Lage zolderkast onder schuine wand

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
631
101
Sterksel
We hebben een stapel vuren multiplex 120cmx120cm x 18mm gekregen waar ik lage opbergkasten voor onder een schuine wand van wil maken.
Het plaatje toont een eerst aanzet. Aan elke kant komt er nog een legplek maar dat is het verder wel. Ik heb nu toch nog wel een paar onzekerheden omdat ik nooit eerder zoiets gemaakt heb.

  • Ik wil de platen verlijmen en het liefst geen schroeven gebruiken, maar ijmen vind ik altijd zo'n stressmoment. Om de montage en het verlijmen van de delen gemakkelijker te maken, overweeg ik een lamellofrees. Klinkt dat logisch en zou ik er dan nog wel een lange lijmtang op moeten zetten en ev 90 graden klemmen in de hoeken? (Die ik beide nog niet heb)
  • Is het nodig om de middelste plaat in een groef te zetten?
  • We gaan de kasten waarschijnlijk schilderen. Zouden jullie de kanten dan eerst afwerken met kantenband en die dan meeschilderen voor een mooier resultaat?
  • Wat zou ik als achterwand nog moeten doen? Die komt tegen de schuine kant te staan.
 

Bijlagen

  • 2022-11-02_14h56_21.png
    2022-11-02_14h56_21.png
    418,9 KB · Weergaven: 29

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.997
821
Omgeving Leiden
Als achterwand kan je een plaatje mdf 4 mm of triplex gebruiken. Door ook een achterwand te monteren wordt het geheel een stuk stijver. Ik begrijp dat de kast onder een schuin afdak komt; geen mens die die schroeven nog ziet. Je kan de schroeven ook verzinken en dan de gaten plamuren.je schildert het geheel toch.
In alleen lijm zou ik geen vertrouwen hebben. Wat je ook kan doen is de delen lijmen en schroeven. Dan later de schroeven er uit, gaten opboren en dan deuvels er in. Staat altijd wel aardig.
De kopse kanten zou ik afwerken met een hardhouten lat,6mmm dik of zo. Kantenband die je er op strijkt vind ik n.l. niks, komt zo weer los.
Middelste plaat in een groef is niet nodig. Geeft gedoe want dan is er één deel met een andere maat. En die maat is dan afhankelijk van de diepte van die groef.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Alleen lijmen is voldoende, schroeven zijn inderdaad niet nodig. Wel handig om het geheel bij elkaar te houden tijdens de montage. Ik heb hier in de werkplaats ladekasten gemaakt van multiplex. Met lamelo’s (latere versies met domino’s) en gelijmd. Met de tacker enkele spijkertjes erin geschoten om het geheel aan elkaar te zetten totdat de lijm droog was.
Tacker geeft hele kleine gaatjes die makkelijk te plamuren zijn bij het schilderen en is stevig genoeg, maar geeft wel veel gemak bij het in elkaar zetten.
Bij de montage wel controleren of alles netjes haaks staat. Dus 90-graden-klemmen zijn wel aan te bevelen (maar makkelijk zelf te maken van een reststuk plaat + enkele normale kleine lijmklemmen).

Kantenband inderdaad niet doen, houten lat op de kopse kanten lijmen is zoals gezegd veel beter/makkelijker. Iets breder maken dan de dikte van de platen, en nadat de lijm droog is met de bovenfrees met kopieerfreesje erlangs om het gelijk te maken.

Middelste plaat met groef is niet nodig, geeft alleen maar kans op fouten. Zeker als je toch al lamello’s (of nog beter domino’s) gaat gebruiken.

De achterwand wel dicht maken om schuinhangen te voorkomen, dus idd voor de stevigheid/stijfheid. Dunne plaat is voldoende (Ikea-kasten hebben ook een achterwand van hardboard oid). Mag gewoon gespijkerd worden, zeker als de achterkant niet zichtbaar is.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Lammello machine is goede investering hiervoor, net als een tacker.
Ik zou ook geen kantband lijmen, maar gewoon netjes afwerken als je de laagstructuur niet wilt zit.
Afwerken van verzonken schroeven is een klus waar ik altijd achteraf ontevreden over ben. de plamuur goed geschuurd krijgen is altijd lastig is mijn ervaring. Lukt soms wel en soms niet goed.

Kijk ook even naar de maten van de beschikbare ruimte zodat je zeker weet dat alles past, dan alles in één keer zagen zodat je geen verschillen hebt. Dus meet even op aantal plekken, vraag me niet waarom ik je dat zeg:)
Overweeg ook om alle kanten met een afrondfrees rond te maken, dat geeft altijd een mooi professioneel ogend resultaat.
 

Koenfu

Actieve deelnemer
11 jan 2022
52
47
Nijmegen
Ik heb geen lamello/domino en maak dit soort dingen door een groefje te frezen in de kopse kant en de tegenoverliggende kant en dan daarin een veer (dun latje) te lijmen. Frezen doe ik op de freestafel, dan is het zo gepiept. Voordeel tov koud op elkaar zetten is dat het bij het in elkaar zetten niet alle kanten op schuift (net als wanneer je lamellos gebruikt) en je alleen maar hoeft te controleren op haaks en dan klemmen.
 
Laatst bewerkt:

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
82
53
Hoofddorp
Om de boel nog wat verwarrender te maken:
Dit kan ook prima zonder lamello's of groeven.
Ik zou zelf eerder geneigd zijn om voor deuvels te gaan, dan lamellen. Met een beetje secuur boren krijg je het dan ook mooi recht en dat zou ik ook doen voor de middelste.
Veruit de makkelijkste optie zou volgens mij zijn: lijm erop, loodrecht klemmen (eventueel met een hulplatjes die je ernaast klemt (een tijdelijke groef zeg maar)) en dan schroeven door de plaat heen.
Als het lijmen een stress momentje is: kies dan voor een lijm met een wat langere drogingstijd, dat scheelt een boel.
Zoals hier boven al gezegd, achterkantje erop moet je zeker doen. Dan wordt het heel veel steviger.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.168
868
Ulvenhout
Ik kan je als advies geven om eens een paar YouTube filmpjes te kijken van Vitten. Hij werkt erg veel met plaatmateriaal wat hij daarna spuit. Ik heb er veel aan gehad bij het maken van mijn kasten. Een kleine tacker (bijvoorbeeld van Ecotools) kan van pas komen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.