Lesboek deuren maken.

Houttonen

Nieuw lid
13 mrt 2023
15
3
Assen
houttonen.nl
Hallo, ik ben op zoek naar een boek waar goed omschreven staat hoe je een deur moet maken. Rekening houden met uitzetten/krimpen, verbindingen, kromtrekken. Ik heb het boek "constructies voor fijne houtbewerking" maar daar staat het nog te summier in.
Alvast bedankt!
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
In het handboek voor Timmerlieden van H. de Groot wordt een heel hoofdstuk aan deuren besteed, erg nuttig voor het maken van traditionele deuren. Als je de titel zoekt met pdf erbij kan je dit boek online wel vinden en downloaden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Houttonen en klaas0639

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
De boeken van Zwiers/Berlage en J.G. Wattjes vallen in dezelfde categorie als het boek van H. de Groot. Ik weet alleen niet of daar een pdf van te vinden is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Houttonen

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
@Emillio: Kun je specifieker zijn in je aanduiding?. Welke van de vele boeken van deze heren schreven, bedoel je?
Zwiers; houtconstructies
Wattjes; 1 van de delen van "constructies van gebouwen", ik heb verschillende uitvoeringen gezien qua delen, ik heb zelf een 4-delige set dacht ik, dus je moet even kijken welke je exact nodig hebt, maar eigenlijk zijn alle delen erg handig.
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639 en Houttonen

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Zwiers; houtconstructies
Wattjes; 1 van de delen van "constructies van gebouwen", ik heb verschillende uitvoeringen gezien qua delen, ik heb zelf een 4-delige set dacht ik, dus je moet even kijken welke je exact nodig hebt, maar eigenlijk zijn alle delen erg handig.
Prof. Wattjes heeft heel veel geschreven over constructes van gebouwen. De topicstarter vraagt echter hoe hij een deur goed moet bouwen. Het is de vraag of hij wat heeft aan de nogal prijzige alleen tweede hands verkrijgbare boeken van prof Wattjes.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
@Emilio:
Zwiers schreef div boeken over houtconstructies, soms samen met anderen.
Bedoel je dit boek van Zwiers?

Dat is voor hen die geïnteresseerd zijn in oudere bouwtechnieken (waaronder ook ik een beetje behoor) wel een leuk boek
En misschien ook wel een interessant boek voor de topicstarter. Ik ken het zelf niet; heb alleen een omschrijving gelezen). Voor zover ik weet niet in PDF en tweede hands nogal prijzig.
 

0nn0

Nieuw lid
23 mei 2023
24
6
Hier soms daar
Hallo, ik ben op zoek naar een boek waar goed omschreven staat hoe je een deur moet maken. Rekening houden met uitzetten/krimpen, verbindingen, kromtrekken. Ik heb het boek "constructies voor fijne houtbewerking" maar daar staat het nog te summier in.
Alvast bedankt!
The Joiner and Cabinet Maker van uitgeverij Lost Art Press. Dit is een reprint uit 1839? als je ambachtelijke deuren wilt maken. Ik heb ook een Duitse uitgave maar weet niet of je Duits machtig bent.
 
  • Leuk
Waarderingen: Houttonen

Houttonen

Nieuw lid
13 mrt 2023
15
3
Assen
houttonen.nl
Bedankt allemaal. Een paar goeie boeken in de kast is altijd fijn. Ik blader er graag doorheen en bewonder het ambacht hoe dat vroeger beschreven is. Ook het Duitse boek lijkt mij ook interessant. Ik vraag mij ook vaak af waarom er niet meer Duitse literatuur is omdat de Duitsers en Oostenrijkers ook erg goeie houtbewerkers zijn.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Prof. Wattjes heeft heel veel geschreven over constructes van gebouwen. De topicstarter vraagt echter hoe hij een deur goed moet bouwen. Het is de vraag of hij wat heeft aan de nogal prijzige alleen tweede hands verkrijgbare boeken van prof Wattjes.
In de boeken van Wattjes staan gedetailleerde tekeningen en uitleg van zo'n beetje ieder bouwkundig onderdeel uit een gebouw, dus is er ook een uitgebreid deel gewijd aan kozijnen en deuren. Dat deel is zeker informatief en minimaal niveau Zwiers of het hierboven aangegeven werk.
Het was volgens mij de standaard in die tijd en toen werd er nog van bouwkundigen en architecten een veel praktischere kennisbasis verwacht naast de technische en esthetische.
Volgens mij is Jellema de opvolger, maar die is van een andere tijd en orde.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
@Emilio:
Zwiers schreef div boeken over houtconstructies, soms samen met anderen.
Bedoel je dit boek van Zwiers?

Dat is voor hen die geïnteresseerd zijn in oudere bouwtechnieken (waaronder ook ik een beetje behoor) wel een leuk boek
En misschien ook wel een interessant boek voor de topicstarter. Ik ken het zelf niet; heb alleen een omschrijving gelezen). Voor zover ik weet niet in PDF en tweede hands nogal prijzig.
Ik heb een groene versie en die heeft zoals boven neergeschreven o.a. gedetailleerde tekeningen van traditionele deuren en kozijnenbouw. Mocht je geïnteresseerd zijn; er is ook een "steenconstructies".
Deze dus:
 

Bijlagen

  • HOTB-houtconstructies-761x1030.jpg
    HOTB-houtconstructies-761x1030.jpg
    86,8 KB · Weergaven: 15
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

0nn0

Nieuw lid
23 mei 2023
24
6
Hier soms daar
Hallo, ik ben op zoek naar een boek waar goed omschreven staat hoe je een deur moet maken. Rekening houden met uitzetten/krimpen, verbindingen, kromtrekken. Ik heb het boek "constructies voor fijne houtbewerking" maar daar staat het nog te summier in.
Alvast bedankt!
Zie dat ik mijn antwoord niet kan aanpassen.
Ik denk dat het een reeks is ik heb twee reprints Edition, libri rari Th. Schafer GmbH , Hannover

Das Schreinerbuch: Theodor Krauth en Franz Sales Meyer*, Leipzig 1902, verlag von E.A Seemann, Deel 2
Die Möbelschreinerei (meubels in de breedste zin)

Das Schreinerbuch: Theodor Krauth en Franz Sales Meyer*, Leipzig 1899, verlag von E.A Seemann, Deel 1
Die BauSchreinerij


*beiden waren Architect en professor in Karlshuhe

Ik weet niet of je bekend bent met archive.org daar zijn een hoop naslag werken te lenen. (ook deze werken)




 
  • Leuk
Waarderingen: Houttonen

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.