Lintzaag 400 mm Matthias Wandel stijl

WR1944

Oud hout
Bij een project als dit, waar je sommige dingen voor de eerste keer gaat doen, loop je natuurlijk tegen problemen op. Nu heb ik de eigenaardigheid om die problemen in twee soorten te verdelen: problemen met een reeks aan potentieele oplossingen en problemen met een oplossing die nog gevonden moet worden. De problemen van de eerste soort laat ik lekker sudderen en los ze op als ze zich aandienen. Problemen van de tweede soort gaan in m'n hoofd spoken op het moment dat ik ze gewaar wordt.

Eerst ga ik kijken of ik een spiraalboor kan kopen van 25,4 mm want m'n ervaring is dat een Forstnerboor bij grote diepten iets kan verlopen door een minieme zijdelings verplaatsing. Een spiraalboor kan ook een grotere diepte aan zodat ik niet van twee kanten hoef te boren. Afhankelijk van de resultaten kan ik altijd nog zien of ik op moet vullen en zo ja, met wat. Papier komt als eerste op omdat makkelijk is aan te brengen en wat uitsteekt ook makkelijk is te verwijderen. De assen worden met een radiaal aangebrachte schroef geborgd zodat ze niet aan de wandel kunnen gaan. (pun intentional)

Eén as heb ik intussen in m'n draaibankje kunnen plaatsen. Met ruim 300 mm had ik weing ruimte over tussen klauwplaat en center. Het asmateriaal is koud getrokken en daarom vooral aan de buitenkant lekker hard. Omdat ik het materiaal niet kort in de klauwplaat kon inspannen om een mooi gecentreerd centerpuntje in de kopse kant te krijgen heb ik het met de hartzoeker moeten doen. Omdat ik van 25,4 naar 25 moest gaan had ik weinig room for error. maar het ging redelijk goed. Het draaien gaat door die hardheid ook uiterst moeizaam, bijna op moleculair niveau. Het draaibankje, Emco Compact 5, is duidelijk niet bedoeld voor dergelijke vormen van mishandeling. Maar het gaat, ook al trilt alles en maakt het ook aardig wat lawaai. Kwa oppervlak is het niet mooi glad maar de lagers schuiven over de tap. Nog één as te gaan.

P1010147q.jpg

P1010148q.jpg

Ik ga zo de V-snaar ophalen en ik heb net de barrel nuts besteld. Dat was toch lastiger dan ik dacht. De benamingen en de maataanduidingen lopen wat door elkaar heen. Maar uiteindelijk heb ik toch de eenvoudige cilinder met het haakse draadgat kunnen traceren zolang je een barrel nut maar een cross dowel noemt.
http://www.marshallshardware.com/products/product.aspx?pid=2-411-572-12227&lid=1

Ik stond op het punt ze zelf te gaan maken maar een tap is duurder.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
Ha WR, leuk om die draaibank weer te zien toch jammer (voor mij:() dat je die toen naar de USA heb meegenomen.
Heb je geen bril om langere stukken te draaien? en waarom is het niet glad geworden?
Moet je die lagers ook niet lijmen in het hout i.v.m. het werken van het hout?
Zo te zien ga je toch wel lekker en voor ons is het weer leuk om te volgen.
Groeten vanuit Nederland. :).
 

WR1944

Oud hout
Het is niet glad geworden omdat de buitenste laag vrij hard was door het koudtrekproces. Ook zat er nog een walshuid op. De beitel was ook niet optimaal en het draaien ging met vrij veel vibraties. Dat was te zien in het draai-oppervlak. Met zachter staal en messing gaat het beduidend beter.
De bij deze draaibank behorende brillen, vaste en meelopende, hebben. voor zover ik heb kunnen ontdekken, twee steunpunten achter en schuin boven het te draaien object zodat het opwippend effect van de draaibeitel bij dunne voorwerpen wordt tegen gegaan. In mijn geval zou ik een driepunts vaste bril moeten hebben omdat ik geen ondersteuning aan de rechterkant heb. Maar met nauwkeurig aftekenen en heel voorzichtig centeren krijg ik het centerpuntje redelijk in het midden.
 

