Mijn werkplaats/tuinhuis van A tot Z

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Mooi verslag! Leuke inspiratie voor wanneer ons huis dadelijk gebouwd gaat worden en ik in de tuin de werkplaats ga maken!
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
638
303
Het Groene Hart
Allereerst: super project! Ook lekker hoog tempo, heel indrukwekkend.

1 ding begrijp ik niet:

Bovendien is mijn huidige werkplaats met 11m² toch ook behoorlijk aan de kleine kant.

Daarom willen we in 2017 een tuinhuis gaan plaatsen, en vrouwlief is zo goed voor mij dat er daarbij ook een uitbreiding van de werkplaats mag gebouwd worden.
Het geheel zal 6x4meter worden, onderverdeeld in 4x3 tuinhuis en 4x3 werkplaats.

Zo veel ga je er dan toch niet op vooruit?
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Vanavond wilde ik eens wat anders, dus ben ik even begonnen aan de houten sidings langs de buitenzijde. Daar is echter wat raars mee aan de hand. Er is namelijk maar 1 manier waarop je ze logisch kan monteren, maar dat houdt in dat de glad geschaafde kant naar binnen zit, en de ruwe zijde van buiten. Dus óf ik doe ergens wat héél erg doms, óf ze hebben die sidings wel erg vreemd geschaafd...

't was al bijna donker, maar het ziet er dus zo uit:
IMG_20170501_213207.jpg



1 ding begrijp ik niet:

Zo veel ga je er dan toch niet op vooruit?


11 + 12 = 23 bij mijn weten :)

Het is geen nieuwe werkplaats he, het is een uitbreiding. Mijn oude werkplaats blijft gewoon bestaan, en in de nieuwe ruimte heb ik plek om met name mijn nieuwe zandstraalinstallatie te plaatsen (om pijpen te zandstralen) en daarnaast ook nog plek voor een zaagtafeltje en een vlak/vandikte bankje op termijn. Meer heb ik niet nodig. Met name plek voor de compressor, afzuiging en zandstraalcabine wilde ik absoluut hebben, en die eerste 2 komen in het tuinhuisgedeelte en vallen dus buiten de nieuwe oppervlakte.
Kortom: plek zat voor waar ik mee bezig ben.

Je moet ook rekenen: mijn huidige werkplek is 2.6x3.4m (als ik me niet vergis), maar heeft 2 ruime deuren, een groot raam, een open plek voor een vlizotrap en anderhalve wand vol werkblad. Vrije ruimte is er dus zo goed als niet. De nieuwe ruimte is 2.9x3.8 en heeft 3 volle wanden, slechts 1 deur, 1 raam en géén vlizotrap. Een erg andere inrichting dus.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
638
303
Het Groene Hart
11 + 12 = 23 bij mijn weten :)

Het is geen nieuwe werkplaats he, het is een uitbreiding.

Je moet ook rekenen: mijn huidige werkplek is 2.6x3.4m (als ik me niet vergis), maar heeft 2 ruime deuren, een groot raam, een open plek voor een vlizotrap en anderhalve wand vol werkblad. Vrije ruimte is er dus zo goed als niet. De nieuwe ruimte is 2.9x3.8 en heeft 3 volle wanden, slechts 1 deur, 1 raam en géén vlizotrap. Een erg andere inrichting dus.

Ah, ik had gegokt dat je alles ging verplaatsen. Nog een idee (kijk maar of je er iets mee kan / wil): Zou je niet liever je tuinspullen in je huidige werkplaats zetten en 1 grote werkplaats maken van je nieuwe tuinhuis?

Het lijkt mij zo veel handiger om alles in 1 ruimte te hebben, maar misschien is dat voor jou wel juist helemaal niet praktisch.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Ah, ik had gegokt dat je alles ging verplaatsen. Nog een idee (kijk maar of je er iets mee kan / wil): Zou je niet liever je tuinspullen in je huidige werkplaats zetten en 1 grote werkplaats maken van je nieuwe tuinhuis?

Het lijkt mij zo veel handiger om alles in 1 ruimte te hebben, maar misschien is dat voor jou wel juist helemaal niet praktisch.

Daar heb ik ook aan gedacht maar is geen optie, mijn huidige werkplaats ligt 1m hoger dan de tuin, met een opstapje en daarna nog 3 trappen en een stuk kiezel, erg onhandig om met grasmaaier enzo door te moeten. Bovendien is mijn huidige werkplaats prima ingericht voor mijn werkzaamheden, vlakbij het huis (3m van de achterdeur) en een stuk beter geisoleerd. enkel zandstralen van pijpen komt in de nieuwe werkplaats, voor de rest kan ik alles in mijn huidige plek.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Vanavond wilde ik eens wat anders, dus ben ik even begonnen aan de houten sidings langs de buitenzijde. Daar is echter wat raars mee aan de hand. Er is namelijk maar 1 manier waarop je ze logisch kan monteren, maar dat houdt in dat de glad geschaafde kant naar binnen zit, en de ruwe zijde van buiten. Dus óf ik doe ergens wat héél erg doms, óf ze hebben die sidings wel erg vreemd geschaafd...

