Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
De pompschroevendraaiers zijn producten van de jaren 60 of eerder. Ik heb er veel mee gewerkt toen ik eind jaren 60 met vader en broers verschillende boten bouwde. In zekere zin inderdaad een onding, als je hem niet goed onder controle hield schoot de bit uit de schroef met alle beschadigingen als gevolg. Dat is is op een mooie huid van een boot niet de bedoeling natuurlijk:mad: Toch veel gebruikt omdat het de werkzaamheden lichter maakt en versnelde. Ander risico zijn de bloedblaren die je krijgt als je het handvat volledig indrukt en je vingers te ruim om de geleidering klemt..... kan die net een stuk vel pakken:eek:

Ik heb nu ook zo'n hex adapter gekocht, maar werk er nog steeds niet mee, mijn festool schroefmachine is toch een groots hulpstuk:D

Fons
 
P

Pel

Guest
Ik heb die pompschroevendraaiers van mij een hele tijd geleden tijdens het opruimen met heel veel plezier in de vuilnisbak gegooid. En ik hoop ze dan ook nooit, maar dan ook echt nooit meer in mijn handen te hebben om er mee te werken! Wat waren dat ondingen, je had immers de keus, of de hele dag met een gewone schroevendraaier de schroeven erin draaien tot je er een zwaar tintelende pols aan over hield, of ze erin duwen met de pompschroevendraaier, met het door Fons al genoemde blessureleed en het daarop volgende gevloek.

Groet Pel.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
IK heb er met veel plezier mee gewerkt, maar het was inderdaad oppassen geblazen, want de beschadigingen waren groot, als de schroevendraaier uitschoot. Yankee was de uitvinder en later is dit merk overgegaan naar Stanley. Heeft deze een houten of plastic handvat?

Met grafietpoeder smeren, dan loopt hij soepeler.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Wim56, deze heeft een plastic handvat.

Grappig om over een voor mij nieuw stuk gereedschap al jullie ervaringen/ergernissen mee te krijgen :D
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Vanmiddag zo een opgehaald voor een tientje hier uit de buurt:

Stanley110UKboxed.jpg
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.062
109
. Yankee was de uitvinder
niet helemaal waar.;)

Deze schroevendraaier werd oorspronkelijk vervaardigd in de late jaren 1800 door een bedrijf dat bekend staat als Noord-Brothers, die het instrument zijn handelsmerk naam gaf. De spiraal-ratel stijl Yankee schroevendraaier wordt nog steeds geproduceerd vandaag,
De bekende hulpmiddel productiebedrijf Stanley kocht Noord Brothers bedrijf in het midden van de jaren 1940. Stanley is gestopt met de productie van de gepatenteerde Yankee schroevendraaier rond het begin van het nieuwe millennium. Kort daarna kocht een Duitse fabrikant de rechten te blijven produceren de spiraal-ratelschroevendraaier onder de naam Yankee.
 

tuoh

Oud hout
Ondanks de paar mindere kantjes aan de pompschroevendraaier:p vind ik de dingen toch nog altijd veel meer plus- dan minpunten hebben.
Ik gebruik nog regelmatig schroeven met gleuf (restauratiewerk) en dan is de 'Yankee" stukken handiger dan een schroeftol.

Voor de grote maten gebruik ik dan weer een ratelbooromslag met platte bits of een paar klassieke schroevendraaiers met lang houten handvat voor de allergrootste maten schroeven. Met deze laatste kan je ongelofelijk veel kracht zetten.

Een prentje zegt meer dan woorden, daarom het trio mooi op een rijtje.
IMG_0518.jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Die booromslag gebruiken is ook heel herkenbaar:) Had voor ons wel het nadeel dat de messing schroeven die we gebruikten nogal eens braken als we onze kracht niet goed inschatten.....

Fons
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
niet helemaal waar.;)

Deze schroevendraaier werd oorspronkelijk vervaardigd in de late jaren 1800 door een bedrijf dat bekend staat als Noord-Brothers, die het instrument zijn handelsmerk naam gaf. De spiraal-ratel stijl Yankee schroevendraaier wordt nog steeds geproduceerd vandaag,
De bekende hulpmiddel productiebedrijf Stanley kocht Noord Brothers bedrijf in het midden van de jaren 1940. Stanley is gestopt met de productie van de gepatenteerde Yankee schroevendraaier rond het begin van het nieuwe millennium. Kort daarna kocht een Duitse fabrikant de rechten te blijven produceren de spiraal-ratelschroevendraaier onder de naam Yankee.

