Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Deze kon ik niet laten liggen op de vrijmarkt. €2.50
Vermelding N0.15, 3c en made in engl.
Moet worden geslepen, maar verder in puike conditie.
DSCF2046.jpg

DSCF2047.jpg
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Mannen, geen paniek, ik heb jullie in het ootje genomen. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om deze zagen te slopen. Ik ga ze vijlen en gewoon gebruiken. Gelukkig is er op YT en dit forum genoeg informatie te vinden, als jullie nou nog een tip hebben voor het juiste materiaal en waar dit goedkoop aan te schaffen ga ik er binnenkort mee aan de slag.

Groet, Zaagselsnuiver
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
Dat is wat ze de wet van Poe noemen, op internet is het verschil tussen "in het ootje" en serieus nemen niet herkenbaar of te onderscheiden van elkaar als je de schrijver niet echt heel goed kent .
Maar schraapstalen zoals de kaartschrapers zijn de goedkoopste gereedschappen die een houtbewerker kan kopen, maar je moet wel even weten hoe je een gelijkmatige scherpe scherpe braam zet anders krijg je alleen maar krassen en geen goede fijne krullen .
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Het probleem van het schraapstaal is gelukkig uit de wereld geholpen terwijl ik op één oor lag.
In de tijd van stoommachines, vroege Dieselmotoren en door lederen riemen aangedreven werkplaatsen waren veel lagers van brons of van witmetaal. Bij grotere constructies bestonden die kussenblokken uit twee delen. Bij krukassen was dat zelfs de enige mogelijkheid. Omdat het vele malen simpeler is een as of een kruk goed op tolerantie te draaien werden de kussenblokken pasgemaakt op de assen. De assen werden geblauwd, met blauwe inkt bestreken, en rondgedraaid in de kussenblokken. De hoge punten werden zichtbaar door de inkt en werden geschraapt. Net zolang tot er een voldoende draagvlak was. Met latoenkoper, dun uitgewalst koperfolie, werd de speling tussen as en lager ingesteld. Er moest voldoende speling zijn om de smeerolie z'n werk te laten doen.
Tijdens m'n opleiding heb ik het schraapstaal gebruikt. De plaats waar de bocht zit werd voor dit schrapen gebruikt en dat is aan de gebruikssporen goed te zien. Het kon ook gebruikt worden om te ontbramen.
Voor het schrapen van rechte vlakken zoals draaibankbedden werden ook schraapstalen gebruikt. Die hadden de vorm van een vijl zonder tanden. De kopse kant was haaks geslepen en had een lichtelijk ronde vorm zodat de zijkanten niet in het staal kraste,
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Het bovenste stuk gereedschap ken ik als zinkschraper. Het andere is mij niet bekend. Worden nu nog gemaakt door picard. Zoek zinkschraper op google en je krijgt deze afbeeldingen. Ik heb beide modellen verkocht. Wst wel de naam maar niet precies waar ze voor gebruikt worden.
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Vandaag een Stanley Marples M5 gescoord. Houten handvaten waarvan ik denk dat ze ooit vervangen zijn. De achtergreep zit er scheef op en de knop voor glimt nog iets teveel.
Wie weet hou oud deze is, heeft een originele foto oid en weet of de rode kleur origineel is?

20170502_124754.jpg

20170502_124801.jpg

20170502_124805.jpg
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Dag Pieter,
het rood is origineel. De dekbeitel niet. Daar zou natuurlijk Marples op moeten staan, want die schaaf is niet door Stanley gemaakt. Als het achterhandvat los zit, kun je de stang een stukje inkorten tot het terug strak zit. Soms werkt vijlen alleen, maar soms moet er meer af, en dan werk je beter met ijzerzaag.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Dag Pieter,
het rood is origineel. De dekbeitel niet. Daar zou natuurlijk Marples op moeten staan, want die schaaf is niet door Stanley gemaakt. Als het achterhandvat los zit, kun je de stang een stukje inkorten tot het terug strak zit. Soms werkt vijlen alleen, maar soms moet er meer af, en dan werk je beter met ijzerzaag.
Dat er geen originele dekbeitel opzit was ik inmiddels ook al achter.

OPROEP: heeft iemand een originele MARPLES dekbeitel voor een nr. 5 liggen en wil er vanaf?
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Inmiddels al een paar weken in mijn bezit:

SAM_6033.jpgSAM_6034.jpgSAM_6035.jpg
Naar zeggen een Nederlandse machine... hoe oud het ding is weet ik niet.... maar hij snijdt erg goed fineer :) Het is wel een bere machine, ik schat ongeveer 150 kilo:p
 
P

Pel

Guest
Dat is het beter werk Lars, ik zie dat de tafel ook in hoogte verstelbaar is, mooie degelijke machine.

Groet Pel.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
In principe heb je gelijk Pel, de tafel is in hoogte verstelbaar maar heel makkelijk gaat dat niet. Gelukkig staat de hoogte nu goed afgesteld en hoef je dat in principe niet meer vaak te veranderen:)
 
P

Pel

Guest
Lars, in mijn onkunde wat deze machines betreft, dacht ik dat de slinger er voor diende om hem op hoogte te verstellen, maar volgens Mans is dat de aanslag te verstellen?

Groet Pel.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
De slinger is inderdaad voor de aanslag maar de tafel is wel in hoogte verstelbaar met boutjes aan de onderkant
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Ja dat klopt, hij is oorspronkelijk gebruikt in de boekbinderij voor papier en karton maar fineer gaat er ook prima mee:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.