Moest nog wat panlatjes extra gaan halen, dus even bij de houthandel nagevraagd hoe dit nu zat. Kennelijk is het de bedoeling dat de sidings zo'n "ruwe" look hebben, en zijn ze enkel gladgeschaafd aan de andere kant omdat ze dan vlakker te monteren zijn.

Ik blijf het wat gek vinden, maar goed:'t werkt en ik kan ermee verder.

Ondertussen heb ik ook van de shop waar ik alle dakspullen gekocht had, de toezegging gekregen dat ze mij kosteloos 20m daktrim opsturen in de juiste maat (ipv de foute die ik nu heb) en er ook wat extra kit bijdoen gezien ik al een deel gebruikt had bij het proberen monteren van de foute maat.

Iemand interesse in 20m aluminium compri daktrim 45x40? :p (zonder hoeken of koppelplaatjes uiteraard)
 
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Moest nog wat panlatjes extra gaan halen, dus even bij de houthandel nagevraagd hoe dit nu zat. Kennelijk is het de bedoeling dat de sidings zo'n "ruwe" look hebben, en zijn ze enkel gladgeschaafd aan de andere kant omdat ze dan vlakker te monteren zijn.

Ik blijf het wat gek vinden, maar goed:'t werkt en ik kan ermee verder.

Ondertussen heb ik ook van de shop waar ik alle dakspullen gekocht had, de toezegging gekregen dat ze mij kosteloos 20m daktrim opsturen in de juiste maat (ipv de foute die ik nu heb) en er ook wat extra kit bijdoen gezien ik al een deel gebruikt had bij het proberen monteren van de foute maat.

Iemand interesse in 20m aluminium compri daktrim 45x40? :p (zonder hoeken of koppelplaatjes uiteraard)

Hoi Massis, wat een leuk verslag van je bouwproject zeg, helemaal super.

Ik ga ook bezig met een combinatie schuurtje/overkappinkje, ik zou wel even wat willen weten over je daktrim die je nu over hebt.

Ik stuur je even een berichtje.

Keep up the good work, ziet er hartstikke knap uit!
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
...glad geschaafde kant naar binnen zit, en de ruwe zijde van buiten. Dus óf ik doe ergens wat héél erg doms, óf ze hebben die sidings wel erg vreemd geschaafd...

Dat klopt juist helemaal.
zweeds rabat wordt gemaakt door een balk met een rechthoekige doorsnede (+ op twee hoeken een rechthoekige groef) diagonaal te herzagen.
Daardoor zit het ruwgezaagde deel buiten. De verf die in scandinavië wordt gebruikt is ook juist geschikt voor ruwgezaagd hout.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Dat klopt juist helemaal.
zweeds rabat wordt gemaakt door een balk met een rechthoekige doorsnede (+ op twee hoeken een rechthoekige groef) diagonaal te herzagen.
Daardoor zit het ruwgezaagde deel buiten. De verf die in scandinavië wordt gebruikt is ook juist geschikt voor ruwgezaagd hout.

Zo begreep ik het ook ondertussen. Overigens zijn mijn sidings niet klassiek zweeds rabat met een ingesprongen onderrand, maar eerder een combinatie tussen blokhutprofiel (tand bovenzijde, groef onderzijde) en zweeds rabat (rechte achterzijde, schuine voorzijde), niet dat dat verder veel uitmaakt :)
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Zo begreep ik het ook ondertussen. Overigens zijn mijn sidings niet klassiek zweeds rabat met een ingesprongen onderrand, maar eerder een combinatie tussen blokhutprofiel (tand bovenzijde, groef onderzijde) en zweeds rabat (rechte achterzijde, schuine voorzijde), niet dat dat verder veel uitmaakt :)

bedoel je potdeksel?


ik kwam er ook achter dat die ruwe buitenzijde zo hoort. Ik heb het zwart gemaakt met Remmers Induline, een hele waterige beits, superspul.
Je kunt het namelijk door de ruwe afwerking niet makkelijk verven.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
bedoel je potdeksel?


ik kwam er ook achter dat die ruwe buitenzijde zo hoort. Ik heb het zwart gemaakt met Remmers Induline, een hele waterige beits, superspul.
Je kunt het namelijk door de ruwe afwerking niet makkelijk verven.

potdeksel, blokhutprofiel, rabatdeel, sidings, zweeds rabat, dubbel zweeds rabat. Ik zie ze allemaal door elkaar gebruikt voor bijna alle varianten.

