Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Bernard, ik zal eens kijken of het met een mini schroeven draaiertje lukt, zoniet dan probeer ik Pel's suggestie.

Pel, als peuteren niet lukt zal ik eens kijken of ik het met zo'n keukenbrandertje voor creme brûlée zacht kan maken en dan weg kan borstelen. Ik wil de vijl niet te heet maken om de hardheid niet te verstoren.

Bedankt voor de tips,

Groet Zaagselsnuiver
 
D

DervishD

Guest
Ik zat er al een tijdje over te denken om een Atoma korrel 1200 diamantplaat te kopen. Bij feine-werkzeuge hadden ze alleen de vervangingsplaten te koop dus die heb ik gekocht. Vandaag ben ik even naar het metaalbedrijf aan de overkant gegaan en die hadden nog een mooi stuk aluminium van 12mm dik in de afvalbak liggen. Even op maat gezaagd en bij ons op de vlakbank mooi vlak geschuurd. Het plaatje van Atoma er op plakken en gaan met die banaan. Ik had dit echt veel eerder moeten kopen. Je hoeft maar heel weinig druk te gebruiken en het slijpt als een tierelier. Het slijpsel wordt ook mooi afgevoerd omdat het geen egale diamantcoating is maar het zijn clusters van diamant met daartussen ruimte. De plaat is nu nog vrij agressief maar dat moet na een aantal keren slijpen beter worden.
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Vrijdag via Marktplaats een timmermanskist overgenomen met verscheidene schaven van hout met een beitel gemaakt door Rapier. Er zat ook nog een oude Stanley Bailey no 4 bij....

IMG_20170409_212903.jpg

Helaas is de dekbeitel gebarsten

IMG_20170409_212751.jpg

Op de beitel zelf staat Stanley New Britain CONN USA

IMG_20170409_201938.jpg

De knop en het handvat zijn in niet al te beste staat

IMG_20170409_202933.jpg

na het verwijderen van de ergste roest in een bak met schoonmaakazijn ziet hij er weer redelijk uit

IMG_20170409_212903.jpg

Tussen de kikker en het handvat staat PAT'D MAR-25-02 AUG-19-02 APR-19-10

IMG_20170409_222117.jpg

Voor de knop staat BAILEY, erachter No 4

IMG_20170409_212948.jpg

Heeft iemand een idee waar ik een zelfde dekbeitel zou kunnen vinden of is het een idee om hem aan de achterkant te laten lassen?

IMG_20170409_202458.jpg

Dat van de dekbeitel een paar stukjes zijn afgebroken is ook wel jammer. Als iemand een adresje weet waar ik een nieuwe zou kunnen kopen houd ik me aanbevolen.

Groet, Zaagselsnuiver
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@zaagselsnuiver, ik hoop dat de kikker in goede orde is aangekomen, aangezien er iets fout gaat bij de persoonlijke berichten.

De schaaf die je hebt gevonden is een echte oude low knob, uit de periode 1910-1918. Het achterhandvat is mogelijk niet origineel, de palissander voorknop zou ik zo goed mogelijk proberen op te knappen, eventueel lijmen en afwerken met donkere shellac. Een vervangende dekbeitel uit die tijd verkrijgen zal niet makkelijk zijn. Je kan proberen om dunne epoxy in de breuknaad te gieten, lassen is zover ik weet niet mogelijk bij gietijzer.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Je zou Marie-Jozé van Duco Tools kunnen contacteren, of zij je misschien aan een vervangende dekbeitel kan helpen?