WR1944

Oud hout
Het frame is zo groot dat het niet rechtop staande op m'n werkbank past want ik heb een erg laag plafond. Op de grond is lastig en op een krukje is wiebelig. Het is ook nooit goed bij mij. In de planning stond al een dolly voor de lintzaag die zo hoog moest zijn dat het ruim onder het plafond paste. Dus besloot ik die dolly naar voren te halen in de planning. Even snel een schetsje gemaakt, 2x4's (ca 40 x 140) gehaald en aan de slag gegaan.

P1010149q.jpg
Eerst het blad. Dat moest zo groot worden als de rooilijn van de lintzaag inclusief tafelblad.

P1010150q.jpg
Met de Kreg potgaten en schroeven zat het onderstel snel in elkaar. In gevallen als dit hoeft het niet mooi te zijn als het maar stevig is.

P1010151q.jpg
En hier staat het frame op de dolly. Twee wielen zijn geremd zodat ik zittend op een krukje werk kan uitvoeren in de onderste regionen.

Ik had de voet van de dolly iets groter gemaakt dan het blad om de stabiliteit te vergroten. Nu ik de opstelling "live" zie overweeg ik De voet ook binnen de rooilijn te laten vallen zoals ik ook bij de dolly voor de vandiktebank en de band/schijfschuurmachine heb gedaan. Ik denk dat vloerruimte in mijn geval belangrijker is dan stabiliteit.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Als je de voet kleiner maakt hou dan rekening met de "arm" krachten, zeker zodra je een wat groter stuk moet verzagen...ziet er functioneel uit hoor! Als het sterk moet zijn zou je dan niet geneigd zijn om gewoon vanaf buiten te schroeven ipv Kreg?
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
Ik had de voet van de dolly iets groter gemaakt dan het blad om de stabiliteit te vergroten.
Nu ik de opstelling "live" zie overweeg ik
De voet ook binnen de rooilijn te laten vallen zoals ik ook bij de dolly voor de vandiktebank en de band/schijfschuurmachine heb gedaan.
Ik denk dat vloerruimte in mijn geval belangrijker is dan stabiliteit.

Kun je, als je de dolly toch smaller maakt het zo maken dat je deze met zagen tijdelijk vast kan zetten aan bv. je werktafel?
Ik denk toch dat te smal aan de onderkant niet prettig werk met zo een hoog apparaat.
Mvg,:).
 

WR1944

Oud hout
Bij twee andere machines heb ik een smallere foot print dan bij de lintzaag. Alleen bij het verrijden over de vloer ik oppassen dat de zaak niet omvalt als ik een stukje hout o.i.d. voor een wiel krijg. Bij de vandiktebank heb ik er 2,4m lange balken door gejaagd en dat ging probleemloos. Bij de lintzaag zit het meeste gewicht in de motor en die zit op de voet, net boven het blad van de dolly. De dolly zelf is ook vrij laag zodat de massa van de zaag over een grotere hoogte uitgesmeerd is. Daardoor is de "topzwaarheid" meer verdeeld. Ik ga nu eerst aan de wielen beginnen zodat ik tijd heb om een plan B voor de dolly te verzinnen.

P1010152q.jpg
De tweede as is ook gedraaid. Ik heb eeb andere beitel gebruikt en die ook iets korter ingespannen. Er zijn nog wel sporen van de vibratie te vinden maar het oppervlak, ondanks de schijnbare groeven, voelt een stuk gladder aan als je er met je nagel over heen gaat. En het lager past ook een haartje beter. Nu nog zien dat ik een gat kan boren in de kopse kant en er draad in kan tappen om een opsluitring aan te kunnen brengen. Maar daarvoor moeten de wielen en de wielblokken gereed zijn.
 