Dank je wel voor deze info! Mooie aanvulling.
 

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
hoi allemaal

kan er iemand me vertellen hoe men het handvat van een haalmes (klompenmes) bevestigd ?
het handvat op de foto is eraan bevestigd met lijm/silicone, maar ik zou het graag op de oude ambachtelijke manier willen doen
klompenmaker of blokmaker 008a.jpg

mvg
Jan
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Volgens mij werd een handvat eerst nat gemaakt, zodat hij uitzet en daarna werd het gat gemaakt, zodat hij het handvat precies past op het haalmes. Daarna liet men het hout drogen, zodat het hout weer wat kromp en nog meer vast kwam te zitten.
Dat natmaken is iets anders dan 'even onder de kraan houden'. Het moest echt enkele dagen geweekt worden, zodat het ook goed naar binnendringt. Het drogen moest langzaam gebeuren, om te voorkomen dat er krimpscheuren ontstonden.

Maar ergens staat mij ook bij dat men het eind van het gereedschap staal verhitte (roodgloeiend??, weet niet zeker) en daarna het handvat er op sloeg en daarna rustig af laten koelen, maar dat weet ik niet zeker.

De ambachtelijke methode is mooi, maar misschien werkt constructielijm wat zwelt tijdens het uitharden ook goed, zo niet beter.

Ben benieuwd naar andere reacties.
 
P

Pel

Guest
Gelukkig mijn verloren gewaande boren weer terug gevonden.:)Doorat ik meerder keren verhuisd ben, is er zeer waarschijnlijk heel wat gereedschap van mij verloren gegaan, alles wordt dan in dozen gedaan en wat je niet meer gebruikt wordt weggegooid. ,Een mens bewaard wat, want je weet hoe dat vaak gaat, jammer om weg te gooien en dan wordt het bewaard, kan immers altijd van pas komen, tot je het tig keren verzet hebt, of het ligt in een doos of kist waar je niet meer in kijkt. Maar hoe vaker je verhuist hoe minder rommel dat je hebt, want je gaat iedere keer de rommel niet meer meenemen, daar zal misschien ook gereedschap bij zijn geweest?

Maar nu was ik het centrale magazijn aan het opruimen, (hokje van 2 x 4 m) en daar vond ik een kistje, wat ik zeker niet zelf gemaakt heb, het was behoorlijk amateuristisch in elkaar gezet. Daar zaten wat nijptangen en wat steeksleutels, en nog wat rommel in, en tata...tataaaa.. mijn Stanley booromslag met de boren, die was ik al vele jaren kwijt. Ik heb zelfs op de site van Baptist zitten kijken om een nieuwe booromslag met boren te kopen, maar de prijs was mij toch teveel. Achteraf gelukkig dat ik ze toen niet gekocht heb, anders had ik alles dubbel gehad, en ook nog behoorlijk veel geld kwijt, ik wist niet dat ze zo duur waren. Vanmiddag met een staalborstje mooi schoon gemaakt, alle roest verwijderd, en in de Chinese olie gezet.

Boren 1.jpg

boren 2.jpg

Dit boor (foto beneden) werd vroeger gebruikt om grote gaten te boren, je kon tot 7 cm doorsnee boren, het boor is ook verstelbaar, gatenzagen kwamen dacht ik in de begin jaren 60 op de markt, maar dat weet ik niet zeker?

Grote gatenboor 2.jpg

Grote gatenboor 3.jpg

Groet Pel.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Mooie booromslag met boren. Zelf heb ik nog een nieuwe Flott booromslag liggen en ook nog een nieuwe verstelbare boor, inclusief doos. Heb er eigenlijk geen werk voor, maar wil ze ook niet kwijt.
Stanley had mooie booromslagen weet ik nog.
Wees er zuinig op (maar dat was je al :eek:)
 

tuoh

Oud hout
hoi allemaal

kan er iemand me vertellen hoe men het handvat van een haalmes (klompenmes) bevestigd ?
het handvat op de foto is eraan bevestigd met lijm/silicone, maar ik zou het graag op de oude ambachtelijke manier willen doen
Bekijk bijlage 64932

mvg
Jan

Meer dan waarschijnlijk is de arend van het mes doorgaand en aan de buitenzijde valt er dan een ring overeen waar de arend word over geklonken. De arend zelf is meestal vierkant of X-kantig van doorsnede en taps toelopend naar het eind. Het gat in het handvat word ook taps geruimd, maar niet te ruim, anders komt het handvat niet vast te zitten na het klinken.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Volgens mij werd een handvat eerst nat gemaakt, zodat hij uitzet en daarna werd het gat gemaakt, zodat hij het handvat precies past op het haalmes. Daarna liet men het hout drogen, zodat het hout weer wat kromp en nog meer vast kwam te zitten.
Dat natmaken is iets anders dan 'even onder de kraan houden'. Het moest echt enkele dagen geweekt worden, zodat het ook goed naar binnendringt. Het drogen moest langzaam gebeuren, om te voorkomen dat er krimpscheuren ontstonden.

