Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ha, ha ik was al helemaal vergeten dat hier de handleiding op stond, maar ik wist dat er flink wat informatie op deze site stond. Lees vooral ook het hoofdstuk over hoe een veerploeg te gebruiken. Compleet met video.
 

Karin

Nieuw lid
14 sep 2011
15
0
Vandaag van een collega van mijn vader een sponningschaaf gekregen.
Ga hem even roestvrij maken en dan kijken hoe hij schaaft.
Merk: Woden
Type: w78
Voor zover ik op google kon vinden komt hij uit omstreeks 1954/1957.

image.jpgimage.jpg
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Ps, ik zou er niet teveel aan doen, alleen de glijvlakken roestvrij maken, slijpen en schaven, ik vind hem zoo al mooi
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Vanochtend toch weer naar de rommelmarkt gegaan, mocht eigenlijk niet van mezelf. Maar mijn vriendinnetje wou graag.
weer een beetje roest gekocht
ben slecht in merknamen onthouden
goedkoop is geen duurkoop
winkelhaak is schoon en klaar
IMG_2933.jpg
de grote bijtel jnij heeft een erg mooi getekend handvat en daar ben ik verliefd op.
een zweeds dikke korte winkelhaak
een leuk klein schaafje
dit alles voor 9 euri
exl entree en parkeer kosten
 
Laatst bewerkt:

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Op marktplaats vond ik deze schietbeitels. Ik ken de verkoper een vond het een leuke aanvulling op mijn verzameling. Frans van het merk FERDINRUBENS. Gewoon hebbedingetje.
IMG_1294.jpg
IMG_1295.jpg
IMG_1296.jpg
IMG_1297.jpg
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Vanmorgen op een rommelmarkt. Paar ringsleutels en een steeksleutel. Gedore is natuurlijk prima merk. en voor 50 ct per stuk. koopje
Ook twee beitels nooitgedagt, geen roest, ook 50 ct per stuk.
IMG_1299.jpg
IMG_1300.jpg
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Raymond

Ik heb ze bij Alex opgehaald. Zag ze op marktplaats staan. Omdat ik weet dat hij goede spullen verkoopt was de koop snel gesloten.
hg Hugo
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.770
154
Rotterdam
Speciaal voor Hugo en alle andere gereedschapliefhebbers:

Vandaag heb ik bij Vermeulen de 8 profielschaafjes opgehaald. Die hadden ze gratis op het marktplein aangeboden.
Ik heb een doosje bedankt-chocolaatjes terug gegeven. Je kan toch niet met lege handen aan komen, vind ik.
Als verrassing zit er ook nog een groot haalmes bij.

8 profiel schaven 2.jpg

De staat van de schaafjes is bijzonder goed, gezien de oude leeftijd (ongeveer 80 jaar oud).
Zelfs de beitels zijn nog goed geslepen. Ik hoef ze waarschijnlijk alleen maar te wetten.

8 profiel schaven 4.jpg

Er zitten twee paartjes bij: een mes en groef en een hol en bol.
En nog een speciale sponningschaaf met een schuine kant.

Door een laag nicotine zijn ze goed beschermd tegen roest.
Maar omdat ik niet rook ga ik dit er toch maar afwassen.
Heeft iemand nog een tip hoe je het beste nicotineaanslag kan verwijderen zonder het hout te beschadigen?
Een speciaal sopje ofzo?

Groeten, Raymond
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Mooie oogst!

Nicotine aanslag verwijderen in een interieur (matrozenwoning voorop een schip waarin door voorgangers zwaar was gerookt) deden we met ammoniak, wel ietwat verdunnen met water.

Groet, Karel
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Da's een heel mooi setje! Die messing en groef moet je echt weer aan het werk zetten, dat is ongeveer het leukste soort schaven dat er bestaat.
Staat er nog een merk op de schaven?

Nicotine is vaak vettig, dus inderdaad een lichte ammoniak oplossing lijkt me prima. Daarna in de was zetten.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.760
2.604
Gaanderen
Ps, ik zou er niet teveel aan doen, alleen de glijvlakken roestvrij maken, slijpen en schaven, ik vind hem zoo al mooi

Blij dat dit bij een liefhebber terecht komt. Ben net een kamer aan het schilderen waar 20 jaar door twee kettingrokers is gerookt. Heb dit met professionele verfreiniger gedaan. Arbo goedgekeurd en veel minder gevaarlijk dan ammoniak. Ook st. Marc is prima spul en veel milieuvriendelijker.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hé Ray
mooie vondst hoor. Ik gebruik ammonia voor het schoonmaken van mijn kachelruitje, Voor de schaven adviseer ik ook S MARC . werd zelf in een museum gebruikt waar ik eens stiekem bij een restauratie toekeek. Ik moest er natuurlijk werken mar verzon een smoes om toe te kijken hoe een oud afgeleefd meubel werd schoon gemaakt en opgeknapt.
hg Hugo
 

RichardDrempt

Actieve deelnemer
13 mrt 2012
128
0
Drempt
Vandaag ook wat oud spul gehaald.
Kan nu helaas geen foto's maken maar het gaat om een waterpas met messing onderdelen en de woorden: Garantiert Teakholz, een oud Wisvotools toffelzaagje, een merkloze winkelhaak en een merkloze sleutelgatzaag.

Alles voor 6 euro.



Geen idee of het wat is, maar dan kan ik iig vast oefenen op het schoonmaken, scherpen, etc.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.854
908
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Door een laag nicotine zijn ze goed beschermd tegen roest.
Maar omdat ik niet rook ga ik dit er toch maar afwassen.
Heeft iemand nog een tip hoe je het beste nicotineaanslag kan verwijderen zonder het hout te beschadigen?
Een speciaal sopje ofzo?

[pedantic mode ON]
Let op, voor de goede orde: nicotine is a]wateroplosbaar, b]kleurloos, en c]geeft geen aanslag op hout of muren. Wat je ziet/voelt/ruikt zijn de rookteerproducten die uit de tabaksrook zijn neergeslagen.
[pedantic mode OFF]

Maar feit is dat die aanslag wel weg moet, natuurlijk. Of ammonia werkt weet ik niet, maar het zou me zo maar niet verbazen. Zelf zou ik denk ik naar een bleekmiddel, zoals chloorbleekloog, peroxide, of chloordioxide, grijpen.
 

handyman

Actieve deelnemer
18 dec 2013
60
0
roest plekken uit je houten schaven halen kun je goed doen met citroen en zout zie beschrijving hieronder,...schoonmaak azijn, innosoft B570, cola light

Meng 1 theelepel citroensap met tafelzout tot een papje. wrijf hiermee het schoon te maken object goed in met een droge doek en spoel het af.


het hout verder netjes schoonmaken met een papje van groene zeep vim en schoonmaak azijn, in wrijven met een tandenborstel en schoon is je schaaf, beitel hecht, waterpas, enz., enz.
[h=2][/h]
het enigste hout waar je altijd mee moet oppassen is eiken hout , omdat dit snel verkleurd, door de diverse schoonmaak middelen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.