Lengte schroeven in eikenhouten blad

Ruud D

Nieuw lid
28 feb 2024
3
1
Amsterdam
Dag,
Ik ben nieuw hier. Ik ga een sta- cq. werktafel maken van een eikenhouten blad van 55mm dik op 4 stalen in hoogte verstelbare poten. Blad weegt ongeveer 35-40 kg. De belastbaarheid is max. 100 kg per poot. En er gaan 6 schroeven in het eikenblad per poot.
Hoe lang moeten de schroeven zijn? Is 25mm lang genoeg?
Ruud
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Ik heb me laten vertellen dat RVS schroeven ook niet voor verkleuring door contact met het oxaalzuur in het eikenhout zouden zorgen. Ik ben nog steeds van plan dat een keer te gaan controleren, maar ben er nog niet aan toegekomen. Misschien dat een van de andere forumleden daar meer over kan zeggen?
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
283
128
55
Luzy Saint Martin
RVS voldoet meestal ook prima ja. Probleem wat ik vaak ervaar is dat deze nog weleens af durven breken tijdens inschroeven in harde houtsoorten.
Goed voorboren op kernmaat helpt uiteraard.

Het is trouwens niet oxaalzuur maar looizuur die je vijand is. Oxaalzuur is juist de oplossing 😉
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Als het voor binnentoepassing is, dan volstaat verzinkt ook prima is mijn ervaring. De verkleuring treed hoofdzakelijk op, als er vocht bijkomt.

Ik gebruik meestal houtdraadbouten of flenskopschroeven van 6mm in een gat van 8 of 10mm. Voor een blad van 55mm zou ik 30 of 35mm gebruiken.
Zowiezo voorboren met de dikte van de kern van de schroef, en voor het gemak, haal ik de schroef even over een kaars, zodat het kaarsvet als smering dient.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Oeps, haal ik ze weer eens door elkaar...

Yep. Oxaalzuur gebruik ik om verweerd hout met schimmelaanslag weer enigszins op orde te krijgen.

Ik boor vrijwel altijd voor, dus nam ik impliciet aan dat dat zou gebeuren. Maar zoals een collega van mij vaak placht te zeggen "assumption is the mother of all fuckups".
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Je kunt ook gecoate stalen schroeven gebruiken
Bijvoorbeeld Dynaplus AR outdoor. Breken minder snel af bij de kop dan RVS, ook deze voorboren.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Kun je niet met rampamoeren en bouten werken?
Rampamoer met beetje 5minuten epoxy vast zetten
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.149
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
de lengte van de schroeven zou ik bepalen als dikte van het blad - 10 mm
in een droge omgeving voldoen alle types
en als er uitbloeiïng is, dan is het nog altijd aan de onderkant, dus onzichtbaar
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.