Mijn werkplaats V2

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
310
134
Wetteren, Belgie
Tien jaar geleden kreeg ik voor mijn 50e verjaardag een tuinhuis cadeau dat moest gaan dienen als mijn werkplaats. Het heeft een mooie oppervlakte van 5 meter op 3.8 meter. Ik mag dus niet klagen. Er zijn er hier veel die het met minder moeten doen. Ik heb een eigen werkbank gemaakt, een verrolbaar tafeltje voor mijn Dewalt tafelzaag en nog enkele verrolbare kastjes. Er kwam ook een wandrek in en dit alles ligt tegenwoordig VOL. Het is zo erg dat ik er geen foto van durf te posten. Je kan geen twee stappen zetten zonder ergens op te gaan staan.

Tijd voor verandering! Volgend jaar mag ik met pensioen en komt er dus veel tijd vrij. Dit jaar nog word ik grootvader en er is al een verzorgkast/tafel besteld. Tot nog toe deed ik eerder kleinere projectjes die geen perfecte afwerking vereisten. Daar komt dus verandering in. Ik wil een grotere zaagtafel en een montagetafel. Na lang wikken en wegen heb ik besloten dat een 'echte' zaagtafel financieel niet verantwoord is en ga ik dus voor een andere oplossing.

Er komt ook wat geld vrij en een hobby mag toch iets kosten, dus trakteer ik mezelf op enkele nieuwe toestellen en ga ik zelf een zaagtafel en een werkbank/montagetafel maken. Hiervoor baseer ik me op de mobiele zaagtafel en freestafel en op de multi functie werkbank, beide modellen van Paoson.

De eerste stap, het opruimen van mijn werkplaats, is achter de rug. Een halve aanhangwagen vol kan naar het containerpark. Ik heb de eerste machines besteld en kijk ernaar uit om ermee aan de gang te gaan.

Ik zal proberen hier regelmatig posts te doen over mijn vorderingen en ervaringen...
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.833
395
38
Enkhuizen
Die heb ik ook al jaren.
Prima machine.
Houdt de koekjes wel goed droog anders zwellen ze op em passen ze niet in de sleuf.
Ik heb ze in een ziplock met wat silica zakjes erbij.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
641
305
Het Groene Hart
Ik heb twee mobiele werkbanken gebouwd, gebaseerd op de Modular Workbench van Paoson.
Slim systeem, de gaten voor de pennen maken door ze gewoon weg te laten uit het multiplex. Ze zijn loeizwaar en stevig.

Het enige waar ik van baal is dat je aan de voorkant geen ruimte hebt om met lijmklemmen iets op het blad te kunnen klemmen. Misschien dat ik daar ooit nog eens een paar gaten voor in de drager van het blad frees.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.256
1.994
Klein-Brabant, Vlaanderen
geleiderail met klemmen
die klemmen heb ik indertijd van festool gekocht
dat type is redelijk onhandig, omdat je een hand te kort komt om ze op je werkstuk en geleider te klemmen
nadien heb ik mij festool-1-hands-klemmen gekocht
eveneens pokkeduur, maar . . . er zijn er van andere merken
meestal blijft de geleider mooi op zijn plaats, waardoor klemmen overbodig zijn

1715715359516.png
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.259
2.654
Ik heb ook van die klemmen van festool. Werken al een jaar of 25 probleemloos. Volgens mij waren er toen zelfs alleen maar zulke klemmen. Die eenhandsklemmen kwamen pas later volgens mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.256
1.994
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dat vraag ik me dus af... Ik vrees dat ik niet zonder klemmen zal durven zagen.
bij de aankoop zeiden de verkoper en de vertegenwoordiger dat klemmen overbodig waren
had nooit met een geleider gezaagd
klemmen bleken nadien in de meeste gevallen overbodig te zijn
de draaiklemmen dribbelden bij mij altijd naar beneden
daarom de eenhands gekocht
helaas van festool
andere merken zijn stukken goedkoper
laat de aandacht naar het onderscheid tussen draai en eenhands gaan
maw geen bezwaar tegen het gebruik van klemmen
je hebt ze nu toch
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
586
137
Ik heb beide types, gebruik op de rail eigenlijk altijd de draaiklem.
Vind persoonlijk dat ik die aan de onderkant gecontroleerder en gemakkelijker kan gebruiken dan de eenhandklem
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.833
395
38
Enkhuizen
En deel twee van mijn bestelling is gearriveerd: een Makita invalzaag en 3 meter geleiderail met klemmen. De twee korte geleiderails die bij de zaag horen waren vergeten en worden nog nagezonden.
Bekijk bijlage 143925Bekijk bijlage 143926
Kijk hier wordt ik als makita fan weer blij van.
Heb de bedrade versie jaren met tevredenheid gebruikt.
Nu op accu.
Ook de 3mtr liniaal gekocht, veel makkelijker dan 2 rails koppelen.
Heb 1 van de 1.4 mtr liniaalen in 2 stukken gezaagd van 80 en 60cm.
Perfect voor kleine zaagsnedes of smallere planken.

Kan deze
Van harte aanraden schuif je zo op de rail en je zaagt altijd exact 90°

Deze passen ook op makita aldus Ecotools.
Heb zelf besseys.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.