Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
De kantjes breken met een no 4 begon wel een beetje lomp te worden, dus bij ducotools weer wat geshopt. Dient nog wel wat opgeknapt te worden, zool is niet geheel vlak en de beitel is behoorlijk hol, gezien over de breedte van de bevel. Heel vreemd mijns inziens. Desalniettemin erg blij mee.

IMG_3110.jpg
 

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
hoi allemaal

onlangs een schaaf met een leuk handvat gevonden en met het jaar "1905"?
de beitel is een Goldenberg

ik heb de schaaf een kleine opfrisbeurt gegeven met Brandspiritus en een fijne staalwol

morgen zet ik de schaaf in de lijnolie

kan iemand me vertellen of 1905 klopt met dit type schaaf?

mvg
Jan
DSCN7690.jpgDSCN7692.jpgDSCN7693.jpgDSCN7694.jpgDSCN7696.jpg
 
P

Pel

Guest
Of de schaaf van 1905 is Jan, dat is moeilijk te zeggen, het zal waarschijnlijk een zelfbouw reischaaf zijn, het handvat is zeer creatief gemaakt, maar het getal 1905 kan er ook in 1953 ingezet zijn.

Groet Pel.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Vandaag ben ik met mijn broer en zijn vriendin naar de rommelmarkt in Battice (Wallonië) geweest en daar 4 beitels gekocht voor €6.



Er zat een Nooitgedagt 18 en Schwarz Mann (?) bij. Van de twee andere weet ik het merk niet. Wie weet kan iemand mij daarbij helpen.

IMG_0458_zpslykxcjli.jpg


IMG_0459_zpsbjbmitan.jpg


Met name de grote ziet er interessant uit. Het logo is een rechthoek met een ruit er doorheen en BRA en dan een U of een O. Er zullen nog 2 of 3 letters missen.

IMG_0456_zpsvhhefygh.jpg


Op de kleine beitel staat een logo met een driehoekje en en gebogen vorm. Het lijkt een beetje op een zeilboot met een bol zeil. Er staat op "Lemaex" of "Le Maex" en dan missen er nog letters.

IMG_0460_zpsieovkxqj.jpg


Al met al een hele leuke vangst!
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Mijn vader vond onderstaande handboren tweedehands. Ik weet nog niet helemaal zeker wat ik mee ga doen, maar ze zien er alvast mooi uit :)
De links heeft geen merk-teken. De rechtse is van Stanley...
(zweihaak ligt er per ongeluk bij)

IMG_4308[1].jpg
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Mooi spul! Zeker die Stanley, die heeft waarschijnlijk een bek met 4 klauwen, dan kan je ook standaard ronde boortjes gebruiken. De oude varianten hebben twee klauwen, dan moet je speciale oude boren hebben.

Tijdens het klussen in huis heb ik vaak een booromslag mee, zo'n oude die jij links op de foto hebt. Daar past heel goed een bithouder in. Met een booromslag kan ik veel makkelijker en met minder schade oude schroeven verwijderen dan met de accuboor. Je voelt wat eerder of je de kop van de schroef doordraait of niet, en wanneer je veel moet schroeven kom je ook bij zwaar schroefwerk niet zonder accu te zitten :)
 

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
hoi allemaal

deze twee "boren" heb ik ooit eens gekregen...
de grootste heb ik al roestbehandeling gegeven, de kleinste zit nu in de kuip van de elektrolyse.
ik ga er vanuit dat dit geen gewone lepelboren zijn?
kan iemand me vertellen hoe deze "boren" noemen en welke ambachtslieden deze gebruikte.

alvast bedankt
Groetjes
Jan

20170219_103059.jpg
 
P

Pel

Guest
Heb je geen duidelijker foto Jan, de kleinste links lijkt een lepelboor, de rechtse lijkt taps toe te lopen zou niet weten wat het is? Lepelboren werden veel gebruikt voor de molenbouw en scheepsbouw, maar ook bij grote dakconstructies.

Groet Pel
 

Zaagjes

Nieuw lid
23 feb 2017
2
0
Goedemiddag,

Ik heb 2 oude zagen gevonden in de kringloopwinkel. Ik wou ze eigenlijk gebruiken als decoratie, maar bij nadere inspectie zien ze er toch eigenlijk te bijzonder uit en ben ik eigenlijk heel nieuwsgierig geworden naar de geschiedenis van deze zagen.

Zaag 1 is van W Marples and Sons uit Sheffield, ik heb een mail gestuurd naar Marples en kreeg antwoord van Tony Marples dat mijn zaag bij William Marples vandaan komt "different company!" en dat was het. Ik begrijp een beetje van andere sites dat de Marples familie op een gegeven moment wel 7 bedrijven in Sheffield had dus een beetje lastig zoeken zo hahaha. Na verder te hebben gezocht op William Marples kwam ik erachter dat dit bedrijf is overgenomen door Irwin. Misschien dat iemand hier mij iets meer kan vertellen over deze prachtige (in mijn ogen dan) zaag.
WMarplesZaag.jpgWMarplesMerkTekst.jpgWMarplesHandle.jpg

De andere zaag is van JW van Wetering uit Hilversum, ik heb contact gehad met destil die van Wetering heeft overgenomen maar daar kunnen ze me niet meer vertellen dan dat van Wetering na de oorlog is begonnen met hun eigen naam op het blad te zetten.

Deze zaag is in mijn ogen nog mooier en hij heeft een heel verhaal op het blad gegraveerd staan. Jammer genoeg is het slecht te lezen en ben ik bang om schade aan te richten als ik het schoon zou maken.

20170222_133109_resized.jpg20170222_132820_resized.jpg20170222_133126_resized.jpg20170222_133115_resized.jpg

Alle info is welkom, ook hoe ik ze het beste kan behandelen of beter vanaf kan blijven!
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
De handzaag is van het Duitse merk Joker. Zelf heb ik er ook nog eentje van. Het was een fabrikant van goede zagen, maar niet de top. Wel een conisch geslepen blad. Beetje onbekend merk. Ik vind de vertanding wat aan de grove kant, voor een 16 inch lengte. Absoluut geen miskoop.

De fabrikant van marples zagen ken ik niet.
 

wjordan

Actieve deelnemer
Als je heeft geschreven met Joseph Marples Ltd, dat is inderdaad de verkeerde bedrijf. Dit merk is van William Marples & Sons. Simon Barley toont in zijn boek "British Saws and Saw Makers from c1660" verschillende merken van William Marples. De merk op dijn zaag is waarschijnlijk van ongeveer 1920. In ieder geval later dan 1909, toen dit bedrijf was "Ltd.".

Zoals Wim reeds heeft geschreven is de tweede zaag van de Duitse fabrikant Jöker:
http://www.holzwerken.de/museum/hersteller/joeker_joh_peter.phtml
We hadden een gelijke zaag vroeger in dit forum:
http://www.woodworking.nl/showthread.php?5158-Meld-hier-je-oude-nieuwe-handgereedschap/page160

Is dit de zin op de zaagblad:
”Every Saw leaving our Works is guaranteed against defects of every kind in regard to Quality and Finish”
Sandvik heeft deze zin op zijn zagen geschreven. Hoe passt dit bij elkaar met en Duitse bedrijf? Ik weet het niet.

Groetjes, Wolfgang
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.