Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
gebruik dan fatsoenlijk nederlands, gebevelde is nederlands noch engels.

T'zal best, maar ik begrijp hem wel :rolletjes:

(ben ook zo een die wanneer het op de juiste terminologie/terminology aankomt, volledig de weg kwijt is!)
PS: dus Joop laat ons ook wat bijleren nu en doet U alstublieft uit den doeken hoe men "een beitel met twee afgekorte kanten" in een woord omschrijft?
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Omdat ik geen ruimte voor een vlak/vandikte bank heb in mijn krappe schuurtje (3x2 mtr met fietsen en rommel erin), heb ik vandaag een Stanley No 4. gekocht.

Zou deze nog de moeite waard zijn om op te knappen?Er zitten wat beschadigingen bij de bek en de handel is een keer aan elkaar gelijmt. Zelf verwacht ik van wel en lijkt de beschadiging bij de bekopening geen probleem te zijn (zit achter het mes)? Nu maar eens uitdokteren hoe te wetten en daarna hoe te schaven :p

20140108_184741.jpg20140108_184758.jpg20140108_184824.jpg20140108_184836.jpg
 

handyman

Actieve deelnemer
18 dec 2013
60
0
Jongens: het maakt toch niet uit hoe je een paard omschrijft, het gaat erom dat je weet dat het om een paard gaat ,..okay, we zitten toch niet op Nederlandse les.

En deze beitel heet in het Engels wel degelijk bevel edge chisel , en waar ik vandaan kom spreken we ook zeker over gebeveld

dit is niet negatief bedoeld maar, we wonen in Nederland ieder deel daarvan heeft zijn eigen gezegdes en spreekvormen en uitdrukkingen!
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.328
194
Gem. Winsum (Groningen)
Afgezien wat volgens "het boekje " goed/slecht engels en slecht/goed nederlands is.

Het is een feit dat - "overal" - regelmatig misverstanden ontstaan door onzorgvuldig taalgebruik.

Het is goed ernaar te streven ons jargon zo te kiezen dat onbegrip zoveel mogelijk wordt vermeden en dat wat we willen over brengen ook over komt. Daar is taal voor. En.... soms ontstaat wat irritatie ( althans bij mij ) als uit een soort gemakzucht een terminologie wordt gebruikt waarvan de schrijver ook zelf niet lijkt te weten wat hij bedoeld.

Nou ja... Ik bedoel.. je mag verwachten dat we ernaar streven in voor anderen begrijpelijke taal te schrijven. Zelf probeer ik termen te gebruiken waarvan ik de betekenis ken. Oeps ik loop een mijnenveld in :). En ja...er zijn ergere dingen.


mvg
klaas
 
Laatst bewerkt:

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
Hallo jongens,

Zo is het ook gewoon opbouwende kritiek is leerzaam, en verbeteren mag natuurlijk, maar wel op een woodworking forum manier, dat wil zeggen, mekaar in ieders waarde laten!
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Zou deze nog de moeite waard zijn om op te knappen?Er zitten wat beschadigingen bij de bek en de handel is een keer aan elkaar gelijmt. Zelf verwacht ik van wel en lijkt de beschadiging bij de bek opening geen probleem te zijn (zit achter het mes)? Nu maar eens uitdokteren hoe te wetten en daarna hoe te schaven :p
]
Dit is GEEN kanshebber, deze is al bijna goed genoeg. Ik zie op het eerste gezicht geen/weinig roest. Dit is altijd een goed teken.
Het hapje zit achter het mes, dus zeker niet belangrijk. Als het handsvat goed vast zit dan is het prima zo, even kijken naar uitsteksels, Daar krijg je blaren van ( maar dan heb je wel een paar uur geschaafd hoor) Wetten en slijpen??? Daar vind je zat over op dit forum.
Ik vind het een mooi begin.

hg Hugo
 

Arnoud Delporte

Actieve deelnemer
29 sep 2013
50
0
Omdat ik geen ruimte voor een vlak/vandikte bank heb in mijn krappe schuurtje (3x2 mtr met fietsen en rommel erin), heb ik vandaag een Stanley No 4. gekocht.

