Luxe probleem, werkplaats plannen herzien.

jcs-87

Actieve deelnemer
24 jul 2022
25
4
36
Heijningen
Beste Wood Workers,

Na een drukke periode waarbij de werkplaats niet tot nauwelijks voortgang kent, nu tegen een goede deal aangelopen een een aantal grote (oude)machines aangeschaft. Te mooi om te laten schieten.... Maar zal wel nog wat liefde nodig hebben ben ik bang.

Maar nu komt het luxe probleem, de hele indeling van de werkplaats moet nu op de schop en hierbij kan ik wel wat tips gebruiken van de mensen met meer ervaring.

Er is mogelijkheid om een (halve) beloopbare verdieping toe te voegen, daar zou ik met kleinere machines en handelingen naar kunnen gaan verhuizen. Beneden is er nog beperkte ruimte om alles wat ruimer te maken.

Wat ik had:

Klein formaat zaagtafel
Vierkante gaten boor/kolomboor
Draaibank
Figuurzaag
Band/ schijf schuurmachine
Accu afkortzaag

Wat er bij is gekomen:
Groot formaat zaagtafel
Vlak bank
Van dikte bank
Grote afkortzaag
Grote afzuig unit (komt buiten de werkplaats in een gesloten kast te staan met een terug blaas buis? in de werkplaats. Project op zich)

Foto's zeggen alles dus bij deze die van de nieuwe machines

Mijne eerste vraag voor ik ga proberen tot een goede indeling te komen, welke tips hebben jullie voor mij betreft plaatsing, te denken aan welke naast elkaar te plaatsen en hoe. en natuurlijk overige tips die jullie mogelijk uit ervaring hebben.

2de vraag: de draaibank vierkanten gatenzaag/kolomboor, figuurzaag en schuurmachine dacht ik naar boven te brengen. mogelijk met een liftje/ takel om spullen heen en weer te brengen zodat je niet altijd met volle handen de trap op hoeft. Wijsheid of niet?
 

Bijlagen

  • 20230922_150859.jpg
    20230922_150859.jpg
    210,6 KB · Weergaven: 61
  • 20230922_150802.jpg
    20230922_150802.jpg
    205,1 KB · Weergaven: 61
  • 20230922_150751.jpg
    20230922_150751.jpg
    174,8 KB · Weergaven: 59
  • 20230921_211354.jpg
    20230921_211354.jpg
    116,4 KB · Weergaven: 61

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Hoe groot is de ruimte?

Als je een verdieping plaatst, zou ik daar alle opslag naartoe verhuizen, van hout, materialen die je toch niet veel gebruikt. Om nou voor een gaatje te boren naar boven te moeten lopen, zou ik niet doen. De apparaten die je niet veel gebruikt, maar waar het gebruik ervan wel langer duurt, zou je ook naar boven kunnen gooien. Dus prioriteiten stellen. Als je veel draait, beneden laten staan. Is het meer incidenteel, naar boven gooien.

Heel simpel de ruimte uittekenen, machines in globaal formaat uittekenen en uitknippen en dan lekker in de ruimte gaan schuiven, ook rekening houdend met workflow en stofafzuiging
 

jcs-87

Actieve deelnemer
24 jul 2022
25
4
36
Heijningen
Hoi Rizz, bedankt voor je reactie.

De ruimte is ongeveer 9 x 5 ( kan naar 6,5). De vloer (vide) die er nog in kan zal dan 9x3(of 4,5) zijn.

Ik kan de machines wel kwijt echter zoek ik vooral de tips uit ervaring, bijvoorbeeld vlakbank naast de van dikte bank. Of juist in het verlengde. Ivm een goede workflow.

Ik heb zelf verder geen ervaring buiten ruim 20 jaar geleden het praktijk lokaal op het MBO bouwkunde.

Daarom hoop ik op wat tips van wat ervaren hobby werkplaats bezitters. Al dreigt die van mij wel een beetje uit de hand te lopen.....
 

k995

Actieve deelnemer
8 sep 2020
74
45
Die workflow bepaal jezelf een beetje want iedereen werkt wel wat op een andere manier.
Ik zou goed zien hoe je nu werkt en van welke machine naar welke je gaat en waar je centraal alles zet/in elkaar steekt en daar proberen de nieuwe in te passen. We zien dat er genoeg ruimte is om met het materiaal dat je werkt weg te kunnen in die nieuwe opzet. 9 op 5 is toch redelijk wat plaats waar je wel wat kwijt kan denk ik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.