Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Arnoud Delporte

Actieve deelnemer
29 sep 2013
50
0
Wat de scherpte van het mesje betreft: het is bot, punt. Test: probeer er een blad papier mee door te snijden, als het hapert is het niet scherp.
Ik ken dit type schaaf niet echt goed, maar uit de foto's maak ik op dat dit 'wegwerp' mesjes zijn. Die zijn perfect te slijpen, maar je zal een of andere constructie moeten bedenken om het mesje vast te houden. Denk aan een plankje waar je een tweede plankje op schroeft dat het mesje klemt. Een beetje zoeken met afstanden en hoeken (zodat het onderste plankje niet tegen je slijpsteen sleept) en dan maar slijpen.
Als je geen ervaring hebt met slijpen is dit trouwens niet zo'n goed startpunt. Dan kan je beter eerst wat beitels slijpen of het mes van een gewone Stanley No. 4.
Voor een goede introductie in handmatig slijpen kan ik je aanraden om Paul Sellers eens te googelen. En daarna ga je automatisch baptist.nl willen bezoeken, zij hebben voor zo'n 50€ de perfecte diamantplaat voor beginners (die de meeste gevorderden trouwens ook kunnen appreciëren).
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Wat de scherpte van het mesje betreft: het is bot, punt. Test: probeer er een blad papier mee door te snijden, als het hapert is het niet scherp.
Ik ken dit type schaaf niet echt goed, maar uit de foto's maak ik op dat dit 'wegwerp' mesjes zijn. Die zijn perfect te slijpen, maar je zal een of andere constructie moeten bedenken om het mesje vast te houden. Denk aan een plankje waar je een tweede plankje op schroeft dat het mesje klemt. Een beetje zoeken met afstanden en hoeken (zodat het onderste plankje niet tegen je slijpsteen sleept) en dan maar slijpen.
Als je geen ervaring hebt met slijpen is dit trouwens niet zo'n goed startpunt. Dan kan je beter eerst wat beitels slijpen of het mes van een gewone Stanley No. 4.
Voor een goede introductie in handmatig slijpen kan ik je aanraden om Paul Sellers eens te googelen. En daarna ga je automatisch baptist.nl willen bezoeken, zij hebben voor zo'n 50€ de perfecte diamantplaat voor beginners (die de meeste gevorderden trouwens ook kunnen appreciëren).

Bedankt Arnoud, voor de tip van Paul Sellers.
Ik heb ook een tijdje terug deze mooie (qua uitzicht toch) Stanley Bailey guts gekocht voor 5 euro, nieuw!
51077.jpg

Daar zou ik wat mee kunnen oefenen, alleen heb ik hem nog in de verpakking gelaten, kwestie dat mijn werkvolk deze niet bij de nek nemen om wat grof hout of nagels weg te kloppen op de bouw!!

Ik probeer op dit forum veel over slijpen op te vangen. Ik kom vaak de naam Belgische brok tegen. Nu zie ik mezelf ook wel als een Belgische brok, maar toch moet ik nog even uitzoeken wat het verschil tussen al deze soort stenen is.

Mesjes zou ik inderdaad moeten vervangen, alleen weet ik niet waar ik ze moet halen. Zou Baptist zoiets verkopen?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Belgisch brok, beter bekend als coticule. Mooie slijpstenen, er is ook een blauwe variant die iets grover is. Wel duur! Maar misschien kan je op een Belgische rommelmarkt wel een koopje scoren?
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Mooie vondst KlaasJan
Voor een timmerwerkbank niet zo geschikt ?? Er is veel meer werk als alleen maar hout. Het mooie aan dit model is dat er onder de bek een speciale bek zit om pijpen, rondmetaal te kunnen inklemmen. Daar zoek ik al een tijdje naar. Ik heb hem op een blokje geschroefd dat weer precies past in mijn houten klem. Hij rust dan toch op de werkbank.
Heel klus plezier.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Op een balkje schroeven zodat je hem in je gewone bankschroef kan zetten. Hoef je hem enkel op de bank te hebben als je hem nodig hebt.
Zo dus:

