kopieerhuls op Bosch bovenfrees niet gecentreerd

hoalt

Actieve deelnemer
6 jan 2015
36
5
Ik heb een Bosch POF 1100AE bovenfrees. Ik heb daar een Bosch kopieerhuls van 13,8 mm is geplaatst. Dit gaat middels een systeem in de voet van de bovenfrees. Hier is niets aan in te stellen. Het probleem is dat de frees niet in het centrum van de kopieerhuls zit. Zie foto's. Het scheelt ook niet een klein beetje, maar minstens 2 a 3 mm. Het lijkt er op (maar is lastig meten) dat de frees niet in het midden van de voet zit. Ik heb daar nooit last van gehad, maar nu natuurlijk wel. Het probleem is met meerdere frezen, dus het ligt niet aan de frees. De kopieerhuls is van Bosch en nieuw.

Herkent iemand dit probleem? En wat is er aan te doen?
IMG-20240126-WA0011.jpgIMG-20240126-WA0009.jpgIMG-20240126-WA0010.jpgIMG-20240126-WA0014.jpgIMG-20240126-WA0015.jpg
Herkent iemand dit probleem? en wat is er aan te doen?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Als het goed is heb je er ook een taps toelopende centreerdoorn bij. Die in je frees bevstigen en de bodemplaat, waar je kopieerhulshouder aan vast zit, lossen en met de doorn centreren, dan weer vastzetten.. Er zit wat speling in de bevestiging van de plaat..
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Volgens mij zit er bij dit model geen centreerdoorn. Het mechaniek om de kopieerring te zekeren zit in het metalen deel van de zool en is niet te stellen door de plastic zool om te zetten.
Kan het zijn dat de frees neigt in de richting van één van de geleidestangen? Dan zit er veel speling op het hoogte mechaniek en is er überhaupt niets aan te doen.
Gr, Martin
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
kun je de kopieerring in meerdere posities bevestigen, en zit je afwijking dan steeds aan dezelfde kant ?
Zo ja, zit het in je frees en is er volgens mij niet veel aan te doen.
Weet niet wat je moet frezen maar wellicht is een vrees met volglager een alternatief.
 

hoalt

Actieve deelnemer
6 jan 2015
36
5
kun je de kopieerring in meerdere posities bevestigen, en zit je afwijking dan steeds aan dezelfde kant ?
Zo ja, zit het in je frees en is er volgens mij niet veel aan te doen.
Weet niet wat je moet frezen maar wellicht is een vrees met volglager een alternatief.
Ik heb de kopieerring al op meerdere posities bevestigd, maar de afwijking blijft gelijk. De kopieerring is wel symetrisch.
 

hoalt

Actieve deelnemer
6 jan 2015
36
5
Volgens mij zit er bij dit model geen centreerdoorn. Het mechaniek om de kopieerring te zekeren zit in het metalen deel van de zool en is niet te stellen door de plastic zool om te zetten.
Kan het zijn dat de frees neigt in de richting van één van de geleidestangen? Dan zit er veel speling op het hoogte mechaniek en is er überhaupt niets aan te doen.
Gr, Martin
Je hebt gelijk vwb de bevestiging van de ring. Zou het kunnen zijn dat (één van) de geleidestangen krom is? Mogelijk door een val oid. Ik ga de frees eens demonteren en er goed naar kijken.
Dank je
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Dat zou je moeten merken, dan kun je niet meer goed omhoog/omlaag bewegen, zeker bij de afwijking die jij hebt van enkele millimeters
Zitten de geleidestangen wel gecentreerd aan de zool vast. kan daar ook niet iets vergaan zijn. Ik mag aannemen dat de geleidestangen en de zool niet uit een geheel bestaan
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Als je de kunststof plaat onder de zool loshaalt (dus er helemaal vanaf), zitten daar dan toevallig boutjes onder waarmee de onderplaat aan de geleiders vast zit? Mogelijk is daar dan de boel mee af te stellen, het mechanisme van de ring lijkt inderdaad vast in de aluminium zool te zitten.
 

hoalt

Actieve deelnemer
6 jan 2015
36
5
Dank voor alle reacties en het meedenken. Ik heb de freesmachine deels uit elkaar gehaald en er is geen enkele instel mogelijkheid. De stangen zitten in de aluminium zool bevestigd middels een passende bus. Daar is niets aan te verstellen. De geleidestangen lijken ook niet krom, want de frees kan redelijk gemakkelijk omlaag en omhoog.
Ik begrijp er niets van. Ik ga er nu maar van uit dat dit een produktiefout is. Ik heb de frees al redelijk lang, maar nog nooit een kopieerring gebruikt. Dus ik vermoed dat dit probleem er altijd al in gezeten heeft, maar dat ik dat nooit gemerkt heb
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je kan het hart uit je kopieerhuls boren en er een universele set in monteren op de goede plaats. Of hem in een losse zool boren, die je in plaats van je huidige zool monteert.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.