Mijn 15m2 werkplaats

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Duurd 8 seconden voor me 19mm lint stil staat.
Kon niks in me boekjes vinden.
Dus ik denk van niet.
Bedankt! Ik dacht al dat de Sabre 350 geen motorrem had. De Laguna 14|12 heeft die wel en ik vond het bij mijn Hammer een grote meerwaarde. Op papier zijn de Laguna en Sabre 350 redelijk vergelijkbaar. De Laguna heeft wat voordelen (motorrem, zaaghoogte, keramische geleiding, kan ook smallere zaaglinten, mooiere machine), maar de Sabre 350 ook (meer vermogen, bijstelbare langsgeleider, meer gewicht). Ik heb Baptist een mailtje gestuurd of de Laguna de extra €500 waard is. De Record Power wordt in de VS verkocht onder de naam Rikon 10-326 Deluxe. Online vind ik veel gebruikers die de Laguna de meerprijs niet waard vinden. Daar staat tegenover dat er eigenlijk geen ontevreden Laguna gebruikers zijn. @EdP heeft in zijn topic een goede vergelijking gemaakt tussen verschillende lintzagen en is uiteindelijk voor de Laguna gegaan. Hij is er tevreden over, zie zijn review.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
En al antwoord van Baptist: "Inderdaad is het zo dat die € 500,00 lastig te beargumenteren is."

Update: Dictum verkoopt ook een aantal lintzagen onder hun eigen naam. De BS 360-14 lijkt wel heel erg op een JET JWBS 14SFX. In principe voldoet de BS 360-14 ook aan mijn wensen. Maar ik verwacht dat deze incl. transportkosten boven de prijs van de Laguna komt. Hierdoor ga ik liever voor een A-merk via een NL dealer, dan een eigen merk via DE dealer.

Net een mailtje gehad van Tuff Saws dat ze helemaal niet meer naar de EU leveren. Ik dacht dat ze voor bestaande klanten het nog deden, maar blijkbaar niet. Jammer, want het waren goede zaagbladen voor een mooie prijs.

Ondertussen ben ik verder gegaan met het opknappen van de Ulmia. De is uit elkaar gehaald, schoongemaakt en heeft een nieuw laagje verf gerkegen, In eerste instantie had ik die met zwarte Hammerite geverfd, omdat ik die kleur nog had. Maar dat was niet zo mooi, dus heb ik deze overgespoten met groene Hammerite.

IMG_7531.jpeg

IMG_7532.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

Rdl

Post veel
7 okt 2021
983
404
hilversum
Bedankt! Ik dacht al dat de Sabre 350 geen motorrem had. De Laguna 14|12 heeft die wel en ik vond het bij mijn Hammer een grote meerwaarde.

Ik moest het testen😅
Dus voor mij maakt dat weinig verschil.
Ik had de sabre gekocht zonder aanbieding.
Dus achter af had ik wel zo iets van had beter de laguna kunnen kopen.
Maar dat is meer omdat ik de zaagtafel van ze heb😅 en heb liever zwart dan groen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Ik heb vanalles van allerlei merken (SCM, Dewalt, Hammer, Felder, Milwaukee, Festool), waardoor niets past qua merk of kleur. Maar ik ben wel gevoelig voor het uiterlijk en vind de kleurstelling van Record Power niet zo mooi. Misschien spuit ik de deuren, net als Benchworks, wel Felder-grijs.

Waarom had je beter de Laguna kunnen kopen? Ik twijfel tussen de 2. Al weet ik eigenlijk niet waarom, want de voordelen van de Laguna wegen niet op tegen de extra €500.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
983
404
hilversum
Ik heb vanalles van allerlei merken (SCM, Dewalt, Hammer, Felder, Milwaukee, Festool), waardoor niets past qua merk of kleur. Maar ik ben wel gevoelig voor het uiterlijk en vind de kleurstelling van Record Power niet zo mooi. Misschien spuit ik de deuren, net als Benchworks, wel Felder-grijs.

Waarom had je beter de Laguna kunnen kopen? Ik twijfel tussen de 2. Al weet ik eigenlijk niet waarom, want de voordelen van de Laguna wegen niet op tegen de extra €500.
Voornamelijk de kleur stelling :p
Ik vind dat groen echt niks....
Ik probeer zoveel mogelijk bij het zelfde merk te houden maar dat lukt de afgelopen tijd niet zo...
Jet/Record/Laguna/Festool/Dewalt/Bosch...

Maar ik zou niet twijfelen en de Sabre kopen en de deuren spuiten :)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Al een aantal jaar lag er een schaaldeel noten in mijn werkplaats. Die heb ik ook gekregen toen er in de buurt een notenboom gekapt werd. Ik heb er nog niet echt een doel voor, maar vandaag heb ik er planken van gemaakt.

IMG_7653.jpeg


IMG_7654.jpeg

Eerst met de invalzaag in stroken van 12 cm gezaagd. En toen: oei!

IMG_7656.jpeg

Gelukkig geen zichtbare schade aan het zaagblad. Het lijkt ook nog scherp. Dan door naar de volgende machine....

IMG_7657.jpeg

IMG_7658.jpeg

En dan is dit het resultaat.

IMG_7660.jpeg

IMG_7661.jpeg

De planken zijn tussen de 11 en 14 cm breed en 38 mm dik. Het is jammer dat het schaaldeel op 45 mm is gezaagd en niet op 55 mm. Dan had ik de planken nog kunnen herzagen en nog steeds planken van meer dan 20 mm over gehouden.