Zou deze nog de moeite waard zijn om op te knappen?Er zitten wat beschadigingen bij de bek en de handel is een keer aan elkaar gelijmt. Zelf verwacht ik van wel en lijkt de beschadiging bij de bekopening geen probleem te zijn (zit achter het mes)? Nu maar eens uitdokteren hoe te wetten en daarna hoe te schaven :p

Bekijk bijlage 12340Bekijk bijlage 12341Bekijk bijlage 12342Bekijk bijlage 12343
Die van mij is in slechtere staat hoor. Dat wordt een fijn werkpaardje eens hij scherp is.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.854
908
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Schoonmaak-azijn heeft een voordeel over citroenzuur dat de zuren in de azijn sterker zijn dan die van de citroenzuur
Dat klopt niet. Citroenzuur (pKa 3.1) is een sterker zuur dan azijnzuur (pKa 4.75); zelfs melkzuur (pKa 3.85) is sterker dan azijnzuur. Bovendien heeft citroenzuur het voordeel dat het een driewaardig zuur is, waarmee het een chelerend effect op metaalionen heeft (het sluit ionen als het ware op in een greep met drie tanden...), waardoor het metaal- (lees: roest-) oplossend vermogen nog groter wordt.

wel schoonmaak azijn gebruiken omdat de zuren in de schoonmaak-azijn ook sterker zijn dan in tafelazijn!
En ook dat klopt niet. Tafelazijn en schoonmaakazijn zijn beide oplossingen van (hetzelfde) azijnzuur in water. Schoonmaakazijn kan a] verontreinigingen bevatten die in tafelazijn niet mogen zitten en is b] wat geconcentreerder dan tafelazijn (ca 8% vs. ca 4%). Maar 'de zuren' zijn hetzelfde, en zijn dus ook even sterk.
 

Swave

Actieve deelnemer
19 sep 2013
145
1
Rotterdam
In de afgelopen tijd heb ik ook het een en ander verzameld. Ik heb nog niks gemaakt eigenlijk maar vindt het verzamelen een leuk aspect van het begin van een hobby. Middels twee marktplaats aankopen is er inmiddels een oude gereedschaps kist en oud spul in huis beland:DSC_8873.jpg

DSC_8963.jpg

die bende aan vnl schaven heb ik nog niet uitgezocht en liggen nu in een kist in de schuur:
IMG_0533.jpg
uitzoeken komt in de lente wel ;) Naast de nooitgedagts en een aantal met de tekst "Eskilstuna " (nog eens kijken waar dat vandaan komt) zijn er meerdere met het volgende logo
IMG_0532.jpg

De tools waar ik al wel mee bezig ben (geweest)
IMG_0522.jpgIMG_0524.jpg
de anchor is voorzien van een stanley beitel :S. De record is inmiddels netjes geslepen en gewet. de stanley #3 gebruik ik tot nu toe bij de futselplank.

IMG_0525.jpg

de winkelhaak blijkt de tand des tijds goed doorstaan te hebben en was goed te gebruiken na een citroenzuur badje. De grote beitel heeft een halve naam op de beitel:
IMG_0526.jpg

Dat was het wel zo'n beetje tot nu :rolleyes:
 

moerman

Actieve deelnemer
5 okt 2011
38
0
Eskilstuna staat op gereedschap van E.Berg. schijnt goed staal te zijn en vergelijkbaar met Nooitgefacht.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
PD is van Peter Duesing. Die werkte vanaf 1830 of zo tot begin 20e eeuw vanuit Anholt net over de grens in Duitsland. Hij richtte zich vooral op de Nederlandse markt en was min of meer de voorloper van Nooitgedagt, een van de eerste die op (min of meer) fabriek matige wijze schaven ging maken bij ons in de buurt. Hij had zelfs een stoommachine staan van 4pk als ik me goed herinner.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.