Maar ergens staat mij ook bij dat men het eind van het gereedschap staal verhitte (roodgloeiend??, weet niet zeker) en daarna het handvat er op sloeg en daarna rustig af laten koelen, maar dat weet ik niet zeker.

De ambachtelijke methode is mooi, maar misschien werkt constructielijm wat zwelt tijdens het uitharden ook goed, zo niet beter.

Ben benieuwd naar andere reacties.

PU constructie lijm schuimt als er voldoende ruimte is, maar het schuim heeft totaal geen sterkte.

Zie b.v. dit filmpje

 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Gelukkig mijn verloren gewaande boren weer terug gevonden.:)Doorat ik meerder keren verhuisd ben, is er zeer waarschijnlijk heel wat gereedschap van mij verloren gegaan, alles wordt dan in dozen gedaan en wat je niet meer gebruikt wordt weggegooid. ,Een mens bewaard wat, want je weet hoe dat vaak gaat, jammer om weg te gooien en dan wordt het bewaard, kan immers altijd van pas komen, tot je het tig keren verzet hebt, of het ligt in een doos of kist waar je niet meer in kijkt. Maar hoe vaker je verhuist hoe minder rommel dat je hebt, want je gaat iedere keer de rommel niet meer meenemen, daar zal misschien ook gereedschap bij zijn geweest?

Maar nu was ik het centrale magazijn aan het opruimen, (hokje van 2 x 4 m) en daar vond ik een kistje, wat ik zeker niet zelf gemaakt heb, het was behoorlijk amateuristisch in elkaar gezet. Daar zaten wat nijptangen en wat steeksleutels, en nog wat rommel in, en tata...tataaaa.. mijn Stanley booromslag met de boren, die was ik al vele jaren kwijt. Ik heb zelfs op de site van Baptist zitten kijken om een nieuwe booromslag met boren te kopen, maar de prijs was mij toch teveel. Achteraf gelukkig dat ik ze toen niet gekocht heb, anders had ik alles dubbel gehad, en ook nog behoorlijk veel geld kwijt, ik wist niet dat ze zo duur waren. Vanmiddag met een staalborstje mooi schoon gemaakt, alle roest verwijderd, en in de Chinese olie gezet.

Bekijk bijlage 65026

Bekijk bijlage 65027

Dit boor (foto beneden) werd vroeger gebruikt om grote gaten te boren, je kon tot 7 cm doorsnee boren, het boor is ook verstelbaar, gatenzagen kwamen dacht ik in de begin jaren 60 op de markt, maar dat weet ik niet zeker?

Bekijk bijlage 65028

Bekijk bijlage 65029

Groet Pel.

Dat is geen verkeerde vondst in het eigen magazijn! Mooi spul, ziet er nog als nieuw uit vanaf hier.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Ja, Pel, nu heb je ze wel teruggevonden, maar ga je er ook iets mee doen? Ik heb jaaaren zo'n booromslag gehad maar nooit iets mee gedaan. Totdat er een samenloop was van het langs komen van de oud-ijzerboer en een spontane verstandsverduistering.
En nu heb ik spijt. Maar nog steeds vraag ik me af waarom ik veertig jaar geleden en ook nu weer zo'n booromslag wil hebben.
 
P

Pel

Guest
Het is m.i. ook meer een emotionele binding wat ik er mee heb Hubert, en misschien kan hij vroeg of laat toch weer nuttig zijn en van pas komen?

Groet Pel.
 

ImNaiki

Actieve deelnemer
21 jul 2013
97
0
Nederland
ik heb toevaliig eindelijk ook de boren zelf gekocht op de lokale antiekmarkt (in die kraam lag heel veel moois.. het was jammer dat ik geen grote spaarpot met geld had :p ) Dus kan eindelijk nu de omslagboor van mijn opa gaan gebruiken.
Voordeel van de omslag boor is dat de accu nooit leeg is :p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.