Lijm van vloerdelen verwijderen.

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Ik kan het niet meer vinden, het is volgens mij al eens voorbij gekomen.
Hoe doen jullie lijmresten van een vloer verwijderen?
20231111_150842.jpg
Dit soort delen heb ik gekregen en ik wil er kistjes van maken.
Alleen weet ik niet hoe ik doe lijm er nu het beste vanaf kan krijgen.
Ik heb de eerste delen met de circelzaag gedaan, maar die is zo snel bot dat dit geen echte optie is.
Met de vandiktebank ga ik al helemaal niet proberen, dan heb ik meteen 4 nieuwe beitels nodig.
Ik heb geprobeerd de lijm warm te maken maar dan gaat hij er nog niet echt makkelijk vanaf.
Hoe doen jullie dit???

Fred
 
Laatst bewerkt door een moderator:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Ik heb zo'n 120 m/2 gedaan. Gaat best snel. Je moet het warm genoeg maken, ook je plamuurmes.
 
  • Leuk
Waarderingen: FredR

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Als je alleen in het hout zaagt gaat het best snel en wordt je zaag niet zo snel bod. Je verliest dan wel zo'n 3 mm hout. Weet niet hoe dik de plank is?
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Als je alleen in het hout zaagt gaat het best snel en wordt je zaag niet zo snel bod. Je verliest dan wel zo'n 3 mm hout. Weet niet hoe dik de plank is?
Plank is 20 dik en ik wil er 2 plankjes van 7 a 8 uit over houden.
Het probleen is dat ik niet in 1 x door die plank kan zagen dus dat moet in 2 x en dan verlies je toch wel wat dikte

Fred
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Ik denk dat dat wat optimistisch is.
Plank is 20 mm als de lijm eraf gekrabt is. Zagen:
20-3,2= 16,8/2=8,4
Schaven aan beide zijden 8,4- 2 x1,5 mm =5,4 mm plank over... als je met 1,5 schaven uit kan na het zagen. Meestal heb je daar wel 2 tot 3 mm voor nodig.
Of heb je een andere plan?
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Ik denk dat dat wat optimistisch is.
Plank is 20 mm als de lijm eraf gekrabt is. Zagen:
20-3,2= 16,8/2=8,4
Schaven aan beide zijden 8,4- 2 x1,5 mm =5,4 mm plank over... als je met 1,5 schaven uit kan na het zagen. Meestal heb je daar wel 2 tot 3 mm voor nodig.
Of heb je een andere plan?
Nou ik heb nu met zagen en schaven ongeveer 6 a 7 mm over. dat zou genoeg moeten zijn voor mijn kistjes.
maar iets meer vlees zou wel mooi zijn.
Ik ga het eens proberen met de fohn.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Een goedkope electrische schaaf kopen, bij de Lidl of via marktplaats ofzo, en die er overheen halen?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Wij hadden van die rare vloerbedekking lijm op onze trap zitten. Keihard en zandachtig. Per ongeluk liet ik er een natte doek opliggen en bleek het zacht te worden en er met een plamuurmes zo af te scheppen.

Geen idee of dit bij jou ook werkt, maar lijkt me proberen waard.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: FredR

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Wij hadden van die rare vloerbedekking lijm op onze trap zitten. Keihard en zandachtig. Per ongeluk liet ik er een natte doek opliggen en bleek het zacht te worden en er met een plamuurmes zo af te scheppen.

Geen idee of dit bij jou ook werkt, maar lijkt me proberen waard.

jaap
Ga ik proberen.

Fred
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Er zit op die vloeren over het algemeen een 1 component polyurethaanlijm. Je hout lost eerder op in water, dan die lijm.
 
  • Leuk
Waarderingen: FredR

Afgezaagd

Actieve deelnemer
21 mrt 2023
55
15
Alkmaar
Cola, werkt voor een hoop dingen waar je het niet verwacht.

Hetelucht pistool of verf stripper in combi met een scherpe verf krabber gecombineerd met veel geduld.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Gewoon verfstripper op de hoogste stand en een goed plamuurmes. Gaat best snel. Ik heb er 10000 gedaan, dus ik heb wat ervaring. verfkrabber werkt minder goed. Je moet tegelijkertijd je lijm en je plamuurmes verwarmen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Afgezaagd

w00t

Actieve deelnemer
11 aug 2016
47
5
De vloerbedekking lijm op de traptredes heb ik er ook met een verfbrander en krabber afgehaald. Zelfs zonder de krabber te verwarmen, jammer dat ik de tip van @chevy66 nog niet kende :)
zorg wel voor goede ventilatie en een gasmasker !
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.703
2.570
Gaanderen
Ook ik heb jaren geleden lijm proberen te verwijderen van de trap. Met water lost dat op. Maar nog steeds met heel veel moeite eraf te krijgen. Bij mij ging het veel sneller met een sandvik krabber ket een HM beitel en een knop op de steel. Na drie treden moest ik wel mijn armen rust geven want het kost veel kracht.
Lijm op een trap is geen lijm voor parket. Ik zou het advies van een ervaringsdeskundige, in dit geval chevvy66, opvolgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: FredR

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
371
295
's-Hertogenbosch
Voor de lijm van een trap te verwijderen is dit een super investering, dat werkt als een tierelier:



Geen idee of het ook voor vloerdelen zal werken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.