Kolomboor

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik heb iets gemaakt wat hierop lijkt
Ik heb dat matchfit systeem nagemaakt. Wel het freesje gekocht. Die boorklem is iets voor als je wat meer in metaal boort. Ik zet een klem in de zwaluwstaart. Niet die lijmklemmen die op de festool lijken. Die heb ik wel maar vind ik niet handig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels1987

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
Ik heb iets gemaakt wat hierop lijkt
Ik heb dat matchfit systeem nagemaakt. Wel het freesje gekocht. Die boorklem is iets voor als je wat meer in metaal boort. Ik zet een klem in de zwaluwstaart. Niet die lijmklemmen die op de festool lijken. Die heb ik wel maar vind ik niet handig.
Bedankt Wim. Denk dat het bij mij ook zoiets wordt. Kwam ook nog langs een filmpje om beitels scherp te maken dmv een systeem in een kolom boor. Dat ziet er wel heel makkelijk uit.



Helaas nog niet verkrijgbaar in NL. Wellicht dat ik ga proberen daar iets voor te maken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
De schuurvellen kan je gewoon bestellen. 6mm plexiglas kost voor een plaatje van 15 x 15 een euro of 4. Rondfrezen gaat prima met een huis tuin en keuken freesmachientje. Adapter voor een 3/8 gatzaag kost ook 4 euro. Je hebt alleen een 3/8 tap nodig. Stukje tuigleer kost de verzending ook meer dan het leer. Groot blok polijstvet 10 euro.
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels1987

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Waar kan je die schuurvellen bestellen? Ik heb er een tijd geleden naar gezocht maar kon inclusief de kosten niet wat betaalbaars vinden. Importeren uit de VS is duur.
 

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
De schuurvellen kan je gewoon bestellen. 6mm plexiglas kost voor een plaatje van 15 x 15 een euro of 4. Rondfrezen gaat prima met een huis tuin en keuken freesmachientje. Adapter voor een 3/8 gatzaag kost ook 4 euro. Je hebt alleen een 3/8 tap nodig. Stukje tuigleer kost de verzending ook meer dan het leer. Groot blok polijstvet 10 euro.
Klinkt alsof het goed te doen is inderdaad. Waar heb je die adapter gevonden als ik vragen mag?
 

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
Ah top. Dit wordt weer een mooi projectje om te maken binnenkort. Staat alleen nog zo veel op de lijst en tijd is beperkt helaas. Maar wel leuk om te doen! Benieuwd hoe het werkt. Lees in reviews dat de schijven van Taytools de neiging hebben door te buigen. Verder veel tevreden mensen. Misschien dat ik de schijven dus iets dikker maak.
 

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
376
63
Beverwijk. Noord Holland
Heb enkele weken geleden de schuurschijven gekocht bij Amazon.
Verder niets hoeven kopen (voorraad van Malle Pietje!) en het systeem gebouwd.
Omdat ik niet zo’n goede slijpkunstenaar ben vond ik dit een mooie oplossing.
Heb 2 plexiglas schijven van 5 mm gemaakt en er de zelfklevende schuurschijven op geplakt. Bijbehorende steunblok op 30 graden gemaakt en alles werkt goed.
Het schuurpapier neemt heel goed af! Beitels zijn weer heel scherp.
Beitelhouder en diamantslijpplaatjes zijn nu buiten gebruik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels1987

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Het lijkt me geen enkel probleem om die schijven gewoon van 12mm mdf te maken. Adapter inderdaad bij ecotools het goedkoopste. Die plakschijven hebben ze toch ook bij hbm?
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Helaas nog niet verkrijgbaar in NL. Wellicht dat ik ga proberen daar iets voor te maken.
PARKSIDE® Schijfschuurmachine 140 W online kopen | LIDL Die kan je op z'n rug leggen (zie een van de vele plaatjes) en je hebt een horizontaal schuurvlak. Traploos regelbaar toerental.

gcpd0a9fc9bbcbf4701b15e4dae55259e66.jpeg
 

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
Inmiddels de Wabeco BF1243 en de Metabo BE 850-2 binnen. Mooie combi denk ik waaraan ik veel plezier ga beleven. Zojuist in elkaar gezet en eerste testjes gedaan. Nu vraag ik mij af of het nog mogelijk is links/rechts en voor/achter na te stellen? Met een haakse hoek en van die haarplaatjes meet ik 0.5mm verschil over een lengte van 10cm over beide assen. Kan het niet in de handleiding vinden dat het mogelijk is dit nog te stellen.

Als het niet duidelijk is wat ik bedoel maak ik straks even een foto.

EDIT: niet dat het veel uitmaakt voor wat ik er nu mee ga doen. Maar altijd fijn om het zo precies mogelijk te hebben natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Inmiddels de Wabeco BF1243 en de Metabo BE 850-2 binnen. Mooie combi denk ik waaraan ik veel plezier ga beleven. Zojuist in elkaar gezet en eerste testjes gedaan. Nu vraag ik mij af of het nog mogelijk is links/rechts en voor/achter na te stellen? Met een haakse hoek en van die haarplaatjes meet ik 0.5mm verschil over een lengte van 10cm over beide assen. Kan het niet in de handleiding vinden dat het mogelijk is dit nog te stellen.

Als het niet duidelijk is wat ik bedoel maak ik straks even een foto.

EDIT: niet dat het veel uitmaakt voor wat ik er nu mee ga doen. Maar altijd fijn om het zo precies mogelijk te hebben natuurlijk.
Heeft dat niet met de basis te maken, dwz dat er mogelijk een kleine afwijking in het oppervalk zit waar je het te boren object oplegt. ?
 

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
Misschien kan dit enigzins helpen?
Top! Dank je wel. Daar zal ik even de tijd voor moeten nemen om dat na te pluizen. M'n Duits is nou ook niet meer echt wat het geweest is xD
Heeft dat niet met de basis te maken, dwz dat er mogelijk een kleine afwijking in het oppervalk zit waar je het te boren object oplegt. ?
Die tafel is wel vlak maar het gaat om de hoek die de boorhouder maakt tov de tafel. Bijv. bij het aandraaien van de schroeven van de Z as, zie je gewoon dat de hexagonale stang klem komt te zitten en de boor daardoor een klein beetje naar links trekt. Zijn deze schroeven los dan is de boor perfect haaks op het werkblad.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
IK weet wel dat ik enige tijd bezig was voor de boel haaks was. Bij mij duurde het even voor ik door had dat alles goed vastgedraaid moest worden.
 

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
IK weet wel dat ik enige tijd bezig was voor de boel haaks was. Bij mij duurde het even voor ik door had dat alles goed vastgedraaid moest worden.
Volgens mij zit bij mij alles goed vast inmiddels. Het is eigenlijk juist doordat ik die bouten vastdraai dat de boor net scheef trekt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.