Magnetisch zaaghulp

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
816
Omgeving Leiden
Een forstnerboor voorzien van een stukje tape om de te boren diepte aan te geven.
Je moet ook niet al te grote en sterke magneten nemen, want dan krijg je je zaag haast niet in beweging.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
215
50
Grönnen
Ik heb een zaaghulp van sandvik waar de zaag door een stalen bladveer haaks wordt geklemd tegen het massieve rechtopstaande geleidevlak.
Die moet ik ook nog ergens hebben, nooit gebruik, jij wel ? Is het handig ?
Voor er bij misschien, als er niets anders voor handen is of op een lastige plek, balken (verstek) in een dak constructie oid

Ik meen me te herinneren dat de zaag nogal stevig geklemd wordt door die veer, te zwaar eigenlijk, maar dan zou een beetje vettigheid wel kunnen helpen, vaseline bv.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Grappig, ik heb vorige week net een zaaghulp gemaakt voor het zagen van zwaluwstaarten. Stukje eik, stukje purperhart en wat magneetjes. Werkt prima met een Japanse zaag.

Zoiets kan je natuurlijk ook prima maken voor een haakse snede.

20221130_162202.jpg
20221130_162230.jpg
20221130_162251.jpg
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Die moet ik ook nog ergens hebben, nooit gebruik, jij wel ? Is het handig ?
Voor er bij misschien, als er niets anders voor handen is of op een lastige plek, balken (verstek) in een dak constructie oid

Ik meen me te herinneren dat de zaag nogal stevig geklemd wordt door die veer, te zwaar eigenlijk, maar dan zou een beetje vettigheid wel kunnen helpen, vaseline bv.
In plaats van vaseline zou ik dan eerder droge teflonspray gebruiken .
Dit is een van de weinige gereedschappen die zowel links als rechtshandig gebruikt kan worden, die van mij tenminste want ik heb er ook wel eens gezien waar maar aan 1 kant de zaagklem geplaatst kon worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.