Groet Pel.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
929
319
@usernaamvergeten, ik heb eens op mijn werk een gietijzeren draagprofiel van een antieke wasbak laten lassen. Iedereen zei dat dat niet kon, behalve de lasser.
"Neem hem maar even mee naar hier dan plakken we dat wel even aan elkaar..."
Tot op de dag van vandaag geen last mee gehad. Wellicht dat het met een gietstalen beitel ook lukt..?
Ik doe er even een pdf bij.
Bekijk bijlage gietijzer.pdf
 

koenta

Actieve deelnemer
15 apr 2016
68
0
Hoi,
Mijn nieuwe Narex beitels zijn binnen van GereedsschapPro!
Ik moet zeggen dat ze toch behoorlijk scherp zijn af-fabriek.
Meteen maar een rekje gemaakt van wat rest stukje eiken en daar de beitels op losgelaten, perfecte beitels voor het geld.
Narex.jpg
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Mooi setje, met slagring zie ik, verstandig want er wordt doorgaans meer op een beitel geslagen als met de schouder gewerkt, zoals we het op de ambachtschool geleerd hebben.

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Je zult de zijkanten van de beitels even met een zoet vijltje moeten afronden, inderdaad is de afwerking niet zo perfect als Veritas gereedschap, maar daar is de prijs dan ook naar.

Groet Pel.
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Beste forumleden, nog een vondst uit de timmermanskist waar ik meer van af wil weten, dus alle input welkom...Het gaat om een houten spookschaaf met koperen zool, in het hout onder het mes staan 3 streepjes en de letters JH. Weet iemand welke fabrikant dit is? Op het (volgens mij) handgesmede mes staat Spear & Jackson of Jaokson. De firma Spear & Jackson bestaat nog steeds maar met Google heb ik wel zagen maar geen spookschaven gevonden die door hen zijn geproduceerd. Bijgaand een paar foto's.

IMG_20170411_000327.jpg

IMG_20170411_000356.jpg

IMG_20170411_000751.jpg

Indien iemand meer weet of beter Googled...

Met vriendelijke groet,

Zaagselsnuiver
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
S&J maakte een heel veel soorten gereedschap. Hun spaden zijn nog steeds bekend. In een catalogus uit 1930 staat in de inhoudsopgave wel een spookschaaf, maar op de opgegeven bladzijden staat hij niet.
Van oorsprong is het een zagenmaker. Maar bijlen, troffels, harken, winkelhaken, enz. maakten ze toen. En best wel van een goede kwaliteit. Zuinig op zijn!
 

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
376
64
Beverwijk. Noord Holland
Afgelopen zondag op de kofferbakmarkt voor enkele euro's een oud spookschaafje gekocht. Er staat links en rechts "CH" ingeslagen in het hout. Wat met opviel waren de koperen vleugelmoeren en de andere manier van het aanbrengen van het schroefdraad : door middel van een vastgeschroefde flens. Een spookschaafje van dit soort had ik nog nooit gezien. Meestal zijn de stelmoeren rond en is het schroefdraad er op zijn beurt ook weer ingeschroefd of "getapt" in het hout zelf. De beitel is gesmeed denk ik aan de ruwheid en de groef van de bovenkant te zien. Ik vond hem er nog goed uit zien, op een stukje van een kwast na. Een natuurlijk foutje. Er zit ook een koperen slijtplaat op. Wie de fabrikant van dit schaafje is weet ik niet.

P1090880.jpg

P1090883.jpg
 
D

DervishD

Guest
Net bij Ducotools gekocht, een mooie vooroorlogse Stanley Nr 3 met palissander handvaten.
fDWHx9j.jpg
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Hij is mooi!! En Ducotools is een geweldige zaak, zocht een dekbeitel voor mijn "nieuwe" oude Stanley Bailey no 4 uit 1910/18. Belde op advies van Pel naar Ducotools en ze hadden er nog een liggen. IK HOEFDE ALLEEN DE VERZENDKOSTEN OVER TE MAKEN EN HAD HEM 3 DAGEN LATER IN HUIS!!!!!
IMG_20170416_195001.jpg

Links de nieuwe, rechts de oude die gebarsten was en waar stukjes afgebroken waren.

Groet, Zaagselsnuiver
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.