De variant die ik heb is deze
77108426_1-zweeds-rabat-fassade-profiel-siberische-lariks.jpg



Qua kleur denk ik momenteel aan basaltgrijs, met witte boeidelen, ramen & deuren. Maar ik las ook dat je best enkele maanden wacht daarmee, zodat het hout eerst wat kan werken & drogen/uitzweten. Mijn plan was om het hele tuinhuis pas te verven (/beitsen) rond september, als het nog warm & droog genoeg is.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Hoi, het gaat goed zie ik.
Verheug me telkens weer als je nieuwe foto's plaatst. Echt knap hoe je alles aanpakt.

Ga zo door :eek:
Thanks :)



Ik vind nergens wat over de verwachte levensduur van dit spul? Is het echt beter dan het gewoonlijke bouwmarktspul?
Je hebt bijvoorbeeld ook Jotun Demidekk maar dat spul kost echt fortuinen: ik zou zo'n €400 aan beits nodig hebben van Jotun, vs maar €150 van die Induline. Maar Jotun geeft dan ook wel 12 jaar levensduur waar veel andere merken minder dan 5 jaar geven...
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Thanks :)




Ik vind nergens wat over de verwachte levensduur van dit spul? Is het echt beter dan het gewoonlijke bouwmarktspul?
Je hebt bijvoorbeeld ook Jotun Demidekk maar dat spul kost echt fortuinen: ik zou zo'n €400 aan beits nodig hebben van Jotun, vs maar €150 van die Induline. Maar Jotun geeft dan ook wel 12 jaar levensduur waar veel andere merken minder dan 5 jaar geven...
Een tijdje geleden werd Restol op dit forum nogal bewierrookt. Ik vond niet meteen een dealer in de buurt (en heb dan maar bouwmarktspul gesmeerd...(*) ), maar van wat ik me herinner van mijn zoektocht destijds was dit lang niet zo duur als de prijzen die je hierboven vermeldt.


(*) Woodlovers. Met een dergelijke naam kan het alleen maar goedkomen, toch?
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Een tijdje geleden werd Restol op dit forum nogal bewierrookt. Ik vond niet meteen een dealer in de buurt (en heb dan maar bouwmarktspul gesmeerd...(*) ), maar van wat ik me herinner van mijn zoektocht destijds was dit lang niet zo duur als de prijzen die je hierboven vermeldt.


(*) Woodlovers. Met een dergelijke naam kan het alleen maar goedkomen, toch?
De prijzen die ik aangeef zijn dan ook voor 50m² oppervlak, 2 lagen, dus ik heb van de meeste producten 9 à 10 liter nodig. De meeste tuinhuisjes zijn net wat kleiner dan 6x4m dus dat scheelt.
In elk geval zie ik door de bomen het bos niet meer momenteel, je hebt goedkope spullen van Sencys of andere huismerken, je hebt "merk"producten bij de bouwhandel zoals Woodlovers of Rambo pantserbeits, je hebt echte merktproducten zoals Remmers induline en dan heb je nog de exclusieve premiumproducten zoals Jotun Demidekk.

Allemaal zijn ze beits, allemaal beweren ze goed te zijn, maar de ene geeft aan 2 jaar mee te gaan, de andere 4 of 5 jaar en die laatste 12 jaar, maar is dat realistisch? De juiste prijs/kwaliteitverhouding vinden is lastig en ik heb momenteel niet echt een idee meer.
Bovendien wil ik wel een merk waarvan ik het zowel in grijs als wit kan vinden in dekkende beits, omdat ik weinig zin heb om verschillende producten te gaan combineren.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Mja, Restol heeft kleuren genoeg :) : http://www.restol.info/nl/kleuren-mat/

Misschien eens op het forum zoeken wie dit heeft gebruikt, want een snelle google-search levert me nu ook niet meteen een verwachte levensduur op. Wat ik wél ontdekt heb is dat de houthandel die ik kwasi exclusief gebruik een leverancier is :grr: (Kimpen, Leopoldsburg). Dat had ik beter vroeger gevonden...

Je hebt me nu wel gerustgesteld met mijn keuze voor Woodlovers :) (op goed geluk uit het schap vd HUBO gegrist omdat ik het ook beu was om oeverloos etiketten te staan lezen waar ik toch geen hol van verstond).
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Restol is een lijnzaadolie gebaseerde behandeling en in 90% vd kleuren een transparante variant, ik wil een dekkende watergebaseerde beits. Restol valt dus af.

Denk dat ik toch voor Jotun ga gaan, hopende dat hun claim voor 12 jaar realistisch is en ik dus minstens 10 jaar toekom, en geen 2 ("Rambo Pantserbeits", what's in a name, geeft 2 jaar levensduur op) of 5...

Woodlovers heb ik ook even vastgehad in de winkel en als ik niet voor een hele dure als Jotun ga, dan zal het waarschijnlijk Woodlovers grijs 555 worden...
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.700
101
Utrecht
Ach, ik ken Jotun uit de scheepsbouw, daar gebruiken ze het natuurlijk niet voor niets...
Zout water maakt uiteindelijk alles stuk :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.