HPIM9916.jpg

Het ziet er in elk geval een stevig exemplaar uit waar je nog héél lang van gaat kunnen genieten. Veel plezier ermee.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.752
2.602
Gaanderen
Klaasjandiederiek als ik het goed zie is het merk heuer. Dit is de volgens mij de beste bankschroef die er is en nauwelijks te verslijten bij normaal gebruik.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Ik denk ook aan Heuer. Echt onverwoestbaar. Wat wij er bij ons in de fabriek mee uitvreten hoort vaak niet echt meer thuis onder de noemer "normaal gebruik". Met een koperen hamer van 4 kilogram verder tegen het handvat slaan om nog meer spanning op de klauwen te krijgen, zware impact machines gebruiken om bouten los te maken en meer van dit soort hooliganisme :eek:. Voor het echt zware misbruik hebben we er een aantal op een stalen poot gezet die verankerd zit in de betonnen vloer, dan kan je helemaal loos gaan. Ondanks het zware misbruik is er nog nooit een bankschroef stukgegaan. Terwijl zo ongeveer al de rest van ons materiaal regelmatig stuk gaat, hoe sterk het ook mag zijn. Kortom een mooie aankoop :).
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Een Franse bankhaak met handvat, ik had ze al lang in het oog, nu eindelijk binnen met laag transportkost (5€).
In theorie zijn de voordelen t.o.v. een klassiek model:
- geen hamer nodig
- goed regelbare kracht
- een vlak aandrukpunt
bankhaak-holdfast.JPG
 

kroongj

Actieve deelnemer
19 sep 2012
42
0
Deze ronde weer wat leuks op de kop kunnen tikken.

Een mooie zware kapzaag, klein beiteltje en een kleine handbijl. 8,50 bij elkaar. De zaag is nog vrij scherp en loodrecht.

2014-09-19 14.50.40.jpg

2014-09-19 14.51.19.jpg
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Al lange tijd ben ik van plan om mijn houtbewerking naar een creatiever niveau te brengen, draaien neemt veel plaats in beslag, kost nogal wat en geeft een enorme berg rotzooi, pyrografie vind ik niet zo interessant dus houtsnijden zou het worden. Vooral ook omdat het zo veelzijdig is.
Zeker anderhalf jaar ben ik al op zoek naar een mooie set gutsen voor een goede prijs. Vaak kom je een setje tegen van een stuk of vijf gutsen voor de volle mep.
Tot ik afgelopen weekend een bericht van Patrick Damiaens op facebook zag. Hij verkocht een set voor een voormalige leerling.

Dus ik gelijk de grote meester gemaild denkende dat het toch ver boven mijn budget zou zijn...

Binnen een paar minuten kreeg ik een reactie dat ik de set van maar liefst 29 Dastra gutsen in een canvas rol voor 330 euro kon kopen.
Oei, tis heel veel geld voor mij en mijn potje voor gereedschap zou dan bijna leeg zijn... maar van de andere kant is het ook een buitenkansje die je niet elke dag voorbij ziet komen

Na twee tellen denken had ik de knoop doorgehakt :eek:

Vandaag bij de zeer amicale meneer Damiaens de gutsen opgehaald, dus hier volgen wat foto's

PA010002.jpg
PA010003.jpg
PA010004.jpg
PA010005.jpg
En zo ziet de snede eruit na het slijpen en wetten van een van de gutsen
pa010007.jpg

- - - Updated - - -

O ja, voor de liefhebber, Patrick heeft nog een soortgelijke set te koop. Zoek op marktplaats op Dastra.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Mooie set! En alk je drie tientjes voor de rol erkend kom je op tien euro per guts, volgens mij is dat helemaal niet gek!
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Toen ik jouw post zag was ik eerst heel jaloers. Maar toen ik zag dat er een tweede set was...
Ik heb ook mijn eerste wankele schreden op het snijwerkpad gezet. En mijn voorraad gutsen is nogal een allegaartje, grijp altijd net mis.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.