Katz Moses grondschaaf.

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Gister de Katz Mozes grondschaaf binnen gekregen adviesprijs rond de €300, nu op Alie bij verschillende aanbieders te verkrijgen rond de €140, en €170. Deze heb ik besteld bij Yi Bai Store en werd binnen een week geleverd.
Gemaakt van ductile, rvs, messing en alu(kantgeleider).
Lijkt zeer sterk op de Veritas grondschaaf alleen het verstel mechanisme is anders en ik durf zelfs te beweren beter en fijner af te stellen.
Het geheel word geleverd met 2 snij beitels 1 gemonteerd en 1 gemonteerd op de slijphulp. En natuurlijk de kant geleider die overigens ook past op de Veritas (alleen even schroefje wisselen)
In vergelijk met de Veritas is deze schaaf van de zelfde klasse en afwerking echter compleet geleverd met zij geleider tegen een hele mooie prijs. De Veritas heb ik nu een jaar of 7. Een ander verschil is dat je bij de KM een in bus sleutel nodig hebt om het schaafmes aan de open kant te monteren. Bij de LN Veritas en Stanley kun je dat zonder gereedschap doen.

Voor wie een goede nog een mooie grondschaaf zoekt is dit je kans ik weet niet hoe lang ze deze prijs nog hanteren.

Nu wat fotootjes
33859830-5A01-488C-B72F-1069E6E9B5D0.jpeg

0DC79D5E-DD4C-489B-8D9F-F1BB6135A05F.jpeg

49E0199D-C538-44E3-8A43-55661798E390.jpeg

3FD1B07C-C85A-4BAC-90C4-326116AE2439.jpeg

8F998FEF-7892-4016-B298-75E48BFA4274.jpeg

5170FD9A-1A3F-4325-A7E7-BE3DD99D8586.jpeg

7EB5FFCE-2F84-40E1-862D-37E912D3FC0B.jpeg

140C7908-BE49-4DA7-A768-234800872462.jpeg



Groetnis,
Roeland
 

Bijlagen

  • CB99C801-CF28-4D94-BAC9-E3B2DA861FEB.jpeg
    CB99C801-CF28-4D94-BAC9-E3B2DA861FEB.jpeg
    221,9 KB · Weergaven: 42

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Ziet er goed uit! Ik had meer van die geanodiseerde aluminium prul zoals Bridge City verwacht, maar die grondschaaf ziet er solide uit!
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ziet er goed uit! Ik had meer van die geanodiseerde aluminium prul zoals Bridge City verwacht, maar die grondschaaf ziet er solide uit!
Prul en Bridge City in één zin? 😳 Welk stuk gereedschap heb je het dan over?

De stijl van BC is inderdaad aan smaak onderhevig, maar gemiddeld is de bouwkwaliteit goed in orde. (Voor zover ik gezien heb dan)
 
  • Leuk
Waarderingen: Vurenhout en Scheppie

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Prul en Bridge City in één zin? 😳 Welk stuk gereedschap heb je het dan over?

De stijl van BC is inderdaad aan smaak onderhevig, maar gemiddeld is de bouwkwaliteit goed in orde. (Voor zover ik gezien heb dan)
Nou, het slijphulpje wat ik heb is niet best. En als ik andere gereedschappen van ze zie, dan denk ik dat daar constructietechnisch wel wat keuzes zijn gemaakt die niet zo handig zijn. Het ziet er wel heel fancy uit, dat wel, maar overbepaalde lineaire geleidingen (jointmaker), een tweezijdige schaafbeitel waar je je aan open kunt halen. Geanodiseerd aluminium is in het algemeen niet zo'n geweldige keuze als materiaal voor gereedschappen (het schuift niet lekker over elkaar, er kan stof en vuil tussen komen, op een gegeven moment slijt het en ziet het er lelijk uit) en al te veel boutjes ook niet, dat wil nog wel eens los rammelen (zeker omdat het max aanhaalmoment in aluminium niet zo hoog mag zijn omdat je dan de draad eruit draait, en bij grotere draaddiameters (is grovere spoed en draadhoek) moet je behoorlijk wat aanhaalmoment hebben om te voorkomen dat het los loopt. Staal/gietijzer is daar gewoon de betere keuze, maar minder mooi. Gietijzer is ook lastiger omdat er in china minder leveranciers van zijn, en de logistieke kosten dan hoger zijn.
Die nieuwe schaaf is wel heel mooi, en die rip fence en verstekgeleider zien er wel solide uit, de combinatiehaken ook. Maar er zijn dus ook echt wel keuzes gemaakt puur op estetiek, en uiteindelijk zouden het gereedschappen moeten zijn, geen sieraden (mijns inziens).
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ziet er goed uit! Ik had meer van die geanodiseerde aluminium prul zoals Bridge City verwacht, maar die grondschaaf ziet er solide uit!
Mijn HP8 heeft al zeker 25 splitcane hengels overleefd zonder noemenswaardige slijtage aan het geanodiseerde aluminium. Zoals een paar jaar geleden aangegeven gebruik ik de 'zijgeleiders' waarmee je vandikte kunt schaven als alternatief voor de bamboegroef die LN vroeger wel in hun blokschaaf wilde frezen voor hengelbouwers. Omdat die geleiders instelbaar zijn is mijn 'groef' ondieper dan die van LN. De schaaf loopt dus met die twee alu geleiders over het staal van de schaafmal, en de zool zweeft daar 'net' boven. De geleiders zijn nog niet zodanig gesleten dat de groef (merkbaar) ondieper is geworden (laat staan verdwenen zou zijn). Wel kun je op de zool zelf zien waar die contact maakt met de bamboe - totdat de geleiders op het staal uitkomen is de bamboestrip het enige contact met de schaafzool (ongelukjes daargelaten ;-). Maar dat is niet zo gek met al die silica in bamboe - een schaaf met stalen zool vertoont ook sporen van bamboecontact...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Waarom mag gereedschap niet mooi zijn? Veel geld kosten al al de rest. Je mag het kopen en er zijn zeer zeker goede alternatieven die nog eens goedkoper zijn ook en soms ook nog beter werken.
IK ben het er mee eens dat je voor sommige bridge city gereedschappen eerst een studie moet doen voor je het snapt. Mijn kleine B&C schaafje is nog als nieuw. Alleen het doosje is stoffig. IK hem mooi en voor BC ook nog betaalbaar.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Roeland;
Dat is een hele mooie grondschaaf van Hongdui, ontwikkeld in samenwerking met Katz Mozes. Al hun gereedschap is van hoge kwaliteit ,zover als ik weet, één van de betere gereedschapsfabrikanten van China. De prijzen liggen ook een stukje hoger, dan de andere merken, die worden verkocht via Alieexpress of Banggood, maar de kwaliteit en afwerking is beduidend beter. Hongdui gebruikt bestaande modellen van innovatieve merken, zoals Veritas en Woodpeckers en verbetert deze, zodat ze nog beter worden. Ik had de grondschaaf al een tijdje in de smiezen maar toen was de prijs beduidend hoger en de keuzes qua beitels is wel wat beperkter, waardoor ik toch voor een veritas heb gekozen. De afstelling lijkt me inderdaad beter dan die van Veritas, hij lijkt ook wel iets meer robuust .

