Katz Moses grondschaaf.

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
Ja inmiddels een nieuwe ontvangen en die heeft gelukkig geen speling in die stangen, of in ieder geval niet zoveel als die eerste. Nog geen tijd gehad om 'm te proberen maar ziet er al beter uit. Ik ga nog even de stangen van onder bekijken om te zien of ze inderdaad net als bij Roeland netjes gecentreerd zijn en ik zal na gebruik nog even een korte update geven.

Ik liep bij de oude ook nog tegen een ander zwak punt aan; de beitel zit vastgeschroefd in een stuk aluminium volgens mij en dat is erg zacht. Bij het loshalen en weer bevestigen van de beitel heb ik waarschijnlijk iets te hard gedraaid (ik wilde immers dat er geen speling tussen beitel en de stangen zat, al heb ik echt niet verschrikkelijk veel kracht gezet) waardoor het aluminium dolgedraaid is. Resultaat is een beitel die permanent los zit... Enige oplossing die ik nu nog zag was wat loctite (ik heb toch geen vervangende beiteltjes en de replacement was al onderweg). Ik snap niet helemaal waarom ze dat in een stuk aluminium hebben geschroefd, er komt volgens mij best veel kracht op te staan tijdens gebruik.
Achteraf denk ik dat ik misschien beter gewoon voor een Veritas had moeten gaan, maar zonder fouten te maken kom je ook nergens.
Goed om te horen dat de nieuwe wel beter lijkt! Bij mij zijn ze het probleem nog aan het beoordelen voordat ik hopelijk een nieuwe/betere krijg...

Ik durf het bijna niet toe te geven maar ik heb de draad in het aluminium ook verprutst... Omdat ik de speling wilde oplossen heb ik onder andere die ook stevig vast gezet, er was niet zoveel voor nodig om het dol te draaien. Onbegrijpelijk inderdaad waarom ze dat, zonder staal insert, van aluminium maken.
En ik maak vrijwel nooit iets stuk en ben vrij voorzichtig ingesteld. 🙂
 

sstroobants

Actieve deelnemer
9 okt 2020
45
22
Delft
Omdat ik de speling wilde oplossen heb ik onder andere die ook stevig vast gezet, er was niet zoveel voor nodig om het dol te draaien.
Goed om te horen dat ik niet de enige sukkel ben! Haha. Blijkbaar dus toch niet zo gek... Voor m'n gevoel was het bij mij ook echt nauwelijks zonder kracht zetten al stuk... Ik weet wel dat ik bij de andere de beitel in ieder geval niet los haal nu en er nog veel voorzichtiger mee omga.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Aluminium geeft nog wel eens meer problemen. Niet alleen bij het vastdraaien maar ook bij het losdraaien.
Er bestaan helicoils . HBM heeft deze onder andere hiermee kan je schroefdraaden repareren
 
  • Leuk
Waarderingen: Nick18

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
Update: ik krijg geen nieuwe schaaf maar ze gaan me een vervangend onderdeel toesturen. Hopelijk betekent dit dat ik het complete bovendeel kan vervangen maar de communicatie hierover is niet heel duidelijk. Ook moet het uit China komen (de schaaf werd uit de EU verzonden) dus het zal even duren voordat ik het binnen heb.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.