P

Pel

Guest
Het schiet toch al aardig op WR, uw bent al veel verder dan de meesten die hier eens aan begonnen zijn (positief bedoeld uiteraard).

Groet Pel.
 

WR1944

Oud hout
Het schiet toch al aardig op WR, uw bent al veel verder dan de meesten die hier eens aan begonnen zijn (positief bedoeld uiteraard).

Groet Pel.

Het scheelt dat ik van twee walletjes kan eten, hout en metaal. En ik kan het nog steeds niet laten sommige houtconstructies te benaderen met de principes van staalconstructies.

Om eerlijk te zijn zit ik nog in het "makkelijke" deel van het project. Om bijvoorbeeld de wielen goed in lijn te krijgen en ook om de zaaglintgeleiders functioneel te hebben zal er eerst nog aardig wat water door de Delaware stromen.

Ik ben nu met iets bezig dat ik een paar jaar terug begonnen ben maar door de aanschaf van de "echte" versie overbodig werd en in een donker hoekje verdween. Later meer, ik houd van cliff hangers.
 

WR1944

Oud hout
Vandaag ben ik weer wat opgeschoten.

Er moet een poelie komen met een V-snaar groef. Om die te kunnen maken heb ik een poelie nodig met een V-snaar groef. Om die te ... NEE, stop maar.

P1010156q.jpg
Ik heb twee schijven uit gefreesd en op één van die twee ga ik eerst een V-snaar groef maken. Ik heb iemand ergens op het Internet zoiets zien doen met een verticaal hulpstuk op de zaagtafel. De hoek van de groef is 34 graden zodat ik de zaag 17 graden moet kantelen om goed uit te komen. Dat wordt weer een bijzondere constructie. Afhankelijk van het resultaat heb ik of een goede poelie en is de tweede schijf overbodig of heb ik redelijk werkende poelie om aan de tweede schijf te koppelen en met de motor als aandrijving de "echte" schijf van een groef te voorzien. Maar deze klus is van latere zorg.

P1010157q.jpg

P1010158q.jpg
De flenzen moeten afgeronde hoeken krijgen omdat één ervan de poelie moet centreren alsmede een vulplaat die wat afstand maakt tussen wiel en poelie. Ik maakte een rond stukje multiplex dat net in het gat paste en lijmde dat aan een strook ply. Ik klemde dat op de freestafel en draaide dat met de hand rond, steeds een stukje opschuivend tot ik op maat was. M'n vingers kwamen wel dicht bij de frees maar ik had alles goed onder controle.

P1010161q.jpg
Tijd om de lagers in te persen. Met de bankschroef kwam het lager flush met één kant maar het moest naar de andere kant. Met een stukje PVC-pijp kon ik het mooi doordrukken zonder te beschadigen.

P1010159q.jpg
Terug naar de wielen. Om de flenzen bij het lijmen te kunnen klemmen moesten er wat flinke gaten in elk wiel komen. De cirkel snijder op 30 mm gezet (voor een gat van 60) en boren maar.

P1010160q.jpg
De wielen zijn 30 dik en de snijder kwam maar tot 2/3. Met een 6,35 mm boor de centrale gaten door geboord. Vanaf de andere kant verder geboord. Met een kleine afrondfrees de gaten afgebraamd en met de spindelschuurmachine de binnenkant glad gemaakt.

Nu komt er een periode van goed plannen. Sommige stappen zijn onomkeerbaar. Als ik bijvoorbeeld een gat voor de as boor in een wiel ben ik het midden kwijt en wordt het lastig een passer te gebuiken.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Ik ga gewoon terwijl jullie op één oor liggen. ;)

P1010162q.jpg
Met de kersverse boorstandaard heb ik 25,4 mm gaten in de wielen geboord. Het werkt perfect. Alleen de boormachine heeft een te hoog toerental. De Makita is vrij licht en op een lager toerental loopt de boor vast.

