaar
Ik had namelijk begrepen dat de Mizunara Eik iets meer fruitige tonen heeft dan andere eik soorten.
Was het niet zo dat lignine in Amerikaans eiken zat en niet in Europees, of in beter gezegd meer?
Wellicht, maar ik denk dat het verschil dat het maakt op de drank minimaal is - maar ik wordt hier niet gehinderd door enige feitelijke kennis van deze eikensoort. Lignine zit in elk hout - het is 1 van de twee basismaterialen van hout - zijnde lignine en cellulose ('matrix' en 'vezels' als je hout als een biocomposiet ziet...). Het ligninegehalte van hardhoutsoorten varieert niet heel erg, en ik vermoed (maar dat zou ik na moeten zoeken) tussen eikensoorten nog minder.

Wellicht biedt dit een eerste aanknopingspunt overigens: A Review of Polyphenolics in Oak Woods
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik weet niet of we hetzelfde bedoelen, maar het toevoegen van extra suiker tijdens de fermentatie proces versnelt het proces en uiteindelijk krijg je meer alcohol als eind product.
Bij teveel suiker toevoegen is een overdaad aan voedsel voor de gist, is er en kans dat je het proces doodt.
Met extra suiker heb je meer eindproduct, maar de smaak van fruit wordt minder en de drank wordt scherper in je strot, niet lekker meer dus.
Als je de juiste hoeveelheid suiker gebruikt en je smeert een beetje slivovice op je hand, dan kan je ruiken welk fruit is gebruikt. (we maken het ook van ander fruit namelijk)

Wat betreft het Mizunara eikenhout, het is klaarblijkelijk heel moeilijk te verkrijgen buiten Japan.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
@henkverhaar
Ik weet niet of ik het verkeert heb begrepen, maar gisteren las ik tijdens mijn zoektocht dat Mizunara eik zachter hout was en dat vaten van dit hout sneller gingen lekken. Volgens wat ik las rijpen ze eerst op eiken vaten en daarna nog een tijdje op Mizunara eiken vatten voor de verfijndere smaak.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ja, maar als je destilleert is het uiteindelijke alcoholgehalte (bijna) alleen afhankelijk van je destillatieproces, niet van het startpercentage alcohol en dus ook niet van of je wel of niet suiker hebt toegevoegd. Van een wijn met 14-15% alcohol kun je 80% brandy stoken, maar van bier met 6% ook.

Overigens heeft dat 'branden' ook te maken met foezels en andere ongewenste bijproducten van het fermentatieproces. En dus met de kwaliteit van het stoken.
Dat is dus wat ik bedoel.
Gezien dezelfde stoker zal worden bedoelt zou dat slechts minimaal invloed moeten hebben.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik weet niet of we hetzelfde bedoelen, maar het toevoegen van extra suiker tijdens de fermentatie proces versnelt het proces en uiteindelijk krijg je meer alcohol als eind product.
Klopt. Echt heel veel sneller gaat her overigens niet - da's afhankelijk van de hoeveelheid gist, meer dan van de hoeveelheid suiker - de 'concentratie' gistcellen (en hun gesteldheid - het blijven levende organismen) is de limiterende factor hier. En vaak is de snelheid van vergisten van heel andere factoren afhankelijk - beschikbaarheid van mineralen, invloed van andere micro-organismen, etc.
Bij teveel suiker toevoegen is een overdaad aan voedsel voor de gist, is er en kans dat je het proces doodt.
Niet zozeer de totale hoeveelheid suiker is daarbij van belang, maar de concentratie. Omdat de suiker wordt omgezet in alcohol kun je dit verschijnsel, als je daar al beducht op bent, dus voorkomen door de totale hoeveelheid suiker niet in 1 keer toe te voegen.
Met extra suiker heb je meer eindproduct, maar de smaak van fruit wordt minder en de drank wordt scherper in je strot, niet lekker meer dus.
Meer suiker is meer alcohol. Als je gaat stoken heb je dus vervolgens per 'hoeveelheid' alcohol (als je naar een zelfde alcoholpercentage toewerkt) minder 'inhoudsstoffen'. Je bent dus iets aan het maken dat meer op brandewijn en minder op drank lijkt - totdat je uitendelijk gewoon medicinale alcohol maakt (ook wel wodka genaamd... ;-) )
Als je de juiste hoeveelheid suiker gebruikt en je smeert een beetje slivovice op je hand, dan kan je ruiken welk fruit is gebruikt. (we maken het ook van ander fruit namelijk)
Nogmaals, volgens mij heeft dat minder met hoeveelheid suiker (en daarmee alcoholpercentage) te maken, en veel meer met de kwaliteit van het stookproces.