Aan 1 plank zit nog wat spint. Dat laat ik eraan zitten totdat ik weet waar ik de planken voor ga gebruiken.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.739
400
(y) Lijkt op het eerste zicht ook weinig tot geen typische vlekken te vertonen, altijd even hopen bij Europees noten.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Er zitten inderdaad zo goed als geen vlekken in. Het is mooi hout! Nu eens bedenken wat ik er mee ga doen....
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Van @mathieu heb ik een stammetje noten gekregen. Bedankt, Mathieu! Het is ongeveer 110 cm lang en heeft een doorsnede van 30 - 40 cm. Ik wil eens proberen of ik die op mijn lintzaag kan herzagen tot schaaldelen en uiteindelijk tot planken. Dat laatste is het probleem niet. Maar de stam zit aan het maximum dat mijn lintzaag aankan. Waarschijnlijk is de stam zelfs wat te groot en zal ik aan de slag moeten met een handzaag. Mathieu heeft er al stukken afgehaald, zodat de maten beter passend zijn.

Een andere uitdaging gaat het zagen zelf zijn En dan met name de eerste zaagsnede, want de stam is te zwaar om handig te hanteren. Waarschijnlijk ga ik het zagen met mijn vader doen en de hoogheffende palletwagen gebruiken om de stam te ondersteunen.

210F7C0B-DBD5-440C-A0DB-758173F07F39.jpeg

1D0C0AD9-5BDB-4332-BD7E-0E6316C006FE.jpegI

De zijkanten heb ik al ingesmeerd met latexverf, zodat het drogen niet te snel gaat. De kopse kanten hebben in de regen gestaan, waardoor deze zo nat zijn dat de latex nog niet houdt. Dat doe ik ergens in de komende dagen.

C3FA64F1-F339-4C96-BE34-3408C40F9128.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09 en mathieu

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen. Het gaat in ieder geval een bijzondere tekening worden door de vertakkingen en mogelijk omdat het al een hele tijd buiten heeft gelegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen. Het gaat in ieder geval een bijzondere tekening worden door de vertakkingen en mogelijk omdat het al een hele tijd buiten heeft gelegen.
Ik ook, want er zit op een paar plaatsen slaap in de stam. De bast is er ondertussen af en de kanten zijn bijgeschaafd. Dat was nodig omdat de stam te groot was voor mijn lintzaag. Nu nog een constructie bedenken om de stam het zagen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Ik ben begonnen aan een wandhouder voor de grote Ulmia. Het is een simpele houder van een aantal reststukken multiplex en (natuurlijk) met een eiken randje.

IMG_7801.jpeg

IMG_7802.jpeg

En zo komt de zaag erop.

IMG_7804.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: henkvanzuylen

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Argh, ik ben een ei. Ik heb 2 zaaglinten besteld voor mijn Hammer besteld bij Orta. Maar ik heb de verkeerde lengte besteld, namelijk 3356mm ipv 3556 mm.

Heeft er nog iemand interesse in 2 zaaglinten voor een lage prijs? Volgens mij passen deze zaaglinten op o.a. een Record Power BS400 en Jet JWBS18, want Baptist verkoopt voor deze modellen zaaglinten van 3380 mm. Het gaat om 2 RÖNTGEN RRR Flexback zaaglinten. Het ene zaaglint is 8 mm breed / 4 tpi en de andere 6 mm breed / 6 tpi. De nieuwprijs is €38,50 en mogen weg voor €19 (incl. verzendkosten binnen NL).
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Afgelopen zaterdag heb ik met mijn vader het stuk noten gezaagd.

D41C5854-702C-4ADD-9265-6AFF305EA575.jpeg

Het stuk was door de lengte van 120 cm en het gewicht (60kg?) onhandig om te zagen. Daarom eerst maar eens een opstelling gemaakt.

F459DC53-0852-42A1-A3A1-2E15AB5B77D1.jpeg

Het idee was om het noten op een OSB-plaat te zetten en dan over de hardhouten balk te glijden. Aan de achterzijde wordt de stam ook nog ondersteund door de Aigner tafelverlenging. Echter bleek de stam te kantelen doordat deze voor het zaaglint niet genoeg werd ondersteund. Toevallig had in een karretje dat exact de juiste hoogte had.

4672E1AE-BBB7-435C-A7D5-CAD9588B9F57.jpeg

Het bovenstaande was na 2 of 3 zaagsnedes. We hebben de schaaldelen op 35 mm gezaagd, zodat ik er na het drogen en schaven planken van 25 mm over hou. Nu heb ik het wat ruim genomen, want het zagen op de lintzaag ging rechter dan verwacht. Maar ik verwacht dat het hout nog behoorlijk gaat werken, doordat er wat noesten en grillige draad in de stam zit.

48278D64-94F3-4CB9-816B-1AF89D1E49D3.jpeg

Het zagen ging veel soepeler dan gedacht. Door de constructie was het gewicht niet echt een probleem. Het zaaglint ging heel gemakkelijk door het hout. We zaten aan de maximale zaaghoogte (31 - 32 cm) van de Hammer en dat ging prima. We hebben zelfs nog iets van het hout af moeten halen, omdat het te hoog was. Het vermogen van de lintzaag was voldoende en nergens hadden wij het idee dat dit te weinig was. De zaagsnedes waren ook mooi.

97560CBF-95FC-4D54-A6B3-296F5F3963C7.jpeg

De OSB-plaat is hergebruikt om alles op te latten. Nu nog 2 jaar wachten, voordat ik er iets mee kan. Het vochtpercentage is rond de 45%.

88B8EDFB-3347-418B-AA9A-82DB3F6B0C6B.jpeg
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.739
400
Mooie stukken uitgekomen (y) weinig kleurverschil tussen spint- en kernhout.

In een garage zonder noemenswaardige luchtverplaatsing gaat het drogen wel langer duren dan die 2 jaar vrees ik. Buiten kan je ze nergens kwijt?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.