P1010163q.jpg
Om de wielen op maat te maken pas ik dezelfde truc toe als bij de flenzen. Maar nu maak ik aanslagen als wiel #1 op maat is. Met de hand verschuif ik de strook iets en bij het tweede wiel stopt het vanzelf als de strook op de aanslagen stuit.

P1010164q.jpg
Voor het boren van de vrij dikke blokken heb ik een 100 mm verlengstuk gekocht. Door de kop met inbusschroefjes is de kleinst mogelijke diameter ongeveer 24 mm. Dus met 25,4 zit ik goed. Een proefstukje dat op de tafel geklemd werd bleef mooi in lijn lopen. Ik boorde eerst tot ik niet verder kon. Met de slinger bracht ik de tafel omhoog en boorde verder. Daarna heb ik het onderblok geboord. Het gat is niet helemaal strak recht maar daardoor zit de as goed stevig ingeklemd. Het bovenblok doe ik morgen.

P1010165q.jpg
De as in het onderblok. Dit blok met de as heb ik nodig om eerst de V-snaarschijf te maken als de truc met de zaagtafel tegen valt. Daarna heb ik het nodig om de wielen van de afschuining aan de omtrek te voorzien.

Tot nu toe gaat alles nog gesmeerd. Ik ben nog geen struikelblokken tegen gekomen.

Ik moet ook gaan verzinnen hoe ik de motor vast ga klemmen. Dat moet op een soort van slede om de motor te kunnen verstellen. De motor zat origineel tegen een in vorm geperste staalplaat gebout maar daar kan ik niets mee beginnen. Het zullen wel twee slangklemmen om de motor op de slede te klemmen.
 

WR1944

Oud hout
Beide wielen zijn op diameter gemaakt. Naar mijn idee is de diameter niet zo extreem belangrijk, een millimetertje afwijking zal weinig kwaad doen en ook een eventueel onderling verschil is ook geen ramp. Maar als je middelen hebt dan ga je ervoor.

P1010166q.jpg
Op de zelfde manier als bij de flenzen heb ik ook de wielen op 400 mm gefreesd. Het ging vrij makkelijk, alleen het van de tafel halen om op te meten was even wat werk. Door de aanslagen op de tafel kreeg ik beide wielen op 400 mm.
Ik dacht een poelie op dezelfde manier op maat te maken maar ik had niet genoeg grip en de frees ging met de schijf aan de haal. Dus tijd voor een andere aanpak. Ik nam een nieuwe strook, boorde er een gat in van 25,4 mm, stak een as door de strook en de poelie en klemde het geheel vast. Dit ging beter en ik eindigde met een poelie van 240 mm, zoals bedoeld.

P1010167q.jpg
Tijd voor een V-groef in de poelie. Ik nam een restje ply en boorde er een gat in van 25,4 mm op een afstand van 120 mm van een kant. Deze plaat klemde ik vast op de geleider van de zaagtafel. Het zaagblad stond onder 17 graden en stak een groefdiepte boven het maaiveld uit. Met proefstukjes bracht ik de geleider tot de gewenste breedte en begon aan de poelie.

P1010168q.jpg
Ik kon de poelie niet in één beweging op de juiste plaats brengen er dan door de schuinte van het zaagblad bijna de halve groef wordt weggefreest. Dus heb ik met de hand steeds een stukje gefreest door de schijf over de tafel te schuiven en vervolgens een stukje te draaien. Toen ik rond gegaan was kon ik de poelie op de as schuiven en de finale schuinre frezen. Daarna de poelie omgekeerd en ook de andere kant gefreest. Na de eerste ronde was de groef nog iets te smal zodat ik nog een ronde moest maken.

P1010169q.jpg
Dit is het resultaat, een heuse V-groef. Ik denk dat de definitieve schijf zodat ik een reserve poelie-blank heb.

