Mijn nieuwe werkplaats.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
We zijn ondertussen aangekomen bij het onderdeel verlichting.
Het deel onder de vide wil ik voorzien van inbouwspotjes of led panelen. Alleen kan ik niet goed bepalen hoeveel er moeten komen en of je niet te snel in je eigen schaduw gaat werken.
Wat me meer hoofdbrekens oplevert is wat ik moet doen met die hoge ruimte. Ook daar wil ik graag goed licht hebben zodat ik ook in de avond kan werken. Hangende lampen vanaf het schuine plafond zijn een verzamelplaats voor stof en je stoot er nog wel eens tegenaan. Armaturen tegen de achterwand dan maar? Maar wat voor iets? Omdat ik nog geen definitieve opstelling heb is het lastig beslissen...
Boven aan de achterwand komt de binnenunit voor de airco/verwarming, de wanden worden gestuct. De tussenwanden zullen doorlopen tot aan het dak.

Graag wordt ik voorzien van tips.

20230917_134017.jpg

20230917_134149.jpg

20230917_134218.jpg

20230917_134058.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je er tegen aan stoot, is het stof weg :D

Het licht er ook aan wat je daar gaat doen. Ik kan met een machinelamp met magneetvoet op de draaibank de rest van de lampen zo ongeveer uit laten, omdat die exact de 10 cm waar ik werk heel goed verlicht.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.498
961
Riemst
De beste oplossing is met je vraag naar een lokale aanbieder gaan die een lichtplan opstelt. Je gaat dan waarschijnlijk iets meer betalen voor je armaturen, maar je gaat er ook minder nodig hebben dan als je zelf een plan opstelt.
(Vrienden van me hebben onlangs verbouwt. De groothandel had in zijn lichtplan maar de helft van de lichtpunten nodig dan zij zelf hadden voorzien.)
Kies niet voor de goedkoopste armaturen. Goedkope armaturen hebben een slechter rendement (minder lumen/watt).
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen

Kijk hier voor led batten.
Heb ze zelf ook in de werkplaats en ze bevallen uitstekend.
Deze heb ik.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
In overleg met de elektriciën is er besloten om in het plafond van de vide 4 led panelen van 60x60 te hangen. Daarnaast op de achterwand en de wanden waar de vide niet zit 3 keer een led bak aan de muur.
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
In overleg met de elektriciën is er besloten om in het plafond van de vide 4 led panelen van 60x60 te hangen. Daarnaast op de achterwand en de wanden waar de vide niet zit 3 keer een led bak aan de muur.
Nu heb ik deze toevallig ook hangen in mijn schuurtje, ik kan wel aanraden om bij je werkbank een extra lamp te plaatsen. Het difuse licht is perfect, totdat je een streepje op je liniaal wilt zien. Tenminste, met mijn lampen heb ik hier soms wel moeite mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Inmiddels zijn we weer 4 weken verder. Het werk vordert gestaag, maar het is nog steeds niet zover dat ik de ruimtes kan gaan inrichten. Sorry @JonasLa, het duurt allemaal iets langer dan gehoopt.
Inmiddels staan alle wanden en verschillende kozijnen, er is een dubbel schuifdeur geplaatst zodat ik met grote zaken de werkruimte in kan en is de nieuwe toiletruimte gemaakt.

20231005_171335.jpg

Alle wanden zijn eerst voorzien van OSB en daarna van stucplaten zodat het een stevig geheel vormt en je zaken kan vastzetten zonder met holle wand pluggen te hoeven werken. De plafonds zijn AK plaat welke ik zelf ga finishen. Dat is door die vide best een uitdaging.

20231014_182031.jpg

20231014_182109.jpg

Ook heb ik vandaag voor het eerst in m'n leven tegels geplaatst. Alle lof voor ervaren tegelzetters, want ik vond het geen gemakkelijke opgave. Nu waren de muren niet recht en ook niet parallel, maar voor de eerste keer ziet het er niet heel slecht uit.

20231016_162459.jpg

Na de vakantie gaat het dak eraf en komt er een nieuw geïsoleerd dak op met aan de achterkant sandwichpanelen en aan de voorkant zink. Ook komen er dan 3 grote Veluxvenster.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Omdat ik hier gratis naar de stort kan zou ik zelf het dakleer afvoeren. De aannemer zou mij een aanhanger lenen. Blijkt de combinatie toch iets groter en zwaarder te zijn dan gedacht....
Gelukkig is alles goed gegaan, maar helemaal volgens de regels was het niet. Bij navraag dacht hij dat de hele combinatie zo'n 3 ton zou hebben gewogen.

20231103_113335.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Omdat ik hier gratis naar de stort kan zou ik zelf het dakleer afvoeren. De aannemer zou mij een aanhanger lenen. Blijkt de combinatie toch iets groter en zwaarder te zijn dan gedacht....
Gelukkig is alles goed gegaan, maar helemaal volgens de regels was het niet. Bij navraag dacht hij dat de hele combinatie zo'n 3 ton zou hebben gewogen.

Bekijk bijlage 137028
Als je was aangehouden was het zeker niet gratis geweest.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Als je BE hebt mag je daar toch gewoon mee rijden?
Nou, ik heb geen BE. Dat durfde ik wel aan voor dat kleine stukje, maar eigenlijk was die combi te zwaar voor deze auto...
Volgens mij mag deze max 1600 kilo geremd trekken...

Zal het niet meer doen jongens!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Ik begrijp het wel. Ik heb wel BE maar dat wil niet zeggen dat ik ook met een aanhanger kan rijden. Ja vooruit gaat prima maar achteruit is toch wel een dinggetje.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Bij mij is een combi het totaal van auto plus aanhangwagen. Als je een 3 ton wegende aanhangwagen achter je volvo wil hangen dan komt het natuurlijk niet goed.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik heb het nog eens opgezocht en @chevy66 heeft bijna gelijk. Ik lees dat bij een dubbel-asser de combi van auto en aanhanger niet boven de 3500kg mag uitkomen en dat je dan nog gewoon met een B rijbewijs mag rijden.
Nu was die 3 ton een schatting van de aannemer en hij zei het met een grote grijns. Als de aanhanger met lading niet boven de 2050 kilo zat was het dus gewoon toegestaan.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Ik heb het nog eens opgezocht en @chevy66 heeft bijna gelijk. Ik lees dat bij een dubbel-asser de combi van auto en aanhanger niet boven de 3500kg mag uitkomen en dat je dan nog gewoon met een B rijbewijs mag rijden.
Nu was die 3 ton een schatting van de aannemer en hij zei het met een grote grijns. Als de aanhanger met lading niet boven de 2050 kilo zat was het dus gewoon toegestaan.
Het gaat om het maximaal laadvermogen van de aanhanger en deze kon zo te zien wel wat hebben.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik had gehoopt dat de verbouwing al lang klaar zou zijn maar planning blijft blijkbaar lastig voor aannemers....
Maar goed, alle kozijnen en deuren zitten erin (helaas is het glas nog niet geleverd....) en morgen beginnen ze met het stucen van de wanden. Dan begint het einde toch wel in zicht te komen.
Kan ik in de kerstvakantie mooi de vloer egaliseren en wellicht al wat saus- of schilderwerk doen.

Schuurdeel:
20231212_135434.jpg

Houtwerkplaats:
20231212_135447.jpg

Tuinkamer:
20231212_135459.jpg

20231212_135515.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: L.N., jorisvh en mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.