LFlab;
de combinatiehaak van Bridge City ziet er inderdaad stevig uit dit lijkt mij inderdaad een tool voor het leven, de materiaal keuze lijkt mij beter dan die van Starrtett waar iedereen zo vol van is. Hij gaat in ieder geval niet zo snel roesten, iets wat je niet kan zeggen van een Starrett, of je moet kiezen voor de Satin versie of hoe het ook mag heten. Of ze ook nauwkeurig werken en lang meegaan die van BC?,....geen idee? ik heb 0,0 vervaring mee maar de combinatiehaak alsook de verstelbare blokhaak zien er tiptop uit. Dus de vraag is, is er iemand die zo'n verstelbare blokhaak of combinatiehaak heeft van BC, en wat zijn zijn bevindingen? De prijs is niet mals ik kan me voorstellen dat dit mensen van weerhoud om er één aan te schaffen (ik vind BC sowieso erg duur).
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik had de grondschaaf al een tijdje in de smiezen maar toen was de prijs beduidend hoger en de keuzes qua beitels is wel wat beperkter, waardoor ik toch voor een veritas heb gekozen. De afstelling lijkt me inderdaad beter dan die van Veritas, hij lijkt ook wel iets meer robuust .
]

Ja nu zijn ze even? Rond de €150,- maar ze worden ook nog aangeboden voor €200,- a €250 euro ik vermoed dat uiteindelijk de prijs rond 195 euro gaat liggen net zoals nu de Veritas kost.

Wat betreft de schaafzool dit is een 1 op 1 copie van de Veritas uitgevoerd in roestvrij ductail(giet ijzer) net zoals de Veritas.

Wat betreft de beiteltjes er zijn bij de schaaf 2 bij geleverd en je kunt een vervangings set kopen voor deze grondschaaf met 4 verschillende betels en beitel houder en Inbus sleutels.
Heb even gezocht en er zijn twee andere shops op Alie die deze set aanbieden voor rond de 65 euro.
Ik twijfel of ik deze set erbij ga kopen eerst maar weer even sparen :)

C25A7A14-1CF6-426E-A903-FAD50D67E9BD.jpeg

Groetnis,
Roeland][/QUOTE]
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ductile (nodulair) gietijzer is bij mijn weten niet roesbestendiger dan gewoon grijs gietijzer.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Het breekt minder snel al je het laat vallen. In gewoon gietijzer zitten de vrije koolstofdeeltjes als plaatjes tussen de ijzer atomen. Bij nodulair gietijzer wordt vlak voor het gieten magnesium toegevoegd. Door de heftige reactie wordt de vrije koolstof tot bolletjes, wat tot gevolg heeft dat de structuur een stuk minder gevoelig is voor kerf werking en minder snel breekt.

jaap
 

nederhout

Actieve deelnemer
15 okt 2017
188
43
Op dit moment 138,29 :

Persoonlijk heb ik geen band met Banggood, behalve dat ik er wel eens wat gekocht heb.


Pas op, er is ook een 'HONGDUI KM-17 Pro' op banggood die iets van 30 euro meer kost, maar het zelfde product lijkt te zijn (voor zo ver ik aan de plaatjes kan zien): HONGDUI KM-17 Pro Router-vliegtuig Die Steel Body Verstelbaar hek met CAM Lock Dieptebegrenzer Tweezijdig mes van 1/2 inch breed voor het fijnafstemmen van inkervingen bij het maken van perfecte zwaluwstaarten
Deze verkoper heeft nog geen beoordelingen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.