(Wij hebben dit jaar 150 liter wijn (van druiven) uit eigen achtertuin...)
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Teveel suiker krijg je inderdaad een soort van medicinale alcohol zoals jij dat benoemt, geen lekkere smaak nee. Het heeft niet alleen met het stook proces te maken, onze silivovice zit ±rond de 52%, dan is deze lekker en de tinten fruit zijn nog aanwezig.

150 liter wijn, dat is een aardige achtertijd lijkt mij.
Als je van wijn houd, dan moet je een keertje naar Zuid Moravië, dat is onderaan in Tsjechië, er mooi gebied en ook veel wijn te vinden, wijn kelders enzovoort.
Petrov in de gemeente Hodonin is ook een heel mooi plaatsje met mooie wijnkelders, ligt naast Straznice en als je terug wil in de tijd moet je een met een tentje daar op de autokemping gaan slapen, geweldig.
En omgeving Miklov (tegen de Oostenrijkse grens) is ook een mooie opkomende wijn gebied met mooie kelders en wijngaardes.
Overnachten in die omgeving kan bij goede vrienden van mij (beetje reclame maken) ;-)

 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Ze moeten nog even werken aan hun talen. Zonder duits of engels beperk je je klantenkring nog al.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
In een grijs verleden wel eens in een privewijnkelder ergens in Tsjechie geweest (kan zo niet meer herinneren waar). we hadden een EU gefinancierd onderzoeksproject met groepen uit Zweden, Tsjechie, Kroatie, Slowakije en nog een paar landen. Een van de jaarlijkse bijeenkomsten was in Praag, georganiseerd door de Tsjechische deelnemers, en als een van de extracurriculaire activiteiten hebben we de 'wijnboerderij' van de familie van een van die deelnemers bezocht...
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Ik weet niet of we hetzelfde bedoelen, maar het toevoegen van extra suiker tijdens de fermentatie proces versnelt het proces en uiteindelijk krijg je meer alcohol als eind product.
Bij teveel suiker toevoegen is een overdaad aan voedsel voor de gist, is er en kans dat je het proces doodt.
Met extra suiker heb je meer eindproduct, maar de smaak van fruit wordt minder en de drank wordt scherper in je strot, niet lekker meer dus.
Als je de juiste hoeveelheid suiker gebruikt en je smeert een beetje slivovice op je hand, dan kan je ruiken welk fruit is gebruikt. (we maken het ook van ander fruit namelijk)

Wat betreft het Mizunara eikenhout, het is klaarblijkelijk heel moeilijk te verkrijgen buiten Japan.
Geen, handson ervaring, maar wel liefhebber van wijn :)
Maar, gist, die de suiker omzet in alcohol, gaat dood bij een bepaald alcohol percentage, dus meer dan dat percentage komt er zonder destilleren niet in. Er zijn wat gisten, zoals champagne gist, die marginaal hogere percentages kunnen overleven, maar voor puur het percentage helpt het toevoegen van suiker niet.
Tenzij er in het beginproduct te weinig suikers zitten, zodat de gist dood zou gaan aan een gebrek aan voedsel, dan helpt suiker wel. Misschien ook omdat de natuurlijke suikers minder makkelijk bereikbaar zijn. Kan me voorstellen dat de drank daar minder lekker van wordt.
Andersom gebruiken ze alcohol wel bij versterkte wijnen (port, sherry) om ervoor te zorgen dat de uiteindelijke drank en een hoger alcoholpercentage heeft en tegelijk ook zoeter is. Door alcohol toe te voegen aan gistende wijn, voordat de gist alle suiker opgegeten heeft, gaat de gist dood, en blijft er suiker aanwezig in de drank, en meer alcohol.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.