Nu ga ik me op de motor storten. Ik ben benieuwd wat daar uit voort komt. Ik ben nog vrij blanco. Tijd om de grijze cellen op te schudden.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Nu ga ik me op de motor storten.

Nee, niet doen. Dat lijkt me niet erg prettig..... ;)

Meestal zie je een plank met aan een kant een scharnier, en de andere kant een draadeind met moer.
De motor wordt dan door de V-snaar omhoog gehouden, en met die moer en draadeind op spanning gezet.
 

WR1944

Oud hout
Nee, niet doen. Dat lijkt me niet erg prettig..... ;)

Meestal zie je een plank met aan een kant een scharnier, en de andere kant een draadeind met moer.
De motor wordt dan door de V-snaar omhoog gehouden, en met die moer en draadeind op spanning gezet.

Bedankt voor de bezorgdheid en het medeleven maar na 11 jaar technisch onderwijs en 35 jaar ervaring in de praktijk heb ik voldoende vormen van motorophanging gezien om me er een redelijke voorstelling van te kunnen maken. ;)

Matthias belicht dit onderwerp nauwelijks maar aan de hand van z'n foto's lijkt het dat hij de motor met bouten op de voet van het frame heeft vast gezet. Ik zie geen externe verstelmogelijkheden anders dan mogelijkerwijs sleuven in de voetplaat van de motor. Ik overweeg een slede te maken die ik met alu hoeklijn opsluit. Dan is de motor in de breedte gefixeerd. Dat houdt in dat de motorpoelie dan in lijn moet zijn met de toekomstige positie van de wielpoelie. De motorpoelie kan een paar centimeter over de as schuiven zodat daar wat instelruimte zit. Door de wat vreemde vorm van de motor, bijna vierkant waar de meeste motoren rond zijn, zet ik die vast met slangklemmen op een voetplaat van 18 mm ply. Die voetplaat schroef en lijm ik op de 18 mm ply slede. Met een draadeind of een bout maak ik dan een verstelmogelijkheid.

Omdat Matthias voor z'n zaag een motor tot zijn beschikking had met een te hoog toerental gebruikte hij een kleine motorpoelie en een grote wielpoelie, bijna zo groot als het wiel zelf. Daarvoor had hij een V-snaar van 47" (= ca 1194 mm) nodig. Mijn toerental ligt op de juiste waarde van 1750 RPM. Bij mij is de motorpoelie ca 100 mm en de wielpoelie 240 mm. Die 47" V-snaar blijkt vrij ruim te zijn zodat ik een kortere heb besteld, 42" oftewel ca 1067 mm. Die ga ik zo ophalen.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb net de kortere V-snaar opgehaald in het ene eind van Allentown en door de stromende regen reed ik naar het andere einde waar Home Depot zit. Aldaar kocht ik carrosserieringen om de wielen op te kunnen sluiten. Ik had ook vulringen nodig met een boring van 25,4 mm maar dat lukte niet. Dan zit je in de zware industrie.

P1010170q.jpg
Dus plan B was een setje bevestigingsmateriaal voor 3/4" bouten. De onderlegringen ga ik uitdraaien tot de gewenste binnendiameter. Voor de rest van het materiaal heb ik geen enkele toepassing. Misschien dat iemand het als vislood kan gebruiken.

P1010171q.jpg
Ik heb ook slangklemmen gekocht. Ik had klemmen voor ongeveer een diameter van 180 tot 200 nodig om de motor op z'n voet vast te kunnen klemmen. Zo groot had men ze niet zodat ik klemmen voor 100 kocht om ze aan elkaar te koppelen. En dat werkt natuurlijk net zo goed.

P1010172q.jpg
Ik weet niet of het een afwijking van mij is maar elke keer als een onderdeel gereed is monteer ik zoveel mogelijk om een indruk van het geheel te krijgen. Het geeft me ook weer inspiratie voor de volgende stap.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.